Hard rock -jyrä HÄ/DA sanoittaa duunarin tunteet nykymaailmanmenosta
Muuramelais-kuopiolainen hard rock -jyrä HÄ/DA esittäytyi maailmalle keväällä vuonna 2025 tulleella ”(Almost) 20 Minutes Of Love” -EP:llä. Peittelemättömästi AC/DC:n alttarille kumartanut äänite saa jatkoa tänä syksynä julkaistavalla albumilla. Sen ensimmäinen single on energinen rockrypistys ”Workingman’s Blues”.
– Biisin sanat käsittelevät sitä, mitä tavallinen duunari ajattelee nykymaailmantilanteesta, jossa rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät, eikä rehellisellä työllä tule koskaan rikastumaan, toteaa laulaja Antti ”DeeAa” Heikkinen.
Tuleva albumi kulkee debyytti-EP:n tavoin AC/DC:n jalanjäljissä varsinkin instrumentaation osalta. ”Mitä Angus Young soittaisi” on ollut kitaristi Juho ”Hässi” Hämäläisen dogma HÄ/DA:ssa alusta asti, eikä siitä ole tingitty nytkään. Heikkisen notkea tulkinta ja tarttuvat laulumelodiat pensselöivät yhtyeen soinnin kuitenkin laveammaksi, eli kyse ei ole todellakaan persoonattomasta pastissista.
HÄ/DA:n debyytti-EP:n raidat saivat radiosoittoa FM- ja verkkoradiokanavilla muun muassa Yhdysvalloissa, Ranskassa, Englannissa ja Skotlannissa.
Hämäläinen vaikuttaa Suomen pitkäikäisimpiin AC/DC-tribuuttibändeihin kuuluvassa Dirty Deeds Indeedissä sekä raskasta rockia soittavassa Rane Rautiainen & Paha Kaksonen -kokoonpanossa. Heikkinen on puolestaan kuopiolaisen heavy rock -yhtye Mosfiten laulaja-kitaristi. Muusikkojen muinaishistoriasta löytyy myös 1990-luvun loppupuolella vaikuttanut jyväskyläläinen rockyhtye Brutaali Magneetti.

