Kuva: Inka Hämäläinen

Hard rock -jyrä HÄ/DA sanoittaa duunarin tunteet nykymaailmanmenosta

Kirjoittanut Niko Kuusela - 24.6.2026

Muuramelais-kuopiolainen hard rock -jyrä HÄ/DA esittäytyi maailmalle keväällä vuonna 2025 tulleella ”(Almost) 20 Minutes Of Love” -EP:llä. Peittelemättömästi AC/DC:n alttarille kumartanut äänite saa jatkoa tänä syksynä julkaistavalla albumilla. Sen ensimmäinen single on energinen rockrypistys ”Workingman’s Blues”.

– Biisin sanat käsittelevät sitä, mitä tavallinen duunari ajattelee nykymaailmantilanteesta, jossa rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät, eikä rehellisellä työllä tule koskaan rikastumaan, toteaa laulaja Antti ”DeeAa” Heikkinen.

Tuleva albumi kulkee debyytti-EP:n tavoin AC/DC:n jalanjäljissä varsinkin instrumentaation osalta. ”Mitä Angus Young soittaisi” on ollut kitaristi Juho ”Hässi” Hämäläisen dogma HÄ/DA:ssa alusta asti, eikä siitä ole tingitty nytkään. Heikkisen notkea tulkinta ja tarttuvat laulumelodiat pensselöivät yhtyeen soinnin kuitenkin laveammaksi, eli kyse ei ole todellakaan persoonattomasta pastissista.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

HÄ/DA:n debyytti-EP:n raidat saivat radiosoittoa FM- ja verkkoradiokanavilla muun muassa Yhdysvalloissa, Ranskassa, Englannissa ja Skotlannissa.

Hämäläinen vaikuttaa Suomen pitkäikäisimpiin AC/DC-tribuuttibändeihin kuuluvassa Dirty Deeds Indeedissä sekä raskasta rockia soittavassa Rane Rautiainen & Paha Kaksonen -kokoonpanossa. Heikkinen on puolestaan kuopiolaisen heavy rock -yhtye Mosfiten laulaja-kitaristi. Muusikkojen muinaishistoriasta löytyy myös 1990-luvun loppupuolella vaikuttanut jyväskyläläinen rockyhtye Brutaali Magneetti.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy