Iron Maidenin Bruce Dickinsonin mukaan konserttilippujen hinnat ovat räjähtäneet käsiin

Kirjoittanut Samuel Järvinen - 26.3.2024

Konserttilippujen hinnat ovat herättäneet säännöllisesti keskustelua. Hinnat ovat varsinkin koronapandemian jälkeen pompanneet huomattavasti. Taustalla on tuotantoketjun nousseet kustannukset, menetettyjen tulojen kompensointi sekä maailmanlaajuinen inflaatio.

Tuoreessa ATMósferas Magazinen haastattelussa heavy metal -jätti Iron Maidenin solisti Bruce Dickinson kertoo huomanneensa itsekin, että lippujen hinnat ovat tällä hetkellä räjähtäneet käsiin.

”Musiikkiteollisuus on tehnyt kaksi asiaa. Jos olet artisti, niin se raha, jota saat taiteestasi on vähentynyt – ellet ole jokin massiivinen sometähti tai ellet ole DJ, joka ilmestyy paikalle muistitikun kanssa ja jolle maksetaan viisi kertaa enemmän kuin bändille. Heidän on jaettava rahat kahdeksaan osaan, ja DJ vain ilmestyy paikalle muistitikkunsa kanssa ja teeskentelee tekevänsä jotain, ja lähtee pois valtavan rahasumman kanssa”, Dickinson avaa ja jatkaa:

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

”Maailma on siis mennyt perseelleen tästä näkökulmasta katsottuna. Eikä kukaan yksittäinen ihminen voi sille paljon mitään. On vain työskenneltävä sen kanssa, millainen maailma on.”

Kysyttäessä, onko konserttilippujen hinta noussut liikaa, Dickinson vastaa:

”No, kaksi asiaa. Ensiksi, se riippuu siitä, mikä show on kyseessä ja millainen yleisö on. En aio nimetä joukkoa artisteja, koska useimmat artistit, jotka veloittavat 1 200 dollaria lipusta – esimerkiksi Las Vegasissa, jos haluatte mennä katsomaan U2:n show’ta, se maksoi muistaakseni 1 200 dollaria istumapaikalta. Minua ei kiinnosta maksaa 1200 dollaria U2:n näkemisestä – ei yhtään. Ehkä sata dollaria. Minulle on kuitenkin tärkeää yrittää pitää oikeanlaiset liput oikeissa hinnoissa.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

”Tarkoitan siis sillä lippuja eturiviin. Kaikkien mielestä niiden pitäisi olla kaikkein kalleimpia. Itse asiassa ei, vaan niiden pitäisi olla kaikkein kohtuuhintaisimpia lippuja, koska ihmiset, jotka menevät lavan eteen, ovat oikeita faneja, lapsia ja ihmisiä, joilla ei ole varaa maksaa hullun paljon rahaa, mutta juuri heidän pitää olla edessä, koska he ovat ihmisiä, jotka pitävät tämän musiikin hengissä. Ja sitten on ihmisiä, jotka saattavat olla faneja, mutta haluavat tuoda vaimonsa mukaan, eivätkä he halua paahtua ja hikoilla ja kaikkea muuta sellaista. He valitsevat paikat ylhäällä tai jotain muuta sellaista, ja ne hinnoitellaan eri tavalla.”

”Ymmärrän, että promoottorit yrittävät olla menettämättä rahaa, koska promoottorit ovat osa koko ekosysteemiä. Ilman promoottoreita ei olisi keikkoja. Promoottoreiden on jotenkin saatava rahansa takaisin. Tasapaino on siis herkkä, mutta yleisesti ottaen lippujen hinnat ovat nousseet pilviin. Ja jotkut lippujen hinnat, joita ihmiset maksavat, ovat minusta mielettömiä.”