Huomisen Tytöt tarjoilee raadollista svengiä uuden aallon ”synapunk”-tunnelmissa: yhtyeen nimikkoalbumi kuunneltavissa kokonaisuudessaan

Kirjoittanut Arto Mäenpää - 15.2.2021

Kotimainen tummansävyistä ”synapunkkia” soittava Huomisen Tytöt julkaisi bändin omaa nimeä kantavan albumin 12. päivä helmikuuta OK Recordsin kautta. Yhtyeen tuore albumi on nyt löytänyt tiensä striimattavaksi ja voit kuunnella albumin tästä:

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kappalelista:
1. 6:00
2. Elossa
3. Tyhä Huone
4. Törkyä Sataa
5. Heijastus
6. KK
7. Syksyn Lapsi
8. Uusi Aamu
9. Koneet

Bändi avaa tuoreen albuminsa kappaleita Kaaoszinelle seuraavasti:

1. ”6:00”:
Tämä levyn avaava intro oli selkeä alotus tälle levylle ja toimii pohjustana sille, mitä tulossa on.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

2. ”Elossa”:
Tämä piisi oli ensimmäinen uusi sävellys edellisen levyn jälkeen ja pitkään kyseenalaistin sopivuuden johtuen teemariffin progressiivisen sävyisestä nyrjähdyksestä. Mutta selvää oli, että se kuului tuohon riffiin ja piisiin ja tottahan se on. Demoversio oli alkujaan aika erilainen sen suhteen, että se nojasi enempi kahteen kitaraan. Synan tullessa mukaan se loi selvästi tälle piisille tunnistettavan viban, joka toimii.
Ehkä jopa se levyn ”erikoisin” piisi, koska c-osassakin sukelletaan sitten yllättävänkin pirteisiin tunnelmiin, mitä tulee muihin levyn piiseihin. Sanomahan on vahvasti irtiottamisen tunteeseen nojaava ja voidaan siis sanoa, että yleisesti ihan siellä positiivisillä vesillä seilaava piisi pienellä synkällä sävyllä.

3. ”Tyhjä Huone”:
Mielenterveydellisen teeman parissa mennään tämän piisin suhteen vahvasti. Eli fiiliksiä siitä, kun menettää kosketuksensa todellisuuteen ja tilalle tulee jotain muuta. Tunnelma on siis tässä veisussa kylmäävä ja lohduton, eikä tunnelin päässä valoa juurikaan näy. Mutta sehän ei silti tarkoita, etteikö sitä siellä olisi.

4. ”Törkyä Sataa”:
Tämä kappale on yllättävänkin rokkaavaa osastoa ja siinä on sopivaa törkyä, mitä homman suhteen halutaan myös esiin tuoda Huomisen Tytöillä. Sanomaltaan liikutaan modernin vitsauksen viidakossa, eli somen ja median maailmassa, missä monet istuu kyydissä kyseenalaistamatta mitään, mitä eteen syötetään. Mutta kyllähän tuohonkin ne narrit tarvitaan ja niitä riittä jonoksi asti. Mutta niin se elämä menee ja joillekin se on sitä.

5. ”Heijastus”:
Tämä piisi sai aikasemmin jo sinkkumuodossa viime vuonna vähän erilaisen julkaisun, joka oli… No kevyesti sanottuna erilainen ja siloitellumpi näkemys. Tässä versiossa meininki on… Se on erilainen. Piisin hallitseva synakuvio oli säveltämisen alusta asti erittäin paljon mieleen ja siinä kiteytyy tilanne, kun monesti on ollut tavoitteena keksiä toimiva simppeli synakuvio, jossa on mystinen tunnelma. Tässä piisissä omasta mielestäni se tavoite onnistui hyvin. Kyseinen piisi oli myös ratkaiseva suunnannäyttäjä sen suhteen, mihin Tyttöjen soundi tuli kulkeutumaan, ja että tähän ehdottomasti tarvitaan vakituinen kiipparisti mukaan. Taas mennään sanotuksien puolesta tuonne pirstaloituneen mielenterveyden osastolle, mutta sehän sopii piisin tunnelmaan. Jollain tapaa sanoitusten tarkempi avaaminen ja analysointi tuntuu usein turhalta, koska niiden herättämät mielikuvat on se, mikä antaa varmasti enempi. Ihmiset haluavat vastauksia, mutta yleensä pettyvät, kun saavat niitä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

6. ”KK”:
Jos joskus jollekin piisille on ollut vaikea keksiä nimi, niin se on tässä. Ja aika kompromissillä siinä mentiin sitten. Mutta puhukoon musiikki puolestaan ja sitä kautta sisältö. Eli tässä sitten vähän pökitään muurahaispesää ja otetaan kantaa siihen, voisiko sitä omaa ajattelua ylipäätään käyttää hyväksi enempi kuin sitä usein tekee, eikä aina tyytyä seisomaan muiden kanssa rivissä ja myötäilemään. Alkujaan levylle nimeksi meinasikin tulla tämän piisin lainin mukaan ”Ajatteleminen on anarkiaa”. Päällisin puolin tylsä toteamus, mutta jos asiaa miettii syvällisemmältä kannalta, niin kyllähän kaikenlainen asioiden itse ajatteleminen ja sitä kautta kyseenalaistaminen saa nykyajan mielensäpahoittajat liikkeelle ilman, että asioista pyrittäisiin edes keskustelemaan rakentavasti ja ymmärtämään, että se oikea muutos voi tulla vaan sitä kautta, eikä suoraan syyllistämällä. Ollaan pitkälti ajauduttu tilanteeseen, missä on parempi pitää turpa kiinni, jos ei halua päätyä esimerkiksi julkisesti lynkattavaksi tai jonkin tietyn/tiettyjen ryhmittymien silmätikuksi. Eli kyllä se vaan taitaa olla jo omanlaista anarkiaa, kun sanoo mielipiteensä, josta muut eivät ole välttämättä samaa mieltä.

7. ”Syksyn Lapsi”:
Tämä raskas ja synkkä piisi sai alkunsa entisen basistin Piian bassopohjasta, jonka päälle sitten rakentui tämä piisi kaikkineen osineen. Kuvio oli alkujaan nopeampi ja menevämpi goth-sävyinen. Se päätyi huomattavasti raskaampana versiona sitten tämän piisin selkärangaksi. Rakenteellisesti ehkä hitaammin aukeava kokonaisuus, jonka sisällä tapahtuu yllättävän paljon, mutta tunnelma ja sitä kautta jännite pysyy silti mukavasti kasassa, ja haikea tarina täydentää mukavasti lohdutonta tarinaa.

8. ”Uusi Aamu”:
Tämän piisin sanoitukset ja intro saivat alkunsa jo noin 6 vuotta sitten järvimaiseman vierellä yksin telttaillessa, ja monestakin syystä sävellys ei vaan edennyt vuosiin tiettyä kohtaa pidemmälle. Silloin tällöin sanoitukset muistuttivat kyllä olemassaolollaan ja useamman kerran palasin tämän piisin ääreen vaan todetakseni, että ei etene edelleenkään. Nyt viimein tätä uutta levyä suunnitellessa otin vielä kertaalleen tämän piisin pohjustan käsittelyyn ja viimein homma rupesi toimimaan. Pitkälti kertosäkeen erikoisen synakuvion ansiosta. Tietynlainen rinnakkaispiisi ”Elossa”-kappaleelle sanoman suhteen ja vapauden tunteen sekä omien unelmien tavoittelun ollessa vahvasti läsnä.

9. ”Koneet”:
Ehkäpä tämä on sitten se levyn ainoa piisi, joka maalaa mielikuvia tulevaisuudesta, jossa teknologia ottaa vallan ja meistä tulee uuden järjestelmän sätkynukkeja. Ihanan korni ja etäinen ajatus, mutta ei välttämättä niin kaukaa haettua. Tähän apaattisen kylmään piisiin on juurikin sopiva päättää tämä levy.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Huomisen Tytöt on:
Markus – kitara/laulu
Juspu – rummut
Mikko – syntetisaattori
Maissi – basso/laulu

https://www.facebook.com/hooteet
https://www.instagram.com/huomisentytot/

Voit tukea yhtyettä ostamalla bändin t-paidan täältä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy