Ilmiö nimeltä Game Music Collective
Musiikin käsite ja muoto on elänyt jo vuosisatojen ajan. Erilaisia ihmisten kuuntelemia sulosointuja ja -saundeja on aikojen saatossa yritetty luoda mitä kekseliäimmillä instrumenteilla ja tavoilla. Samaten videopelit ovat jo niiden alusta lähtien pyrkineet tarjoamaan pelaajille audiovisuaalisen kokemuksen. Jopa jo Pongissa ruudun vastakkaisilla sivuilla olevista valkoisista mailoista kuului pieni ääniefekti jokaisen pallo-osuman yhteydessä.
Nykyään pelimusiikki ja pelaaminen ylipäätään ovat nousseet musiikin mainstreamiin. Yhä useammassa videopelissä kuullaan aitojen artistien musiikkia tai vaihtoehtoisesti täysin ainutlaatuisia ja uniikkeja korkealaatuisia sävellyksiä. Pelimusiikin laadun noustessa myös pelaajien halu kuulla lempikappaleitaan muutenkin kuin pelatessa on kasvanut. Tähän luontaiseen livemusiikin kuulemisen tarpeeseen vastaa Suomessa orkesteri nimeltä Games Music Collective.
Pelimusiikki alkoi kiinnostaa kollektiivia vuonna 2016
Jokaisella hyvällä tarinalla on alkunsa, ja näin on asian laita myös Game Music Collectiven tapauksessa. Ilmiön isä on Sibelius-Akatemiassa opintonsa suorittanut Lukas Stasevskij, joka sai idean ainoastaan pelimusiikkia soittavasta orkesterista jo vuonna 2016. Ympärilleen Stasevskij keräsi tuottajista ja talousasioista vastaavia henkilöitä. Vähitellen projektia lähdettiin viemään idean isän lisäksi eteenpäin Mika Laajan, Saku Mattilan ja Markus Kärjen avustuksella.
Game Music Collectivella on alusta alkaen ollut tavoitteena soittaa pelimusiikkia mahdollisimman laadukkaasti sekä tuoda sitä esiin itsenäisenä taidemuotona. Ryhmä koostuu klassisesti koulutetuista muusikoista, joista osa, esimerkiksi alusta asti mukana ollut kapellimestari Eero Lehtimäki, on hakenut vauhtia myös kansainvälisiltä areenoilta. Esimerkiksi juuri Lehtimäki on johtanut orkestereita muun muassa klassisen musiikin mekassa eli Itävallassa.
Ensimmäinen Game Music Collectiven julkinen keikka järjestettiin vuonna 2017 syyskuussa Finlandia-talolla. Sen jälkeen orkesteri on käynyt valloittamassa paitsi Tampere-talon ja Turun Logomon, myös YouTuben. Kansainvälisessä videopalvelussa Game Music Collectiven lataamilla taltioinneilla on jo 22,5 miljoonaa näyttökertaa ja 171 000 tilaajaa. Luvut kasvavat jatkuvasti, ja uutta materiaalia lisätään tasaisin väliajoin.

Game Music Collective on iskenyt isoon markkinaan
Videopelaaminen on nykyään todellista ison maailman viihdettä. Siinä missä pelaaminen vielä alkuaikoinaan 80- ja 90-luvuilla tunnettiin eräänlaisena tietokonenörttien harrastuksena, on se nykyään levinnyt hyvinkin laajalle alalle. Tuoreiden tutkimusten mukaan pelaajien keski-ikä on nykyään 35 vuotta, joten mistään pelkästä lasten ja nuorten harrastuksesta ei enää ole kysymys. Ei liene täysin väärin sanoa, että tänä päivänä miltei kaikenlaiset ihmiset pelaavat. Sukupuolellakaan ei ole väliä, vaan myös naispuoliset ovat hiljalleen ottaneet tämän perinteisesti miehisenä pidetyn harrastuksen omakseen.
Samalla kun pelaajien keski-ikä ja sukupuolijakauma on mennyt uusiksi, on pelaamisesta tullut muutenkin suositumpaa. Videopelit ovat nimittäin jo hyvä tovi sitten nousseet tuottavammaksi viihteen osa-alueeksi kuin kansainväliset elokuvat. Satumaisen suosittuna tunnettu Grand Theft Auto 5 esimerkiksi on tuottanut valmistajalleen Take Twolle viimeisen kymmenen vuoden aikana 7,7 miljardin dollarin eli noin 7 miljardin euron jättitulot.
Videopelien lisäksi myös rahapelit eli online casino Suomi ovat nostaneet profiiliaan valtavasti. Myös niiden musiikki on noussut vanhan kunnon pokerituplauksen pimputuksesta entistäkin moitahoisemmaksi ja mukaansatempaavammaksi. Myös kasinopelien luojat ovat keksineet hyödyntää Street Fighter 2:n, Tomb Raiderin ja Hitmanin kaltaisten videopelien mainetta ja suosiota luomuksissaan. Game Music Collective on siis todella iskenyt hakkunsa eräänlaiseen moderniin kultasuoneen.

Millainen tyypillinen Game Music Collectiven pelimusiikki konsertti on?
Pelimusiikin esittäminen liveyleisöille ei ole täysin yksinkertaista. Taitavien soittajien hankkimisen lisäksi tulee nimittäin ensin myös keksiä, mitä musiikkia kulloinkin halutaan soittaa. Ongelmana on, että kaikki konserttiin tulijat eivät luonnollisestikaan ole pelanneet kaikkia samoja pelejä. Markkinoilla olevia pelikonsoleita on useita, minkä lisäksi mahdollista coveroitavaa materiaalia löytyy ainakin 30 vuoden ajalta.
Useimmiten Game Music Collectiven konserteissa päästään kuulemaan noin 15–25 kappaleen settilista, johon on otettu mukaan sekä rakastetuimpia klassikoita että suurimpia viime vuosien hittejä. Pelisarjat kuten Zelda, Mass Effect, Halo, God of War ja Final Fantasy ovat erittäin suosittuja ja siten yleisön villitsemisen näkökulmasta varsin turvallisia valintoja. Game Music Collectivelle ei luonnollisestikaan riitä, että peli itsessään on suosittu, vaan sen tulee olla suosittu myös musiikkinsa puolesta. Suomalaisista peleistä on toistaiseksi versioitu muun muassa Angry Birdsin, Trinen ja Alan Waken kaltaisia hittejä.
Ei ylipäätään ole tavatonta, että videopelien musiikki haettaisiin alkujaankin varta vasten isoilta orkestereilta. Etenkin kaikkein eeppisintä mahdollista tunnelmaa hakevissa japanilaisissa roolipeleissä päästään monesti ratkaisuhetkillä kuulemaan kuorojen laulantaa ja orkestraalisia megasovituksia. Esimerkkinä tästä voidaan ottaa vaikkapa Final Fantasy 7:n One-Winged Angel -kappaleen, joka olisi varmasti yksi vakuuttavimmista kipaleista millaisessa tahansa konsertissa.
Aivan kuten missä tahansa muussakin konsertissa, myös Game Music Collectivella pyritään luomaan kattaus, joka on kiinnostava ja monipuolinen. Mukaan pyritään ottamaan kasapäin erilaisia tunteita ja kappaleita eri vuosikymmeniltä ja eri valmistajien konsoleilta. Välillä soitetaan kovaa ja korkealta, kun taas toisina hetkinä rauhoitutaan nauttimaan astetta seesteisemmistä saundeista. Tarjolla on siis yleensä monenlaista menoa, joka on suunnattu mahdollisimman monenlaisille yleisöille.
Pelimusiikki soi konserteissa muuallakin kuin Suomessa
Pelimusiikin kiehtovuus ja markkinapotentiaali ei tietysti ole jäänyt huomaamatta Suomen ulkopuolellakaan. Kansainvälisillä markkinoilla pelimusiikin viestikapulaa kantaa ennen kaikkea Video Games Live orkesteri, joka on ollut olemassa jo vuodesta 2002. VGL:n nokkamiehenä tunnetaan herrasmies nimeltä Tommy Tallarico, joka on pitkän uransa aikana luonut musiikkia useisiin kymmeniin videopeleihin.
Game Music Collectiven tavoin myös Video Games Liven tavoite on tuoda videopelien musiikkia tunnetummaksi. Yhdysvalloista lähtöisin oleva orkesteri onkin vuosien varrella konsertoinut ympäri maailmaa aina Lähi-idästä Etelä-Koreaan, Japaniin, Australiaan ja Etelä-Amerikkaan asti. Vuonna 2014 Tallarico kävi joukkoineen myös Suomessa Helsingin Jäähallissa – eli siis vain kolme vuotta ennen kuin Game Music Collective valloitti Finlandia-talon.
Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, millainen Game Music Collectiven urapolku tulee olemaan. Kenties kotimaista alkuperää oleva konserttiporukka tulee tulevaisuudessa valloittamaan entistä vahvemmin myös ulkomaiset areenat niin netissä kuin livenäkin. Koska kyseessä on ennen kaikkea eräänlainen tehostettu cover-bändi, pitäisi markkinoilla ilman muuta olla tilaa tällaiselle suomalaisille huippuosaamiselle!