”Jos hakee taloudellista menestystä, niin valitsemamme musiikkityyli on itsessään jo kaupallinen itsemurha” – haastattelussa Lemiläinen death metal -yhtye Kasvoton

Kuva: Kimmo Koskinen

Lemiläinen death metal -yhtye on ehtinyt olla olemassa jo kymmenen vuotta. Jo pitkän taipaleen tehnyt bändi julkaisi vuonna 2020 vihdoin debyyttialbuminsa ”Jumalansa Tappaneet”, joka sisältää vetreää ja kiihkeää kuolonmetallia sellaisella otteella, että bändin luulisi olevan vasta perustettu sen energiasta ja innosta päätellen. Kaaoszine tavoitti yhtyeen haastattelua varten.

Tervehdys! Millainen vuosi 2020 on ollut Kasvottomalle?

2020 on ollut bändille merkittävä vuosi monella tapaa. Saimme viimein julkaistua debyyttialbumimme, jonka työstäminen oli venynyt useamman vuoden projektiksi. Keikkojen osaltahan tämä vuosi on ollut aikamoinen pettymys koronarajoitusten takia, mutta olemme suunnanneet katseet jo kohti tulevaa vuotta ja säveltäneet paljon uutta materiaalia.

Julkaisitte debyyttialbuminne ”Jumalansa Tappaneet” aikaisemmin tänä vuonna. Millainen prosessi levyn työstäminen oli?

Kuten aiemmin mainitsimme, levyn työstämisprosessi venyi useamman vuoden mittaiseksi monestakin syystä. Ensinnäkin yhtenäisen linjan löytäminen sävellysten osalta vaati aikaa ja tämä levy olikin ikään kuin tapa määritellä Kasvottoman musiikillinen suunta uudelleen Silvotut Kasvot EP:n jälkeen. Lisäksi ongelmia oli aikataulun kanssa, kun kaikki jäsenet eivät asuneet samalla paikkakunnalla ja opiskelut ja työt veivät odotettua enemmän aikaa musiikilta. Saimme kuitenkin lopulta aikataulut kasaan ja lopunkin biisimateriaalin valmiiksi 2019 aikana ja pääsimme vihdoin äänittämään levyä.

Millaisia fiiliksiä debyyttialbumin tekeminen teissä herätti? Oliko se sellainen kokemus, mitä osasitte odottaa, vai yllätyittekö täysin?

Osasimme kyllä odottaa, että prosessista tulisi työläs, koska emme olleet aiemmin työstäneet näin suurta kokonaisuutta. Fiilikset heittelivät levynteon aikana laidasta laitaan eräänlaisesta hurmoksesta epätoivoon ja vitutukseen. Äänitysrupeaman jälkeen olimme väsyneitä, mutta toisaalta helpottuneita, kun lopputulos vastasi odotuksiamme.

Mitä sellaista opitte albumin tekemisestä, jota aiotte ottaa huomioon ja kehittää seuraavan levynne kohdalla?

Tämä oli ensimmäinen kerta, kun toimimme ulkopuolisen äänittäjän kanssa, sillä aikaisemmat tuotokset ovat olleet alusta loppuun itse tehtyjä. Teemu Velinin kanssa työskentely oli kuitenkin erittäin sujuvaa ja opimme häneltä paljon uutta. Seuraavaa levyä varten opimme ainakin sen, että aikaa äänittämiselle tulee varata tarpeeksi. Jumalansa Tappaneet äänitettiin neljässä viikonlopussa töiden ja muun elämän ohessa, jolloin kuukauden suorittaminen ilman vapaapäiviä alkoi jo näkyä omassa jaksamisessa. Lisäksi esimerkiksi levyn rummut on äänitetty yhdessä päivässä 8 tunnin aikana.

Olette olleet bändinä pystyssä tässä kohtaa jo kymmenen vuotta siitäkin huolimatta, että ensimmäinen levynne ilmestyi vasta tänä vuonna. Millainen taival teillä on ollut?

Onhan tähän vuosien varrelle mahtunut kaikenlaista. Kasvottoman taival alkoi autotallista ja alusta asti oli tavoitteena tehdä omaa musiikkia ja omalla tyylillä. Kymmenen vuoden aikana soitto on nyt sitten hioiutunut sellaiseen muotoon, kuin miltä se debyyttialbumilla kuulostaa. Näin kauan yhdessä soittaneena bändi on lisäksi alkanut monella tapaa muistuttaa toista perhettä (hyvässä ja pahassa).

Soititte levynjulkkarikeikan marraskuun lopussa, ja se on katsottavissa kokonaisuudessaan YouTubessa. Millaiset fiilikset teille jäi levynjulkkarikeikan jälkeen? Kuinka hyvin uuden albumin materiaali toimii livenä, ja aiotteko kenties tulevan materiaalin kohdalla tehdä jotain toisin live-asetelmaa ajatellen?

Oli helvetin hienoa päästä vihdoin Nuijamieheen soittamaan. Alunperinhän keikka piti järjestää jo toukokuussa, mutta koronan takia tapahtuma lykkääntyi marraskuulle. Toisaalta puolen vuoden odotus auttoi asennoitumaan keikkaan ehkä hieman eri tavalla kuin yleensä, mikä näkyi eräänlaisena vapautuneisuutena lavalla sekä keikan jälkeen. Mehän soitimme levyn alusta loppuun sellaisenaan kuin se levyllä on, joten materiaali toimi niin kuin olimme ajatelleetkin. Yleisön reaktioista huomasi, että väkivaltainenkin paahto toimii eikä ollut liian raskasta kuunneltavaa. Levyn tavoitteena on herättää tietynlaisia tuntemuksia kuulijassa, eikä sen ole tarkoituskaan olla kaikilta osin helppoa kuunneltavaa. Biisinteon osalta ei ole ollut tapana ajatella live-asetelmaa, vaan mennään puhtaasti musiikki edellä, vaikka live-soittaminen olisikin paikoin melkoista suorittamista.

 

Teillä oli ilmeisesti etsinnässä luonnollisesti myös levy-yhtiö debyyttinne julkaisulle. Oletteko saaneet millaista vastaanottoa moguleilta?

Läheteltiin levyn masteria sähköpostitse useampaan yhtiöön Suomessa ja ulkomailla, mutta ehkä ajoitus julkaisuun oli huono tai tämän tyyliselle musiikille ei nähty tarpeeksi kaupallista potentiaalia. Hyvää palautetta saatiin parista osoitteesta, mutta kun diiliä ei tullut niin päätettiin julkaista itse, niin kuin aiemminkin ollaan tehty tähänkin asti. Toisaalta vaikka työmäärä julkaisunkin osalta on omakustannetta tehdessä isompi, oli ainakin kaikki langat omissa käsissä.

Tarvitseeko mielestänne bändi enää 2020-luvulla levy-yhtiötä menestyäkseen?

Ensinnäkin pitäisi ensin määritellä, mitä tuo menestys ylipäätään tarkoittaa. Jos hakee taloudellista menestystä, niin musiikkityylin valinta on itsessään jo kaupallinen itsemurha. Tämä on kyllä tiedostettu jo alusta lähtien, joten olemmekin määritelleet bändin menestyksen sen perusteella, miltä musiikkimme kuulostaa ja kuinka tyytyväisiä itse olemme omaan tekemiseen ja työn jälkeen.

Osa uuden albumin kappaleista on ilmeisesti ollut olemassa ja keikkasoitossakin muutamia vuosia. Ovatko levylle päätyneet vanhemmat kappaleet kehittyneet paljonkin vuosien mittaan, vai ovatko ne pysyneet lähes samanlaisina?

Olemme yleensä hioneet kappaleet mahdollisimman valmiiksi ennen live-soittoa, joten samanlaisina ne ovat pysyneet.

Kotipaikkakuntanne Lemi tunnetaan jonkinlaisena metallipääkaupunkina. Millainen on oikeasti Lemin metalliskene? Onko bändejä oikeasti niin paljon, ja käyvätkö ihmiset keikoilla?

Lemi on pieni kylä, jossa iso osa ihmisiä tykkää soitella musiikkia, oli se sitten metallia tai jotain muuta. Keikkapaikkoja Lemillä ei juurikaan ole, mutta yleensä yleisöä on riittänyt kun jotain on järjestetty.

Mikä teitä inspiroi musiikissa juuri nyt?

Uuden musiikin tekemisessä inspiraatio tulee milloin mistäkin ja inspiraation lähteitä on siksi vaikea määritellä. Emme tee biisejä pakottamalla, vaan jostain tulee idea riffin tai säkeen muodossa, mistä sitten lähdetään työstämään ajatusta biisiksi. Sanoitusten aiheet ja teemat vaihtelevat paljon ja teksteissä sekoittuu usein jokin koko maailmaa koskettava asia ja henkilökohtaiset kokemukset. Yleensä lähtökohtana on ollut, että riffin tai sanoituksen pitää herättää jotain voimakasta fiilistä, oli inspiraatio sitten lähtöisin mistä tahansa.

Mitä muuttaisitte kotimaisessa musiikkikentässä?

Kotimaisessa musiikkikentässä on jo olemassa paikkansa lähinnä viihdearvoa omaaville show-yhtyeille ja toisaalta enemmän musiikkipuoleen keskittyville artisteille, eli sinällään mitään ei tarvitse muuttaa. Esimerkiksi keikkaillessa olemme huomanneet, että Suomessa on paljon yhtyeitä, jotka panostavat täysillä omaan musiikkiinsa ja tekevät paljon töitä sen eteen taloudellisesta puolesta riippumatta.

Millaisia tulevaisuudensuunnitelmia teillä on?

Ensimmäisenä listalla on seuraavan levyn äänittäminen, nyt kun keikkakalenterit ovat vieläkin tyhjillään. Materiaali toiselle levylle on jo valmiina äänitettäväksi, mutta taloudellisen tilanteen takia menee aikaa, ennen kuin päästään studioon. Mikäli julkaisija tai levy-yhtiö löytyy, niin levyntekoprosessi helpottuu huomattavasti. Levy kuitenkin tehdään vuoden 2021 aikana kaikesta huolimatta. Myös kolmannen levyn työstäminen etenee jo hyvää vauhtia.

Kommentoi julkaisua