Hyvinkäällä pauhasi viikonloppuna punk: HVNK PNKRCK järjestettiin kolmatta kertaa
Huhtikuun kovimpia punkrock-bileitä vietettiin Hyvinkäällä 20.–21.4., kun paikallisessa MDNGT-yökerhossa koettiin kahden illan aikana yhteensä kaksitoista punkrock- ja rock-bändiä. Kolmatta kertaa järjestetyille HVNK PNKRCK -festivaaleille oli saapunut esiintyjiä ympäri Suomen sekä myös ulkomailta. Tapahtuma oli käytännössä loppuunmyyty molempina iltoina, eikä ihme – sen verran kova kattaus oli tapahtumaan saatu tarjolle. Kaaoszine oli paikalla molempina festivaalipäivinä aistimassa tapahtuman tunnelmia.
Festivaalien soittoajat olivat melko myöhäiset ja ovet keikkapaikalle avattiin kumpanakin iltana kahdeksan aikoihin. Suoraan sanottuna olin tästä aikataulusta alkujaan hieman kauhuissani, sillä työviikon päätteeksi vaatii melkoista ponnistelua keskittyä keikkoihin vielä yhden jälkeen yöllä. Kuusi bändiä illassa kahtena iltana putkeen vaatii muutenkin jo tahdonvoimaa. Onneksi tahdonvoima kuitenkin kantoi, eikä yksikään bändi jäänyt viikonlopun aikana näkemättä. Myöhäisissä soittoajoissa oli tietysti myös se hyvä puoli, että porukkaa oli ehtinyt jo melko hyvin paikalle, kun ensimmäiset bändit aloittivat soittonsa puoli yhdeksän aikaan illasta.
Perjantai-illan ja samalla koko festivaalin avaajana toimi helsinkiläinen Likaiset Pikkarit, jolle täytyy kyllä antaa ihan ensimmäisenä pisteet bändin nimen valinnasta. ”Pikkaripunkiksi” tyylilajinsa leikkisästi nimeävä bändi on vielä kohtalaisen nuori, mikä kyllä näkyy ja kuuluu, mutta sillä ei ole niin väliä, kun ottaa huomioon yhtyeen edustaman genren. Setin loppua kohden meno piristyi ilahduttavasti ja mukaan mahtui myös yksi cover-biisi, Cheap Trickin ”He’s a Whore”.
Toisena vuorossa oli paikallinen, brittiläissyntyisellä laulajalla vahvistettu Expected Boy. Tämä bändi otti yleisön välittömästi puolelleen kotikenttäedun siivittämänä, ja se veivasikin menevän settinsä jo puolet suuremmalle yleisölle kuin illan avanneet pikkaripunkkarit. Tämänkin keikan aikana kuultiin yksi coverbiisi, nimittäin Turbonegron ”I Got Erection” oli jostain syystä eksynyt mukaan settilistaan. Yleisö otti yllätyksen vastaan riemukkaasti. Keskisormet viuhuivat ja pitit pyörivät, mikä kasvatti myös ensikertalaisen luottoa siihen, että Hyvinkäällä saadaan varmasti viikonlopun aikana vielä hyvät myllyt aikaiseksi.
Hieman kello kymmenen jälkeen illalla lavalle asteli niin ikään mielenkiintoisen bändinimen itselleen valinnut Sininen Kondomi. Tämä ryhmä sai aikaan mehevän moshpitin, eikä vähiten yhtyeen kitaristin ansiosta, joka intoutui keikan aikana muun muassa soittamaan sooloa selkänsä takaa aivan showmiehen elkein. Kukkoilua tai ei, on kiva katsoa, kun lavalla tapahtuu. HVNK PNKRCKissa Lama-ajan Lapsia korvaamaan buukatut Turku drunk punksit toimittivat homman kotiin tarttuvine biiseineen, ja tämä itselleni aiemmin täysin tuntematon yhtye lähteekin varmasti tarkempaan tarkasteluun nähdyn liven perusteella.
Perjantai-illan neljäs ja samalla kolmanneksi viimeinen bändi oli helsinkiläinen Flippipuisto. Yhtye julkaisi HVNK PNKRCK -festareiden alla musiikkivideon ”Tytöt piirtää sydämiä seiniin” -biisistä, joka kuuluu alun perin kouvolalaiselle Nowadaysille. Alun perin vuonna 1981 levytetty biisi kuultiin Flippipuiston setissä toiseksi viimeisenä ja versio toimii livenä oikein mainiosti. Myös viimeisenä kuultu biisi ”Silloin kun sä olet kotona” erottui edukseen.
Bändi tarjoili perjantai-iltaan virkistävän tuulahduksen hyväntuulista skeittipunkkia, mikä olisi ilman tätä numeroa jäänyt koko festivaalin ohjelmasta tyystin puuttumaan. Flippipuiston meininki on valoisaa ja mukaansatempaavaa, asiaan kuuluvaa kapinahenkeä unohtamatta. Vahvasti kalliolainen puistopunk -meininki!
Illan toiseksi viimeisenä esiintyvä, jo yli 20 vuotta ympäri Suomea ja ulkomaitakin pitkin pauhannut joensuulaislähtöinen Wasted ei juuri esittelyjä kaipaa. Keskiyöllä lauteille asteleva bändi räjäyttikin festivaalin ensimmäisen illan tunnelman korkealle kattoon, kuten tältä ryhmältä sopii odottaa.
Laajassa setissä kuultiin yhteensä 15 kappaletta yhtyeen jo kymmenen kokopitkää sisältävän uran varrelta. Soundi olivat MDNGT-klubilla tähän mennessä kuulluista bändeistä ehdottomasti parhaat.
Wastedin jälkeen ei kauan ehditty rauhassa hengittelemään, kun vuorossa oli perjantai-illan pääesiintyjä, lappeenrantalainen punkjyrä Anal Thunder. Oli ilo huomata, että yhtye oli skarpissa kunnossa myöhäisestä kellonajasta ja runsaahkoon alkoholin käyttöön liittyvästä maineestaan huolimatta. Paikka illan viimeisessä slotissa lunastui vankalla kokemuksella ja erityisesti ”Drink Myself to Death” -kappale sai loppuun asti jaksaneen yleisön oletetusti pois raiteiltaan.
***
Lauantain menot starttaili paikallista punk-skeneä edustava Rakas Nikotus. Tunnelma oli keikan aikana vielä edellisen illan jäljiltä hieman kohmeloinen, mutta pieni pitti saatiin jo ensimmäisen esiintyjän aikana siitä huolimatta syntymään. Yhtyeelle täytyy myös ehdottomasti antaa pisteet koko viikonlopun hienoimmasta taustalakanasta. Kappaleista itseäni ilahdutti eniten ”Vituttaa mut ei vituta”, jossa on mainiot sanat. Hyvinkäällä vuonna 2015 perustettu punkkipumppu esitti keikalla myös yhden uuden, vielä toistaiseksi nimettömän kappaleen.
Toisena lavalle saatiin ”Lahesta” Hyvinkäälle saapunut New Deadline, joka oli itselleni koko viikonlopun mieluisin yllättäjä. Tämä itselleni lyhyttä ennakkokuuntelua lukuun ottamatta täysin tuntematon bändi on jollain positiivisella tavalla erittäin ”epäsuomalainen”, mikä on ilahduttavaa, vaikka olenkin kotimaisen musiikin suuri ystävä. Jos minulle olisi väitetty bändin olevan kotoisin jostain päin Eurooppaa, eivätkä suomenkieliset spiikit olisi paljastaneet alkuperää, olisin varmasti uskonut kyseessä olevan ihan jokin muu kuin suomalainen bändi.
Bändin karismaattinen esiintyminen kuuluisi suuremmalle lavalle, ja sitä se hetkittäin vaatisikin, sillä laulaja löi keikan aikana matalassa tilassa hyppiessään päätänsä kattoon. Energia oli tällä poppoolla todella kohdallaan, ja keikan aikana nähtiin korkeiden hyppyjen lisäksi muun muassa kiipeilyä lavan edustan aitarakenteiden päällä. Yhtyeen vastikään julkaistu ”To Hope” -albumi lähtee ehdottomasti tämän esityksen perusteella tarkempaan kuunteluun.
Seuraavaksi vuorossa oli festivaalien ensimmäinen ulkomaanvieras, Walesista ponnistava punkrock-yhtye Bogans. Tämä ryhmä tarjoili Hyvinkäälle saapuneelle festivaaliyleisöllle erittäin viihdyttävän show’n, joka todisti, että rock n’ roll ei ole kuollut myöskään Iso-Britanniassa. Riehakas lavameininki näytti hetkittäin jopa hieman vaaralliselta, kun iso mies kiipeili aitarakenteissa ja tyhjät pahvilaatikot lentelivät yleisöön, mutta onneksi kaikki sujui kuitenkin hyvin. Karismaattinen keulahahmo osasi kyllä ottaa tilan haltuunsa!
Tämän esityksen jälkeen tuntui myös, että nyt olen nähnyt juuri sitä meininkiä, mitä HVNK PNKRCK -viikonlopulta toivoin. Näin ollen Bogansin esitys ryöstää lauantaille kiistattomasti festarin viihdyttävimmän illan tittelin (sikäli mikäli se pitäisi jollain tavalla valita). Ainakin kolme stage divea keikan aikana todistaa, että tämä Suomen vierailu lunasti yleisön odotukset. Ihan loistava showmeininki – lisäpisteitä yhtyeelle sataa myös Anal Thunderin ”Drink Myself to Death” -kappaleen esittämisestä.
Bogansin jälkeen meno MDNGT-klubilla yltyi yltymistään, kun vuorossa oli Kouvolan ”Kivarit” eli Kivesveto Go Go. Porukkaa tuntui olevan tässä kohtaa iltaa paikalla yhtäaikaisesti huomattavasti edellistä iltaa enemmän, ja ensimmäistä kertaa baaritiskille syntyi pientä odotustakin. Tämä olikin oikeastaan koko viikonlopun aikana ainut hetki, kun palvelua joutui hetken aikaa odottamaan, joten kaiken kaikkiaan järjestelyt pelasivat MDNGT-klubilla loistavasti.
Itselleni Kivesveto Go Gon keikka oli yksi koko viikonlopun odotetuimmista, sillä kyseisen orkesterin musiikki on soinut kuulokkeissa paljon kevään mittaan. Keikka lunastikin kaikki sille asetetut odotukset – lavan edessä oli siihen mennessä ahtain, mutta myös parhain tunnelma. Jo keikan alussa kuului paljon ”äiti hei, mua Saatana kutsuu” -huutelua, mutta yhtye piti yleisön jännityksessä ja soitti toivotun ”Äiti Hei!” -kappaleensa vasta settinsä lopussa.
Nyrkkitappelu oli festivaalin alkuperäisessä aikataulussa merkitty lauantai-illan viimeiseksi esiintyjäksi, mutta teknisistä syistä se siirtyikin soittamaan toiseksi viimeisenä ennen ruotsalaista Satan Takes A Holidayta. Tämä ei haitannut yhtään, sillä Nyrkkitappelu on tyyliltään paljon lähempänä edeltävää Kivesveto Go Gota, ja helvetin kova meininki hyvinkääläisessä yökerhossa jatkui.
Lavalla käytiin jossain välissä keikkaa bändin kesken hämmentävää sanailua liittyen Santa Cruz -yhtyeeseen ja sen paljon puhuttuun tilanteeseen. Ilmeisesti kyseessä oli vitsi, mutta jossain kohtaa joku kuitenkin neppasi bändin laulajaa nyrkillä nenään. Jäi epäselväksi, mikä tilanteen luonne lopulta oli ja ketkä siinä olivat osapuolina. Tuskin kovin vakavasta tilanteesta ainakaan oli kyse, sillä soitto lähti tämän välikohtauksen jälkeen taas normaalisti kulkemaan ja edeltäjänsä tapaan myös Nyrkkitappelu säästi toivotuimmat biisinsä settinsä viimeiseksi.
Nyrkkitappelun keikan jälkeen oli todettava, että meininki keikkapaikalla oli ollut koko lauantai-illan aivan järjettömän hyvä. Suorastaan niin hyvä, että alun perin soittoaikatauluja kauhistellutkaan ei halunnut lähteä vielä nukkumaan. Valitettavan moni oli kuitenkin toista mieltä, ja porukkaa poistui paikalta melko paljon ennen viimeiseksi lavalle nousevan Satan Takes A Holidayn keikkaa. Useille Nyrkkitappelu oli soittojärjestyksestä huolimatta illan pääesiintyjä, eivätkä ruotsalaiset vierailijat jaksaneet enää yömyöhään kiinnostaa, tai sitten yöunet tai jatkot jossain baarissa kiinnostivat enemmän. Joka tapauksessa se, että porukka hieman harveni, oli jäljelle jäävien kannalta hyvä asia siinä mielessä, että tanssilattialle avautui enemmän tilaa!
Myös Satan Takes A Holiday kuului itselläni festivaalin odotetuimpiin esiintyjiin, ja yhtye tarjoilikin hopeisissa kasvomaalauksissaan todella timanttisen setin. Musiikillisesti Satan Takes A Holiday ei varmasti ole tyypillisintä punkrockia, mutta yhtyeen spesiaali soundi sopi loistavasti kruunaamaan mahtavan lauantai-illan. Yleisö vaati yhtyeen keikan päätteeksi vielä takaisin lavalle ja bändin jäsenet ottivat illan päätteeksi iloisena selfieitä lavalta. Vierailu oli selkeästi myös bändille mieluinen.
HVNK PNKRCK 3.0. oli kaiken kaikkiaan loistava kaksipäiväinen kattaus punkrockinnälkäiselle kuulijalle, ja pisteet tapahtumalle lähtee myös sijainnista ja muista järjestelyistä. HVNK PNKRCK on voittoa tavoittelematon matalan kynnyksen tapahtuma, josta ei voi muuta kuin hattua nostaa järjestävälle seuralle. Ihan mahtavaa, että diy-meininki elää ja löytyy ihmisiä, jotka viitsivät panostaa aikaa ja vaivaa tällaisten tapahtumien järjestämiseen ja vieläpä suurten kaupunkien ulkopuolella.
HVNK PNKRCK vol 4.0. ensi keväänä lähtee ehdottomasti vakavasti harkintaan!
Settilistat perjantai 20.4.
Likaiset Pikkarit
- Loinen
- Lobotomia
- Ou jee tää kusee
- Läsnä
- Kusipää
- Näin sut,
- Likaiset Pikkarit,
- He’s a whore (Cheap Trick cover)
- Kauan enää
Expected Boy
- Rats In My Back
- Spill The Milk
- Rooftops On Fire
- Don’t Get Me Wrong
- Crack Another
- Die Regretting
- Until Day Breaks
- I Got Erection
- Pointless
Sininen Kondomi
- Intro (Me Räjäytetään, Räjäyttäjät-cover)
- Nyrkkipyykki
- Sun Kivekset Mun Seinällä
- Märät Unet
- Mä Oon Vitun Ruma
- Äiti
- Kävele Kanssani Alkoon
- Äiti Opeta Mut Narkkaa
- Haista Vittu Michael Jackson
- Laihat Pojat
- Aurakatu Death Krew
- Kaikki Mun Kaverit On Narkkareita
- (encore) MDMA
Flippipuisto
- Alamaailman dandyt
- Operaatio Charlie Sheen
- Kevätpäivän droppaus
- Wamma-Park 420
- Turvasana: lisää!
- Kaupunki kelluu
- Vatos Locos Forever
- Ryyppyputkentulehdus
- Tytöt piirtää sydämiä seiniin
- Silloin kun sä olet kotona
Wasted
- concrete wasteland
- the prisoner
- the hand that holds me down
- hate crime
- hollow days
- fuel
- tragedy
- doom train
- the truth will not be televised
- death bells
- disconnected
- here comes the darkness
- outsider by choice
- no end in sight
- corner
Anal Thunder
- My ass
- Ass Monkey
- Lifelong hangover
- Uus kimara
- War on alcohol
- Let me bleed
- Deaf or dumb?
- 9 to 5
- Selfie
- Kill your neighbours
- Take it all
- Drink myself to death
***
Settilistat lauantai 21.4.
Rakas Nikotus
- Tuu Pois Sieltä WC:stä
- Sulle Kaiken Antaisin
- Vitun Spede
- Walking On My Grave (Dead Moon cover)
- Alko & Alepa
- Vituttaa Mut Ei Vituta
- Aknea naamassa
- Rumaksi Kasvanut
- Lvl 5 RIP
- Uusi, toistaiseksi nimeämätön kappale
- Viidakonkuningas
New Deadline
- Runaway
- Black Tree
- Into The Deep End
- Evelyn
- Abraham
- This Generation
- Rainy Days
- To Hope
- Rodeo
Bogans
- Grandad
- Buckin Bronco
- [Redacted]
- Close To Home
- Drink Myself to Death (Anal Thunder cover)
- U.S. of Murdoch
- Cattle Battle
- To What End?
- Dumbskulls
Kivesveto Go Go (bändin mukaan 85% todennäköisyydellä näin):
- Tajuutsä jätkä
- Psykoosi syvenee
- Las Vegas
- Tony
- Asioita tapahtuu
- Kirjasto
- Veijo
- Hypnoottismagneettiset katseet
- Uhrin nimi muutettu
- Katalonian Papukaijamies
- Äiti Hei!
Nyrkkitappelu
- Pamputa mua kumisella pampulla
- Mimmit mimmit mimmit
- Tahdon Olla Hippi
- Mun äiti synnytti mut tänne laittaan paikat paskaksi
- Rikas läski sika
- Anna mulle vaikutteita
- Tekis mieli ryöstää siwa
- Seppo Räty
- Tyttöjen farkut
- Mitä mä saan?
- Mitä saisi olla?
- Rockpulsu
- Mä oon vitun fiksu
- Vihaan mun bändikavereita
- Voi Pyhä Äiti, Nyt Mennään
- Haureus sekoittaa mun pään
- Onko sulla lupa pitää kivaa?
- (encore) Käytetään Päihteitä
Satan Takes A Holidayn settilista jäi valitettavasti puuttumaan.
https://www.facebook.com/hvnkpnkrck/
Hilkka Aarela