Hieman hiomattomaksi jäänyt progejulkaisu – arviossa Return to Voidin kolmas pitkäsoitto ”Infinite Silence”
Karhulalainen akustisena Bruce Dickinson -coverprojektina aloittanut Return to Void on kasvanut omaksi kuvakseen. Yli viiden vuoden aikana kokoonpano on työstänyt melko nopealla ajalla julki kolmen levyllisen verran tavaraa. Viimeisimmäksi jäänyt julkaisu ”Infinite Silence” tarjoaa progressiivisen metallin jaloa taidetta.
Päällisin puolin muusikoiden työ on ammattitasoista. Soitto kulkee ja tuotannollinen puoli on viimeistelty asianmukaisesti, joten näiltä osin suurempaa vikaa ei ole. Taas kymmenen biisin verran koostuva kappaletarjonta on eri asia sitten. Alustavasti kappaleiden alut, kuten erityisesti ”Aliveness”, Mosaic of Light and Shadow” ja ”Damaged” lähtevät hienosti liikkeelle, mutta loppua kohden teoksista jää melko tyhjä fiilis. Taas lopuista levyn raidoista on monenkin kuuntelukerran jälkeen yksinkertaisesti todettava, ettei kotiin ole mitään kirjoitettavaa. On vain kappaleita, jotka unohtuvat saman tien.
Teoksia ei olla täysin turmeltu, mutta melko paljon viimeisteltyä silausta on puuttunut lähes jokaisesta kappaleesta. Tämän vuoksi sävellystyöt eivät herätä kummoisia ajatuksia. Mistään on vaikea erottaa jyvät akanoista sen suhteen, mikä kappale on erityisen mieleenpainuva. Äkkiseltään jo aikaisemmin mainittu ja samalla levyn ensimmäinen raita ”Aliveness” on nostamisen arvoinen suoritus, sillä sen alku on mainio. Harmi, että loppupuolesta ja lukuisista seuraavista kappaleista ei voi olla samaa mieltä.
Return to Void vaikuttaa asialliselta ja ammattitasoiselta yhtyeeltä, mutta sävellyspuoli jättää vaisun kuvan. Täten ”Infinite Silence” ei ole pitkällä tähtäimellä kovin kiinnostava julkaisu. Kyllä sen kuuntelee läpi. Levy kuulostaa asialliselta, mutta ei vain ole mieleenpainuva tai erikoinen studiojulkaisu.
6/10
Kappalelista:
1. Aliveness
2. Stone Heart
3. Resistance
4. Freed from Illusion
5. Equal Freaks
6. Full Circle
7. Foresters
8. Mosaic of Light and Shadow
9. Damaged
10. Departed and Arrived
Kirjoittanut: Sami Elamaa