Kaaoszine tapasi perjantaina ”Impera”-albuminsa julkaisevan Ghostin Tobias Forgen Dallasissa: ”Tiedämme kaikki, mikä imperiumi tulee seuraavaksi kaatumaan”

Kirjoittanut Arto Mäenpää - 9.3.2022

Ruotsalainen rock-yhtye Ghost julkaisee perjantaina 11. maaliskuuta odotetun uuden ”Impera”-albuminsa ja juhlistaa albumiaan torstaina 10. päivä maaliskuuta klo 20.00 Suomen aikaa järjestettävällä ”Ghost – Live From The Ministry” –tapahtumalla.

Yhtye soitti tulevan albuminsa materiaalia ensimmäistä kertaa livenä tammikuussa alkaneella ja maaliskuussa päättyneellä Yhdysvaltojen-kiertueella yhdessä Volbeatin sekä Twin Templen kanssa. Matkasin Suomesta Dallasiin katsomaan yhtyeen keikan 26. päivä helmikuuta (raportti löytyy täältä) ja matkan yhteydessä tapasimme myös Tobias Forgen ”Impera”-albumiin liittyvän haastattelun merkeissä. Voit lukea haastattelun kokonaisuudessaan tästä:

Terve Tobias ja kiitos, että otit aikaa kalenteristasi haastattelun tekemiseen. Miten kiertue Yhdysvalloissa yhdessä Volbeatin ja Twin Templen kanssa on sujunut?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Tobias Forge: Se on ollut mukavaa, varsinkin koska kiertueen alussa olimme epävarmoja siitä, toteutuuko tämä kiertue. Ja nyt ollaan melkein kiertueen lopussa. Se tuntuu suurelta voitolta tästä näkökulmasta, koska tällä hetkellä ei ole montaa näin suurta kiertuetta edes käynnissä. Tällä hetkellä keikkoja on vielä aika vähän ja se tuntuu vaikuttavan myös ihmisten taipumuksiin mennä keikoille. Ihmiset yhä pelkäävät kovasti. Luulen, että se ajattelumaailma löystyy vain ajan kanssa. Kiertueen alussa huomasimme, että monet, jotka ostivat lipun keikalle, eivät kuitenkaan saapuneet paikalle. Näytti aamulla, että lippuja on myyty 7 000 ja päivän päätteksi keikalla oli ollut 6 200 henkilöä. 800 ihmistä ei saapunut paikalle ollenkaan lipusta huolimatta.

Luulen, että jotkut ihmiset pelkäävät yhä saavansa koronatartunnan tai eivät tule paikan päälle, jos sinne vaaditaan rokotetodistus.

Tobias Forge: Joo. Ihmiset eivät halua näyttää rokotepassia, koska he eivät ole saaneet rokotusta tai ihmiset, jotka ovat rokotettuja, pelkäävät olla tällaisten ihmisten joukosta. Tämän pandemian lopputulos ei ole pelkästään lääketieteellinen, vaan myös henkinen. Ja se koskee myös konflikteja, mikä on erittäin surullista.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tämän kiertueen aikana olette soittaneet jo kaksi kappaletta livenä tulevalta ”Impera”-albumilta. Mitkä ovat olleet fanien reaktiot uusiin kappaleisiin livenä, ja ovatko ne toimineet yhtä hyvin livenä kuin odotit niiden toimivan?

Tobias Forge: Ihmiset reagoivat hyvin ”Hunter’s Moon” -kappaleeseen, koska he tietävät tuon kappaleen. Se on heille tuttu. Se on ollut ulkona puoli vuotta. ”Kaisarioniin” on vähän vaikeampi reagoida, koska se on keikan eka biisi, mutta me olemme totuttaneet sitä yleisölle. Olemme tehneet näin siitä lähtien kun julkaistiin ”Infestissumam” muistaakseni. Avasimme silloin keikan ”Per Aspera” -kappaleella ja fanit eivät olleet kuulleet sitä. Ja sitten teimme saman asian ”Spirit”-kappaleen kanssa, eivätkä ihmiset olleet kuulleet sitäkään. Ja luulen, että teimme sen jopa ”Rats”-kappaleen kanssa. Olen tottunut siihen, että tulevan albumin ensimmäinen biisi aloittaa uuden albumin kiertuesyklin.

Teemme tätä haastattelua, koska Ghost julkaisee uuden ”Impera”-albuminsa 11. maaliskuuta. Millainen prosessi on sinulle ollut tämän levyn tekeminen? Ja vaikuttiko pandemia-aika jotenkin prosessiin, vai menikö se tutulla kaavalla?

Tobias Forge: Se oli epänormaalia, mutta ei negatiivisella tavalla. Oli enemmän käytännön ongelmia kuin henkisiä ongelmia. Alunperin minun piti nauhoittaa albumi heti edellisen kiertueen jälkeen. Meillä oli viimeinen keikka Meksikossa maaliskuun kolmas päivä, ja minun piti mennä studioon heti sen jälkeen ja aloittaa demojen teko ja nauhoittaa levy valmiiksi kesällä. Levyn piti ilmestyä jouluna 2020 tai ihan viimeistään vuoden 2021 alussa. Ja kun se muuttui, ajattelin vain, että pitäisin sen ajan vapaata. Olin ollut poissa perheeni luota melkein 10 vuotta, joten minusta oli hyvä hetki viettää aikaa perheeni kanssa ja olla vain kotona tekemättä mitään.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Sanoit äskettäin haastattelussa, että olet itsekin hieman diktaattori ja kontrollifriikki. Näetkö sen positiivisena asiana, vai onko se sinulle negatiivinen asia luovassa prosessissa?

Tobias Forge: Bändin johtajana, projektin johtajana ja sen omistajana en minä näe siinä mitään ongelmaa. On vain parempi tietää, milloin ei olla diktaattori, kun kyse on normaalista elämästä. Kontrollifriikkinä ja diktaattorina haluat vain osata myös tarvittaessa hypätä pois niistä rooleista, koska ihanteellisessa tapauksessa elämässäsi on sosiaalisia puolia, joissa ei ole kovin mukavaa olla sellainen. Mutta myös ihmiset, jotka ovat kutsuneet minua diktaattoriksi, eivät välttämättä ole ihmisiä, joilla on oikeus sanoa niin. He kutsuivat minua vain diktaattoriksi, koska he eivät saaneet sanoa mitään. Pidän ihmisten kanssa työskentelystä, mutta haluan valita itse, milloin ja kenen kanssa työskentelen. Se ei ole aina hyvä asia hylätyille ihmisille. Kun valitset ihmisiä, joiden kanssa työskentelet, se on sama asia kuin tytöt tanssiaisissa. Se, että he hylkäävät jonkun pojan yrityksen suudella heitä, ei tarkoita, että he olisivat ilkeitä. Se tarkoittaa vain sitä, että he eivät halua suudella juuri sitä poikaa. Sama pätee siihen, kun teen musiikkia.

Se on järkevää.

Tobias Forge: Ja se on sama asia yhdessä työskentelyssä. Valitsen kenen kanssa haluan työskennellä ja milloin, ja se tekee minusta diktaattorin, koska minulla on oikeus valita.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen Mainos päättyy

Se on järkevää. Työskentelit albumin parissa Opethin Fredrik Åkessonin kanssa. Oliko albumin tekeminen hänen kanssaan rento prosessi ja mikä oli hänen roolinsa levyn teossa?

Tobias Forge: Hänen roolinsa prosessissa oli tulla ja tehdä periaatteessa kaikki kitarat uudelleen. Olin äänittänyt kaiken demoille valmiiksi. Mutta kun kaikki tietokoneen sisällä olevat projektit siirrettiin uuteen tietokoneeseen, jonne aiomme äänittää levyn, kaikki nuo kitarakanavat täytyi tehdä uudelleen. Kappaleita oltiin lisäksi nauhoitettu pitkin vuotta, joten senkin vuoksi ne oli hyvä tehdä uudestaan. Lisäksi esimerkiksi kitarat, joilla demoja tehtiin, eivät aina olleet parhaalla mahdollisella tavalla vireessä, joten senkin vuoksi ne piti tehdä uudestaan. Kesti noin 8-10 tuntia per päivä Fredrikiltä vain istua ja nauhoittaa uudelleen kaikki nuo kappaleet. Jotta voisin keskittyä rumpuihin, laulamiseen, basson soittamiseen ja tuotantoon, tarvitsin jonkun tekemään sen työn ja Fredrik teki sen fantastisesti.

Yrität aina ajatella laatikon ulkopuolelta kappaleita tehdessäsi niin sanoituksien kuin musiikinkin osalta. Onko se vaikeampaa ja vaikeampaa jokaisen uuden albumin myötä? Oliko ”Impera”-albumin luovan prosessin aloitus sen vuoksi vaikeampaa?

Tobias Forge: Toiset seikat muuttuvat vaikeammiksi ja toiset taas helpommiksi. On helpompi motivoida itseään aloittamaan albumin tekeminen tässä vaiheessa uraa, kun kuitenkin fanikunta on jo kasvanut. Sitä täytyy vain tehdä suurella kunnianhimolla ja pyrkiä uudistumaan prosessin aikana. Jokaisessa prosessissa on virheitä, jotka tiedät, kun olet valmis. Kuten: ”Olisin voinut tehdä sen niin paljon paremmin. Se ei ollut hyvä idea. Se vei niin paljon aikaa tai maksoi niin paljon rahaa, ja lopussa ei se ollut mitään.” Ne ovat aina semmosia asioita minkä tahansa levyn tekemisen jälkeen, jotka motivoivat minua tekemään uuden. Haluan tehdä siitä paremman. Haluan helpottaa prosessia. Haluan tehdä prosessista hauskempaa. Haluan työskennellä tiettyjen ihmisten kanssa. Tykkään ympäröidä itseni mahdollisimman positiivisten ja mukavien ihmisten kanssa, joiden kanssa hengailusta pidän, ja yritän tehdä äänityksestä erittäin mukavan kokemuksen. Joten aina voit säätää ja parantaa asioita. Tämän albumin äänitys oli erittäin rento prosessi ja jokseenkin samankaltainen ”Prequelle”-albumin kanssa. Sitä ennen julkaistut albumit olivat hieman raskaampia prosesseja kaikkinensa, mutta en halua palata niihin. Joka kerta, kun yrität kirjoittaa uutta levyä, siellä on aina erilaisia esteitä vaikeuttamassa prosessia, koska en halua toistaa itseäni. Yritän aina olla toistamatta itseäni.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kerroit eräässä haastattelussa, että tapaat aina kyllästyä siihen albumiin, mitä työstät, ennen kuin saat sen valmiiksi ja se luo itsellesi luonnollisesti varmasti myös paineita. Kuinka pääset tuosta ajatuksesta yli?

Tobias Forge: Se tapahtuu oikeastaan jokaisella albumilla, mitä olen Ghostin kanssa tehnyt, mutta kuitenkin aina eri vaiheissa albumin tekoa. Yleensä saan sen tuntemuksen siinä vaiheessa, kun olemme miksaamassa albumia tai viimeistään siinä vaiheessa, kun saan ensimmäisen kopion albumista. En yleensä siinä vaiheessa enää kuule sitä, mitä kuulin, kun tein albumia. Tällä kertaa tuo sama tunne valtasi minut kolme viikkoa ennen albumin valmistumista. Tulin vain yksi päivä studiolle, enkä enää tuntenut samoin levystä kuin aiemmin. Minun täytyy siinä vaiheessa vain päästä siitä yli ja luottaa siihen, että kaikki päätökseni eiliseen asti albumin osalta ovat olleet oikeita, koska juuri nyt en tunne niin. Tuossa vaiheessa voisin vaikka poistaa albumin, mutta täytyy vain luottaa prosessiin ja siihen, että päätökset ovat oikeita.

Oikeastaan siinä vaiheessa pääsen tuosta tunteesta eroon vasta, kun levy on ulkona ja alan saamaan albumiin liittyen palautetta niin keikoilla soittaessamme kappaleita läpi sekä myöskin muuten suoraan faneilta ja medioilta. Siinä vaiheessa koen muutoksen ja voin olla levystä ylpeä.

Kuuntelin albumin läpi muutamaan otteeseen ennen haastattelua ja omaksi suosikikseni nousi levyn päättävä ”Respite on the Spitalfields”. Millainen merkitys tuolla albumin päättävällä kappaleella on itsellesi?

Tobias Forge: Tällä albumilla pidän tuota kappaletta aivan äärettömän tärkeänä, koska se summaa koko albumin. Se kertoo albumin viimeisen tarinan. On tärkeää myös luoda tuolla viimeisellä kappaleella hieman toivoa kaiken synkkyyden keskelle. Vaikka kappale on sumuinen ja synkkä, se silti antaa myös pilkahduksen toivosta. Vaikka imperiumi kaatuu, tulee aina sen jäljiltä jotain uutta, kuten historia on osoittanut. Yleensä imperiumit rakennetaan varsin positiivisissa merkeissä, mutta niistä tulee negatiivisia siinä vaiheessa, kun ne tuhoutuvat.

Missä vaiheessa kirjoitusprosessia ”Respite on the Spitalfields” syntyi? Syntyykö levyn päättävä kappale aina viimeisenä vai voitko saada siihen idean heti alussa?

Tobias Forge: En välttämättä tiedä heti siinä vaiheessa, kun kappale on valmis, tuleeko se olemaan albumin viimeinen kappale, mutta tiedän sen silti yleensä varsin varhaisessa vaiheessa valmistumisen jälkeen. Joskus voi toki käydä niin, että tiedän lopputuloksen ja työstän albumia lopusta kohti alkua samaan tapaan kuin vaikkapa jotain rikosromaania.

Tykkäsin levyllä myös sillä olevista pienistä introista ”Dominion” sekä ”Bite of Passage”. Onko noita pienempiä osuuksia vaikeampi rakentaa albumille kuin kokonaisia kappaleita?

Tobias Forge: Kuten myöskin aiemmilla albumeilla, yleensä kyseiset lyhyet introt ovat alunperin tarkoitettu pidemmiksi kappaleiksi, mutta en ole niistä vain saanut sellaisia tehdyksi. En ole pystynyt muodostamaan niistä kokonaisia ideoita, mutta koska ne kuulostavat niin hyvältä, olen päätynyt ne albumeille jättämään. Esimerkiksi ”Bite Of Passage” -kappaleesta oli tarkoitus tulla täysi kappale, mutta en vain saanut sellaista sen ympärille rakennettua, joten se jäi lyhyemmäksi introksi.

Teit luonnollisesti jälleen muutoksia sekä Ghoulien että Papan asusteisiin tälle albumille. Ovatko nämä nyt kiertueella nähtävät asusteet pysyviä, vai ovatko ne ikäänkuin välivaihe kohti seuraavaa albumisykliä?

Tobias Forge: Kyllä tämä on se albumille suunniteltu visuaalinen ulkonäkö. Saatamme hieman muuttaa ja muokata lavatuotantoa albumisyklin aikana, mutta kokonaisuudessaan tämä on tämän albumisyklin ulkonäkö.

Mitä tämän albumin ulkonäkö merkitsee bändille?

Tobias Forge: Tavallaan se edustaa industriaalista armeijaan liittyvää tyyliä. Halusin heidän näyttävän tavallaan sotilailta modernina sodan aikana. Tavallaan kuin pilotteja jotka voisivat pudottaa jotain tappavaa kaasua lentokoneesta happinaamareiden ollessa tiukasti kasvoilla.

Näinhän voisi hyvin tapahtua myös tälläkin hetkellä.

Tobias Forge. On jotenkin ironista, kuinka keisarillisia nämä ajat ovat.

Kiitoksia Tobias paljon ajastasi ja onnea tulevan ”Impera”-albumin julkaisuun. Haluatko vielä lopuksi sanoa jotain viimeisiä sanoja suomalaisille faneillesi?

Tobias Forge: Odotamme innolla pääsyä jälleen Suomeen soittamaan. Kiitoksia kauniista sanoistasi albumin osalta. Tuntuu jotenkin surrealistiselta, että olemme tulossa ulos yhdestä kriisistä ja olemme odottaneet innolla keikkailua, niin seuraava paskamyrsky on jo oven takana odottamassa. Te olette jopa lähempänä, kun asutte Suomessa ja on jotenkin uskomatonta, mitä joudumme juuri nyt käymään läpi. Onneksi myös se asia loppuu jonain päivänä, toivottavasti pian, ja kaikki imperiumit kaatuvat. Tiedämme myös, mikä on seuraavaksi vuorossa.