Kaaoszinen Isänmaan toivot – SoulGlass

Helsinki. Halsinki. Hulsinki.

Suomi – metallimusiikin luvattu maa, jossa on metallibändejä väkilukuun suhteutettuna enemmän kuin missään muualla maailmassa. Suomi on voittanut jopa Euroviisut hevillä. Maa, jonka yhtenä kansantalouden kulmakivenä ja vienninedistäjänä maailmalla voidaan pitää metallimusiikkia. Meillä on Suomessa hienoja, isoja, maailmanlaajuisesti tunnettuja metallibändejä, ja aivan helvetin paljon pieniä ja ahkeria bändejä, jotka ansaitsevat myös tulla kuulluiksi. Nightwish, HIM, Children of Bodom ja Amorphis ovat kaikki aloittaneet pieninä paikallisina bändeinä ja myöhemmin pitkän puurtamisen jälkeen kohonneet asemaan, jossa ne nykyään ovat. Tämän artikkelisarjan tarkoitus on nostaa esille suurelle yleisölle tuntemattomampia suomalaisia bändejä.

SoulGlass

Usein puhuttaessa melodisesta death metalista naisvokaalein tulee automaattinen assosiaatio bändeihin kuten Jinjer ja Arch Enemy. Harva meistä osaa kuitenkaan nimetä kotimaisia vastineita näille kahdelle metallibändille, joten olikin hyvä, että törmäsimme internetin syövereissä metallimusiikin massaa kammatessamme helsinkiläiseen SoulGlass -nimiseen orkesteriin, jonka keulilla häärii kaksi upea-äänistä naista. Oli siis sanomattakin selvää, että bändi tulee saada haastatteluun. Otimme bändiin yhteyttä ja haastattelimme bändin rumpalia Xivilae Mordicusta sekä toista vokalistia, Felivcia Firemanea.

Metallimimmi Helsingistä.

Felicia: – Oli kevät 2012. Istuin läppärini ääressä silloisessa Itä-Helsingin yksiössäni selaillen muusikoiden.netiä.  Noin vuosi sitten olin vihdoin löytänyt oman ääneni vokalistina, ja erilaisia tekstejä oli kertynyt pöytälaatikkoon jo useampia vuosia. Tässä kohtaa oli ns. riittävät resurssit miettiä omaa bänditoimintaa, ja sitäkin enemmän intoa alkaa kehittää itseä laulajana bändissä. Tiesin haluavani yhtyeen, jossa olisi monta soittajaa, ja jonka kanssa saisi tehdä omaa musiikkia.

– Niimpä väsäsin sitten ensimmäisen ilmoitukseni musanettiin mukavan cringyllä otsikolla tyyliin ”Metallimimmi Helsingistä etsii soittajia”. Tätä kautta löytyi Timo Tolkin opeista siunaantunut bändin ensimmäinen kitaristi Mikko. Olin avoliitossa tuolloin bändin rumpalin Xivilaen kanssa, jonka tiesin harrastaneen joskus rumpujen soittoa, ja jota pyysin aluksi vain väliaikaiseksi rytmikoneeksi projektiin. Siitä tulikin sitten pysyvä pesti. Enää emme seurustele, mutta olemme hyviä ystäviä ja teemme edelleen mieluusti yhdessä tätä projektia.

– Bänditoiminta alkoi rennolla otteella, soiteltiin kolmisteen Herttoniemessä jaetussa treenitilassa muun muassa Metallicaa ja Barathrumia. Xivilae alkoi säveltämään bändille omia biisejä Guitar Pro:ta käyttäen, mutta Mikko tuntui jokseenkin vieroksuvan kyseistä tapaa. Osa sävellettiin sitten treeneissä jammailemalla. Minä (Felicia) sitten sanoittelin valmiita tuotoksia ohessa. Treenikset vaihtuivat tiuhaan tahtiin, kunnes vakituinen ja tarpeeksi tilava treenis löytyi. Joitakin rytmikitaristeja, basisteja ja synistejä kävi aina välillä kokeilemassa, mutta pysyviä jäseniä oli vaikea löytää. Oman treenitilan vuokraus oli pienellä porukalla kallista, kaikki oli enemmän tai vähemmän amatöörejä eikä ollut täysin selkeää kuvaa siitä mihin oltiin pyrkimässä. Oli huomattavasti enemmän intohimoa kuin kokemusta, eikä se tuntunut sopivan monelle, vaikka nöyrällä asenteella liikenteessä oltiinkin.

Xivilae: – Bändi on vuosien mittaan muovautunut noin karkeasti ilmaistuna kolmen erilaisen kokoonpanon myötä nykyiseen muottiinsa meidän kahden alkuperäisjäsenen (Felicia&Xivilae) ympärillä. Meidän lisäksi tämän hetkeisessä kokoonpanossa on pisimpään ollut yhtyeen synisti (Victor), joka liittyi bändiin vuonna 2014. Yhtyeeseen suunniteltiin jo alkuasetelmista tulevan 6-7 jäseninen, joten luonnolliseseti joiltakin jäseniltä matkan varrella on loppunut intohimo taikka aika projektille. Mukaan mahtuu myös muutamia näkemyseroja.

Ensimmäinen Soulglassin kahden biisin demo äänitettiin omatoimisesti yhden viikonlopun aikana Vaskivuoren lukion tiloissa 2014 syksyllä. Xivilae oli tutustunut kyseisessä lukiossa opiskelevaan ja äänitykseen perehtyneeseen Atteen.

”On kutkuttavaa nähdä bändi joka eläytyy soittamaansa ja luo yleisölle kokonaisvaltaisen kokemuksen. Siksi meillä on esim. taitelijanimet sekä lava-pukeutuminen.”

X: – Ensimmäistä kertaa soittoa äänitettäessä opittiin myös se, että kaikkien jäsenten taitotaso ei rec-valon armottomasti palaessa ollut ihan sitä loppujenlopuksi mitä yhtye vaati. Kesken äänityksen jouduttiin tekemään jopa jäsenvaihdos ja äänittämään puhtaat lauluosuudet kokonaan uudestaan.

Omalla työn kautta parhaaseen tulokseen.

X: – Noin 1,5 vuotta myöhemmin 2016 helmikuussa äänitettiin ”Atmosfear” -EP omakustanteisesti Klaukkalan D-Studiolla, tähän mennessä jäsenistöstä oli ropissut pois ajan/motivaation tai taidon puutteen vuoksi puolet ja tilalle oltiin saatu osaavampia soittajia. EP:tä äänitettiin viikon verran. Puolet meistä konkreettisesti asui tämän ajan studiolla, osa suoriutui osuuksistaan nopeammin, osalla oli paljon työsarkaa, lisäksi autenttiset kuoro-osiot EPllä toivat lisätyötä. Äänittäessä ja biisien pala palalta konkretisoituessa eeppiseen muotoonsa meille jokaiselle valkeni, että tämä on nyt juuri sitä miltä Soulglass pitää kuulostaa ja tätä me haluamme luoda ja tuoda ihmisten tärykalvoille. EP:stä päätettiin teettää myös fyysisiä kappaleita.

–  Pitkälti tähän mennessä kaikki kappaleet ovat tulleet minun ja perustaja Mikon kynästä. Ensimmäiset 10 biisipohjaa syntyivät treeniksellä erilaisista kokeiluista ja jammailuista, mutta hauska fakta sinänsä on se että itse en ole sitä metodia koskaan pitänyt mieleisenä. Myöhemmin siirryttiinkin pitkälti Guitar Pro -sovellus pohjaiseen työskentelyyn ja nykyäänkin tämä metodi sallii jokaisen jäsenen viskoa omia biisiehdotuksia helposti muiden nähtäville, ja siitä lähdetään muovaamaan ja hiomaan. Koen itse mielekkääksi toimintatavaksi, että teen rakenteen rumpuineen sekä pohjustavat kitara + syntikkaideat, mutta jätän kitaristeille ja synistille tonttinsa tavallaan itse hoidettavaksi, pohja on mistä lähdetään liikkeelle. Tulevalle debyyttialbumille on esimerkiksi työstössä minun, synistin (Victor), kitaristin (Kael) sekä toisen laulajamme Lyran sävellyksiä. Felicia vastaa yhtyeen kaikesta sanoituksesta ja tematiikasta.

”…eeppisten melodioiden ja raskaiden riffien sulatusuuni. Katsot rauhassa oopperaa palavassa teatterissa.”

F: Biisiaiheet ovat poikkeuksetta aika melankolisia, tavallaan psykologisia ja kauhun sekä vihantunteet ovat usein pinnassa. Minulla (Felicia) on tapana valjastaa omat tunnetilat ja hyödyntää ne inspiroivana elementtinä tekstienkirjottamisessa. Rakastan runoutta, näytelmiä, ja tarinoita. Siksipä itsekin tykkään käyttää esim. metaforia, sekä sepittää omia kertomuksia sanoitusten muodossa. EP:llä käsitellään esim. järjen menetystä vihalle, traagista kuoleman osoittamaa rakkautta, mytologiaa kätkytkuolemien taustalla sekä auringon itsemurhasta aiheutuvaa maailmanloppua.

X: – Monelle varmasti Soulglassin musiikissa maistuu Nightwish, Children of Bodom ja Arch Enemy, maistuvat ne kolme meillekin! Emme ole biisejä tehdessä koskaan kuitenkaan seuranneet mitään linjaa, vaan tehneet sitä mikä kuulostaa hyvältä. Jokaisella jäsenellä on itseasiassa hyvinkin toisistaan eroava metallin ala-laji maku (joku tykkää eniten progesta, toinen folkista ja kolmas Cradle of Filthistä…) ja ne omat vaikuttajat tulevat sitten siellä soitossa ja omissa sovituksissa esiin, muotoutuen kuitenkin Soulglass-tyyliseksi kokonaisuudeksi. Tykkäämme ideasta että keikka on jonkinsortin show. On kutkuttavaa nähdä bändi joka eläytyy soittamaansa ja luo yleisölle kokonaisvaltaisen kokemuksen. Siksi meillä on esim. taitelijanimet sekä lava-pukeutuminen.

F: – Kirjoittamista koskien inspiroi aivan kaikki. Leffat, pelit, musiikki (tietty), kirjat, artistit, ihmiset, luonto. Saatan käydä lenkillä ja saada ihan törkeät inspikset auringonlaskusta tai katsoa dokkarin, mistä päätyykin vivahteita teksteihin. Toki myös ikävät aiheet, turhautuminen vaikkapa maailman tilanteeseen tai pettymys yksittäistä ihmistä kohtaan saattaa pakottaa kirjoituspöydän ääreen.

Harmonian ja kaaoksen keskiössä.

X: – Itse ainakin saan hirvittävät kicksit kun 7 henkeä tekee oman osansa sekä tuo omat taitonsa siihen hommaan ja silloin kun soitetaan jotakin biisiä läpi, se yhdessä paahtamisen tunne on yksi maailman mahtavimmista! Lisäksi se fiilis kun saat idean biisille tai sävellät uuden pohjan ja jokainen inspiroituu siitä ja alkaa heittämään omia idiksiä, silloin ollaan asian ytimessä!

– Myös Soulglassin oman maailman rakentaminen musiikin muodossa on mielenkiintoista. Välillä Felicia esimerkiksi soittaa kesken päivän ja kertoo keksineensä uuden tarinan tai konseptin biisille ja sitten se ajatusseula lähtee niin lapasesta, että seuraavana yönä ei saa enää unta kun pitäisi nitoa ideat nippuun.

F: – Porukassa tekeminen ja kun flow tuntuu yhteissoitossa on jotakin aivan maagista. Parasta on myös kun saa luoda jotain uutta, ottaa kaiken irti omasta inspiroitumisesta ja tehdä jotain, mistä joku muu saattaa jossain joskus nauttia. Keikkojen tekemisessä se kaikki oma osaaminen tavallaan eskaloituu ja esiintyminen onkin ihan parasta eskapismia. On hieno fiilis, kun on antanut kaikkensa lavalla ja joku yleisöstä on aivan messissä ja kiittelee keikasta.

X: – Tällä hetkellä tavoitteena on keskittyä enemmän musiikin tekoon kuin keikkailuun. Debyyttialbumi olisi tarkoitus julkaista lähiaikoina. Tietysti haluamme myös tulla ihmisten tietoisuuteen ja kehittyä kaikinpuolin muusikkoina. Tärkeintä ja mahtavinta olisi ensisijaisesti, että mahdollisimman moni kuulisi Soulglassin musiikkia ja inspiroituisivat itsekin siitä.

F: Soulglass on bändi, joka tekee musiikkia intohimolla ja rakkaudella. Haluamme tempaista kaikenlaiset kuulijat mukaan tähän eeppiseen tarinaan kanssamme. Soulglass on tavallaan kaiken harmonian ja kaaoksen keskiö. Tunteensekaisuus kun näkee jotain kaunista ja samalla kauhistuttavaa. Eeppisten melodioiden ja raskaiden riffien sulatusuuni. Katsot rauhassa oopperaa palavassa teatterissa.

X: Musiikissa löytyy paljon melodioita, jotka pyritään myös tuomaan esiin erilaisilla soittimilla perinteisten kitaroiden ohessa. Äänimaiseman rakentaa eeppiseksi myöskin orkestraatioelementit. Soundimaailmassa kuulee myös kaiken tyyppistä biisikohtaisesti sitarista torvisektioiden kautta enkelikuoroihin. EP:llä myös autenttisesti viululla soitetut osiot ovat kuultavissa, sekä jatkossa debyyttialbumilla aiomme hyödyntää myös hieman metallissa harvinaisempia soittimia.

Keikoille!

X: Parhaimpina keikkamuistoina mieleen tulee päälimmäisenä 2017 kevään Norjan mini-rundi kokonaisuudessaan! Koko reissu toteutettiin ahtamalla bändi vuokrattuun tila-autoon yhden apukuskin lisäksi. Norjan vuoristoteillä keskellä yötä synisti Karman huristaessa alamäkeä suoraan jonkin sortin töyssyyn, kaikki matkustajat sekä tetristason mestaruudella pakattu takakontti tavaroineen hypähti varmaankin puoli metriä ilmaan! Tunnelma oli vähintäänkin virkistävä! Lisäksi mieleen tulee Tuska Torstai kilpailu 2017 sekä eritoten finaali ja soittaminen täpötäydelle Bar Looselle.

– Surkeita keikkakokemuksia ei suoranaisesti ole. Muutamaa keikkaa ovat varjostaneet pienet tekniset ongelmat, esimerkiksi Lampirock 2015, kun laulajat eivät suoranaisesti kumpikaan kuulleet lavalla paljoa mitään monitoreistaan. Myös juuri viimeisimmällä keikalla Semifinal-klubilla taustanauhan piuha irtosi resonaation vuoksi kesken viimeisen biisin ja biisi piti vedellä sitten paljaaltaan läpi.

F: – Seuraavan kerran ollaan lavalla 10.11.2018 järjestettävässä The Witches & The Sirens Vol. 2:ssa, jota tosiaan nyt jo toista kertaa Soulglass järjestää. Kyseessä on useamman naiskeulaisen bändin yhteiskeikka.

Soulglass
Felicia Firemane – Murinalaulu
Lyra Silvana – Puhdas laulu
Xivilae Mordicus – Rummut
Ezother Wald – Kitara
Kael Rotfit – Kitara
Victor Karma – Syntikka
Dymonion Kreagra – Basso

Julkaisut
”Atmosfear” (EP, 2016)

Kommentit