Enthring

Isänmaan Toivot – Uutta metallia Suomesta, osa 21

Kirjoittanut J.Anttolainen - 30.12.2017

Suomi – metallimusiikin luvattu maa, jossa on metallibändejä väkilukuun suhteutettuna enemmän kuin missään muualla maailmassa. Suomi on voittanut jopa Euroviisut hevillä. Maa, jonka yhtenä kansantalouden kulmakivenä ja vienninedistäjänä maailmalla voidaan pitää metallimusiikkia. Meillä on Suomessa hienoja, isoja, maailmanlaajuisesti tunnettuja metallibändejä, ja aivan helvetin paljon pieniä ja ahkeria bändejä, jotka ansaitsevat myös tulla kuulluiksi. Nightwish, HIM, Children of Bodom ja Amorphis ovat kaikki aloittaneet pieninä paikallisina bändeinä ja myöhemmin pitkän puurtamisen jälkeen kohonneet asemaan, jossa ne nykyään ovat. Tämän artikkelisarjan tarkoitus on nostaa esille suurelle yleisölle tuntemattomampia suomalaisia bändejä.

Enthring

Enthring / Kuva: Mikael Karlbom

Sarjamme vuoden 2017 viimeinen osa käsittelee Helsingistä kotoisin olevaa sinfonista death metalia soittavaa bändiä nimeltä Enthring. Yhtye sai alkunsa vuosien 2006-2007 vaihteessa, kun Petteri Eväsoja ja Tommi Kangaskortet alkoivat suunnilleen samoihin aikoihin soittaa kitaraa oman bändin perustaminen mielessä. Wintersunia, Children of Bodomia ynnä muita vastaavia bändejä fanittava kaksikko sai ajatuksen omasta bändistä, joka myös soittaa omia biisejä. Oma bändi tuntui olevan oikea, luonnollinen jatkumo loputtomalta tuntuvalle coverien soittamiselle ja muiden bändien fanitukselle.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Alkuun, soiton opettelun ohessa, kaksikko räpelsi kasaan riffejä, jotka vähitellen, ajan myötä melkein vahingossa muodostuivat valmiiksi kappaleiksi. Tuohon aikaan musiikkityyli oli perisuomalaista folkmetalia, samalla tavalla kuten esimerkiksi yksi kaksikon suosikeista, Ensiferum soitti. Taitojen kehittyessä myös nälkä omaa bändiä kohtaan kasvoi.

Aikaa kului pari vuotta, ja vuonna 2009 bändi rupesi olemaan kasassa. Tommi ja Petteri olivat saaneet bändinsä basistiksi Juho Karilan, koskettimiin Ida Ylhäisen ja rumpuihin Mika Lumijärven. Kokonaisen bändin voimin Enthring alkoi työstää DIY-meiningillä ensimmäistä demoaan nimeltä ”Maelstrom”. Vaikka aikanaan se ensimmäinen oma demo olikin bändille, joka halusi tehdä omaa musiikkiaan, hienoin asia maailmassa, on kyseinen lätty jälkikäteen kuunneltuna aika julkaisukelvottoman laatuinen. Demo toimi kuitenkin hyvänä kasvualustana ja opettajana myöhempää varten.

Kypsyteltyään soundiaan muutaman vuoden suuntasi Enthring vuodenvaihteessa 2011-2012 Klaukkalan D-Studiolle taskussaan nippu uusia biisejä. Kosketinsoittajan vaihduttua Tiiariia Tammiseen, ja uuden basistin Henri Kotipellon kanssa edellämainitusta demosta oppia ottaneena valmistui Enthringin debyyttialbumi ”The Grim Tales of the Elder” omakustanteisesti. Levylle tarttui  huomattavan paljon vaikutteita folkmetalista, vaikka tyyli siirtyikin enemmän sinfoniseen ja muutenkin melodisen death metalin suuntaan. Edellisestä poiketen tällä levyllä sekä Tommi että Petteri hoitivat laulajan tonttia. Sävellykset ovat pääasiassa Tommin ja Petterin tekemiä Mikan toimiessa isossa roolissa sovituksissa. Vahva debyytti saavutti suurta huomiota, minkä myötä bändi pääsi myös keikkailemaan. Huomattavinta lienee se, että levy johti lämppäriksi Korpiklaanin Brasilian-kiertueelle.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy
Enthring / Kuva: Edu Lawless

Nauhoitushommiin tuli kiertueen jälkeen reilumpi väli. Keikkoja tehtiin vuosina 2012-2015, mutta väki yhtyeessä vaihtui kuin ”ovista ja ikkunoista”. Sen tarkemmin syitä yksilöimättä (muun muassa perheenlisäykset ja uudet kiinnostuksen kohteet) tilanne eskaloitui lopulta siihen, että vuoden 2015 viimeinen keikka tehtiin Tommia lukuun ottamatta kokonaan sessiojäsenten voimin. Tämän jälkeen Tommi vihelsi pelin väliaikaisesti poikki, sillä bändi oli kasvanut liian suureksi: bändin pyörittäminen yksin, tehokkaasti ja kunnolla ei ollut mahdollista, joten kaikki muu paitsi säveltäminen jäi. Enthring oli saanut jo seuraavan julkaisunsa biisit pääosin sävellettyä, mutta projektin loppuunviemiseen ei tullut sopivaa tilaisuutta. ”The Art of Chaos” -EP julkaistiin kuitenkin ennen kuin Tommi laittoi homman jäähylle. Antti Horttana soittaa levyllä bassoa, Petri Salmela kitaraa, rummuissa on Matti Auerkallio, ja vokaaleista sekä toisesta kitarasta vastaa Tommi Kangaskortet. Soundi ja bändin musiikillinen tyyli oli kehittynyt edellisestä julkaisusta, eikä levyllä juuri enää kuulunut folkmetal, vaan vaikutteita oli löytynyt myös black metalin ja extreme metalin puolelta. Biisit ovat nopeampia, raskaampia ja sinfonisempia kuin ”The Grim Tales of Elderin” kappaleet. Enthring oli myös siirtynyt käyttämään kokonaan taustanauhoja kiippari- ja orkestraatiohommissaan.

Vuoden 2017 alussa kasassa oli huomattavan hyvä line up. Bassoon ja rumpuihin tulivat Kalmahista tutut Timo Lehtinen ja Janne Kusmin, ja lead-kitaraa hoitaa Jukka Hallikainen. Tällä hetkellä bändi valmistautuu ensi vuoden keikkoja varten sekä uuden EP:n nauhoittamiseen, joka on aikataulutettu vuoden 2018 ensimmäiselle neljännekselle. Bändin tulevaisuus näyttää hyvältä, eikä mahtipontinen soundi jää jalkoihin isommillekaan yhtyeille. Enthringiltä voidaan odottaa isoja asioita, ja näillä valmiuksilla bändi on niitä valmis toteuttamaan.

Enthring
Tommi Kangaskortet – kitara & vokaalit
Jukka Hallikainen – kitara
Timo Lehtinen – basso
Janne Kusmin – rummut

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Julkaisut
Maelstrom (demo-EP, 2010)
The Grim Tales of the Elder (albumi, 2011)
The Art of Chaos (EP, 2015)

Enthring Facebooksissa

Enthringin YouTube -kanava

Enthring Instagramissa

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy