”Kahleista vapaa metallimies” – Haastattelussa Blaze Bayley
Saimme Kaaoszinen viestimellä langan päähän metallimusiikin nimeen vannovan, monessa liemessä keitetyn, vilpitöntä nöyryyttä huokuvan, keväällä 58-vuotta täyttävän herrasmiehen Englannin Birminghamin liepeiltä Dudleysta. Suden osan 1990-luvusta Iron Maidenin keulilla laulanut ja sitä ennen Wolfsbanen riveissä kannuksensa hankkinut Blaze Bayley on ennättänyt sittemmin luoda jo 20 vuotta uraa sooloartistina omaa nimeään kantavan yhtteen kanssa. Uusi albumi ”War Within Me” on juuri ilmestymäisillään. Innokkaan puheliaalle päälle sattunut herra rupatteli kanssamme vuolaasti hyvän tovin.
Hyvää iltaa Blaze ja tervetuloa Kaaoszinen haastateltavaksi. Mitä sinulle ja yhtyeellenne näin koronan kurimuksen aikaan kuuluu?
Blaze Bayley: Kiitos. Me olemme olleet onnekkaita, koska olemme saaneet valtavasti tukea hienolta fanikunnaltamme ympäri maapallon. Nettikauppa sivuillamme on käynyt kaikesta huolimatta hyvin. Se kaikki on auttanut meitä pysymään toimeliaina ja antanut meille itseluottamusta. Alunperin olimme aikatauluttaneet uuden levymme äänitettäväksi vuodelle 2020 festivaalikeikkojen ja kiertueiden lomassa. Palasimme kotiin Englantiin Etelä-Amerikan kiertueelta viime vuoden helmikuussa, juuri ennen kuin koronasulut tulivat voimaan.
Viimeisin keikkamme Lontoon Burr Festissa maaliskuussa oli yksi vihoviimeisiä ennen lockdownin aikaa soitettuja keikkoja koko Euroopassa oli alunpitäen epävarmaa, pystyttiinkö koko tapahtumaa järjestämään, mutta meitä lykästi siinä kohtaa. Keikka oli loppuunmyyty ja tunnelma erinomainen. Sen jälkeen keikka keikan perään siirrettiin tulevaisuuteen ja sitten peruttiin. Siitä se levynteko sitten alkoi. Me olimme kalenteroineet äänitykset kesälle, mutta johtuen keikkojen peruuntumisesta, meille jäi lopulta enemmän aikaa keskittyä kappaleittemme viimeistelyyn ja äänityksiin. Joka peruutusta festarikeikasta kalentereihimme napsahti kolme päivää käytettäväksi studiotyöhön. Saimme näin kohdallamme ainutkertaisen tilaisuuden kokeilla studiossa vaihtoehtoisia sovituksia ja rakennella biisejämme rauhassa. Äänitysten jälkeen meillä oli myös mahdollisuus ottaa etäisyyttä äänittämiimme kappaleisiin kahden viikon ajan ja palata sen jälkeen freeseinä studiolle kuulostelemaan biisejä ja tekemään niihin vielä viime hetken muutokset. Pystyimme irroittautumaan kappaleiden teosta etäämmälle ja katsomaan uusia biisejämme kriittisemmästä näkökulmasta ja objektiivisemmin kuin mitä normaalisti.
Viimeksi meillä oli mahdollisuus vastaavanlaiseen ajan kanssa työskentelyyn alkaessamme äänittämään albumitrilogiaamme ”Infinite Entanglement” vuonna 2015. Onhan tämä (koronatauko) ollut kokonaisuudessaan kauhea tilanne, mutta siinä on ollut myös etunsa. Ehkä eniten olen kaivannut korona-aikoina keikkojen tekemisen lisäksi fanitapaamisia. Ne ovat asioita jotka pitävät minut liikkeessä. Ennen kaiken pysähtymistä meillä oli tapana pitää faneillemme ennen jokaista keikkamme ilmainen meet and greet -tilaisuus. Faneilta saamani suora palaute pistää nöyräksi ja on minulle itselleni erittäin tärkeää. Samalla olemme ehkä onnistuneet luomaan parhaan albumimme, jolla olen koskaan ollut mukana.
Olinkin tulossa juuri tuohon seikkaan, että uusi albuminne kuulostaa tuoreelta, kitaraharmoniat kukoistavat ja biisit ovat mittapuullanne todella hyviä. Albumin alkupuolen biisit juontavat mielleyhtymiä vanhaan Thin Lizzyyn, mitä tulee kappaleiden kitaraharmonioiden toimivuuteen. Olen kyllä samaa mieltä kanssasi siitä, että olette nyt onnistuneet loihtimaan toistaiseksi parhaan albumisi.
Blaze: (liikutusta äänessään)… Kiitos paljon.
Entä oliko levynteko äänityksineen tällä kertaa jotenkin vaikeampaa tai erilailla toteutettava näin koronarajoitusten aikana kuin mitä se on ollut kohdallanne aiemmissa studiosessioissanne?
Blaze: Olihan se hyvin erilainen tilanne verrattuna siihen, mihin olimme tottuneet. Nämä olivat elämäni ensimmäiset äänityssessiot, joissa en nähnyt rumpaliamme Martin McNeeta koko aikana. Normaalisti olemme tehneet biiseistä demot, joiden pohjalta olemme menneet studioon ja ruotineet kokonaisuudesta pois toimimattomat elementit ja korvanneet ne toimivilla. Normaalisti rumpalimme on tehnyt muutoksia kappaleiden rytmiikkaan tuossa vaiheessa sovitustyö siis on aiemmin tapahtunut studiossa. Nyt meidän oli pakko kasata biisit pienistä palasista ja lähettää biisisihioita edestakaisin toisillemme, ja kun ne olivat mielestämme valmiita, toimitimme ne Martinille. Näissä sessioissa hän osoitti erinomaista kärsivällisyyttä. Hän äänitti rumpupohjat itsekseen hyödyntämällä erikoisvalmisteista rumpusettiään. Tämän jälkeen me loput bändin jäsenet kitaristi-tuottajamme Chris Appletonin idean pohjalta lukkiuduimme kotistudiooni kahdeksi viikoksi ikään kuin omaehtoiseen karanteeniin työstämään albumin muita instrumenttiraitoja. Mukana oli myös basistimme Karl Schramm. Onneksemme kukaan meistä ei saanut oireita eikä tullut kipeäksi tuolloin. Sessioiden jälkeen pääsimme terveinä koteihimme toiseen karanteeniin, ja taas parin viikon päästä palasimme äänittämään kahden viikon ajaksi loput raidat kotistudiooni eristysolosuhteiden keskelle.
Näin ikään kuin pystyimme yhdessä bändinä äänittämään albumin omaehtoisia karanteeniratkaisuja hyödyntäen. Tämän lisäksi Chris pystyi äänittämään omat kitaraosuutensa kotistudiossaan. Normaalistikin demotamme ja äänitimme levymme pysyen tiiviisti yhdessä. Sikäli prosessi oli meille luonteva. Tällä kerralla meille ainoastaan avautui mahdollisuus syventyä musiikillisiin yksityiskohtiin tavanomaista tarkemmin. Sen jälkeen kun kappaleet oli sävelletty ja sovitettu ideatasolta valmiiksi, ja kun olin tehnyt niihin laululinjat ja tekstit, me pureuduimme hyvin tarkasti pienten yksityiskohtien hiomiseen. Käytimme aikaa myös toimivimpien ideoiden poimimiseen vanhempien levyjemme materiaalin joukosta. Kuuntelimme suosikkibiisejämme ja nautimme hetkestä. Emme olleet tehneet mitään vastaavaa pitkiin aikoihin. Sitten jossain kohtaa äänityssessioita, kun uusien kappaleittemme kertosäkeet eivät alkanut toimia, ongelmanratkaisu löytyi likempää kuin osasimmekaan arvata. Hyödynsimme johonkin biisiin esimerkiksi jonkinlaista melodista ideaa ensimmäiseltä sooloalbumiltani ”Silicon Messiah” (2000), koska uudelleen sovitettuna se sopi uuteen biisiimme kuin nyrkki silmään.
Yksi kantava periaate pitkin albumin äänitysten oli, että meidän tuli säilyttää yhtyeemme, soolobändini ominaissoundi sellaisenaan. Fanimme odottavat kuulevansa sitä, ja sitä he tulevat saamaan. Vanhana metallipäänä minua on aina tympäissyt se, että aina kun liityn johonkin yhtyeeseen, he muuttavat tyyliä tai soundia aivan joksikin muuksi totutusta. Tiedäthän, me emme halua kuulostaa miltään grungelta! Ja tiedän, että musiikkimme on tiukan, kapean linjan metallia. Tiedän, että se on kliseistä, mutta ne ovat ne käytössämme olevat työkalut, ja se on se tapa jolla olen valinnut ilmaista itseäni. Lisää voimasointuja!! Enemmän harmoniamelodioita!! Kirkuvia soolokitaroita!! Ärjyvää laulua!! Juhuu!! (Naurua).
Oli kuin olisin halunnut tehdä levyn, johon olisin voinut rakastua ollessani 14-vuotias. Sen takia kaikki täytyi tehdä millintarkasti ja huolella. Biisien lopullinen muoto ja toimivuus mitataan kuitenkin päinvastoin sillä, toimivatko ne akustisesti. Sen takia demotimme kaikki albumin kappaleet akustisesti. Kun treenaat biisejä akustisesti, hahmotat kappaleiden todellisen muodon paremmin, ja myös osaat havaita, mitä mahdollisuuksia sinulla on kunkin kappaleen melodiakiertojen säveltämiseen rytmipohjien päälle.
Kun aikoinaan (1994) liityin Iron Maideniin, Steve Harris tuli studiotreeniksellemme ja sanoi: ”Laulu on kaikista tärkein elementti missä tahansa kappaleessa…” Sen takia biisien rakennusvaiheessa soitimme Maidenilla uusia biisejämme mahdollisimman hiljaisella, akustisen kitaranvolyymitasolla, niin että laulut erottuivat selvästi huonetilassa. Tämän jälkeen Steve saattoi jatkaa: ”… Mutta aivan yhtä tärkeitä ovat instrumentaaliosiot.” Niinpä me Maidenissa työstimme myös instrumentaaliversiot kaikista uusista kappaleistamme. Tässä piilee yksi salaisuus, miksi Iron Maiden on onnistunut luomaan niin monia häikäisevän tasoisia heavy metal -kappaleita. Osasin tehdä hyvin toimivia biisejä jo nuoruuteni vuosina, mutta Steveltä opin sen, kuinka voit toteuttaa päähäsi pälkähtäneet biisi-ideat valmiiksi studiossa tuotetetuiksi kappaleiksi. Sinulla täytyy vain olla valtavasti itsekuria kaiken sen toteuttamiseen. Myöhemmin, omalla soolourallani olen yrittänyt tuoda käytäntöön.
Olemme työskennelleet Chrisin kanssa nyt useamman vuoden ja tehneet yhdessä yli 40 kappaletta. Iän myötä olen vapautunut musiikillisista kahleistani. Olen esimerkiksi aina tiennyt, että lauluääneni ulottuu huomattavasti laajemmalle sävelasteikolle kuin miten olen uskaltautunut sitä aiemmin käyttämään. Nyttemmin olen onnistunut laajentamaan äänenkäyttöäni sellaiseksi, josta pysyin aiemmin ainoastaan haaveilemaan. Olen myös iän myötä tullut määrätietoisemmaksi oman musiikkimme suhteen. Tiedän nykyään tasan tarkalleen, mitä elementtejä biisimme tarvitsevat toimiakseen, ja niinpä uskallan myös vaatia itseltäni enemmän muusikkona. Kun tämä levy on ulkona, hengentuotokseni tulee olemaan läsnä jatkuvasti faniemme arjessa; autossa, duunipaikalla, harrastuksissa ja nukkumaan mennessä. Näin ollen onkin erityisen tärkeää, kuinka musiikkimme puhuttelee heitä. Siksi keskitymme kappaleittemme rakentamiseen erittäin yksityiskohtaisesti rytmi-iskuja, melodioita ja lyriikoita myöten.
Keskeinen teema ”War Within Me” -albumille olivat nämä synkät ajat, joita koko maailma joutuu elämään pandemian aikaan. Kyse ei ole ainoastaan muutamista ihmisistä tai ihmisryhmistä. Tämä Covid koskee kaikkia. Tämän takia albumin yleis-tunnelman täytyi olla positiivinen ja ihmisiin uskoa valava. Sen lisäksi meillä oli valmiina ajatus albumin sisälle rakennetusta konseptista, joka käsittelee ihmiskunnalle merkittäviä tiedemiehiä, joista tuli länsimaista yhteiskuntaa mullistaneita sankarihahmoja. Trilogia Nicola Teslasta, Alan Turingista ja Stephen Hawkinsista on sarja tositarina, jonka halusin albumille muistuttamaan ihmisiä siitä, mihin parhaimmillamme ihmisinä pystymme.
”The Dream of Alan Turing” kertoo englantilaisesta matemaatikosta ja tiedemiehestä, jonka Toisen Maailmansodan aikaiset sankarilliset teot, saksan armeijan Enigma-salauslaitteen viestikoodin murtaminen ja myöhemmät keksinnöt mahdollistivat myöhemmin automaattisen tietojen käsittelyn. Hänen perintönsä ihmiskunnalle on käytännössä esiaste kaikille tietokoneille. Kaiken sen hienouden kääntöpuolena on puolestaan vaara, että näinä aikoina keinoälylle suodaan liiallinen valta. Turingin testissä ihmisen on määrä tulla vakuuttuneeksi siitä että tämä puhuu toiselle ihmiselle. Näinä päivinä meitä opetetaan keskustelemaan keinoälyn kanssa. Koneen on toisin sanoen valehdeltava läpäistäkseen Turingin testi ja huijattava ihmistä. Turingin testissä mitataankin nykymittakaavalla, kuka tai mikä onkaan paras valehtelija! Voitko kuvitella? Tämä on Turingin keksinnön synkkä varjopuoli. Pohjimmiltaan tarkoitukseni on herättää pohdintaa keinoälyn vaaroista. Ihmiset halajavat älylaitteita mielin määrin kyseenalaistamatta sen vaaroja. Jossain ylemmällä taholla tämä sama järjestelmä on vuonna 2021 kytketty mm. ydinaseita hallitseviin järjestelmiin. Onko meillä tulevaisuudessa Skynet tai terminaattoreita? Toisaalta Ilman Turingin aikaansaannoksia Britannia olisi hävinnyt Toisen Maailmansodan. Kaiken tämän paradoksaalisuuden vuoksi halusin nostaa Turingin esiin. Chris onnistui loihtimaan kappaleeseen hienot kitaramelodiat, ja olen erittäin tyytyväinen aikaansaamamme kappaleen lopputulokseen.
”The Power of Nicola Tesla” taas kertoo tiedemiehestä, joka halusi mahdollistaa jokaiselle maailman asukkaalle ilmaisen sähkönjakelun. Sehän olisi tuhonnut maailmasta miljoonia bisnesmiehiä. Jo lapsena Teslalla oli unelma vesivoimalasta, jonka hän rakentaisi Niagaran putouksille Yhdysvaltojen pohjoisrajalle New Yorkin osavaltioon. Aikuisena hän sitten todellakin rakensi maailman ensimmäisen vesivoimalan putousten yläjuoksun varrelle. Se laitos oli kymmenen kertaa isompi kuin mikään vastaava siihen mennessä rakennettu kone maailmassa. Tästä keksinnöstä kehkeytyi sittemmin maailman johtava keino tuottaa energiaa. Eikä Tesla suinkaan ollut mikään rahanahne kauppamies vaan edelläkävijä ja suoranainen nero. Ideani oli tuoda esiin hänen unelmiensa todeksi tekemisen tarina.
Stephen Hawkingista minun ei tarvinnut kirjoittaa saavutuskeskeistä tarinaa kolossaalisten mustien aukkojen teorioista tai vastaavasta. Vaikka hän onkin kiistaton nero ja astrofysiikan merkittävimpiä tutkijoita, minulle hänen tieteelliset saavutukset eivät edusta sitä suurinta saavutusta, jonka jälkeen elinaikanaan onnistui tekemään. Hänen ollessa parinkymmenen vuoden ikäinen hänellä diagnosoitiin ALS-tauti, jonka seurauksena lääkäri antoi hänelle ainoastaan 3 vuotisen elinaikaennusteen. Hän ei kuitenkaan suostunut alistumaan tuon kohtalon edessä. 49 vuotta tuota hetkeä myöhemmin hän piti tieteellisestä näkökulmasta katsottuna maailmanluokan huippuluentoa toisella puolella maapalloa, vaikka hänen ennustettiin kuolevan vuosikymmeniä aiemmin, ja vaikka hänen ruumiintoimintonsa olivat kuihtuneet vaikean taudin runtelemana. Hänen lähtökohtansa jäävät yleensä tieteellisten saavutustensa ja kirjoittamiensa tiedekirjojen merkityksellisyyden varjoon. Ihmiset unohtavat, että hän teki kaikki nämä saavutuksensa niinä vuosina, jolloin hänen ennustettiin jo olleen pitkän aikaa kuollut. Hän kuitenkin vaan taisteli ja taisteli suursaavutuksesta toiseen luovuttamatta. Vaikka taistelijaluonne olen itsekin, vastaavaan tuskin olisin pystynyt hänen tilanteessaan. Kaikki tämä tekee hänestä silmissäni erään suurimmasti ihailemistani ihmisistä koskaan. Siitä suurempaa rohkeutta, taistelutahtoa ja loisteliasta sankaruutta tuskin on olemassakaan. Biisimme ”The Unstoppable Stephen Hawking” syntyi näiden ajatusten pohjalta. Sävellyksenä pyörittelimme biisin ideaa jopa pari vuotta ennen kuin saimme biisin valmiiksi. Se haki lopullista muotoaan usean eri session ja sovitusratkaisun kautta. Siinä vaiheessa kun kaikki me istuimme miksauspöydän ympärillä hiljaa ja kenelläkään ei ollut enää ehdottaa mitään korjaus- tai parannusehdotusta kappaleeseen, tiesimme sen olevan lopultakin valmis.
Tämä oli kohdallamme tällä kertaa helpompaa toteuttaa, koska uudella levyllämme ei ollut kolmesta edellisestä albumistamme poiketen koko albumin kattavaa konseptuaalista teemaa. Kappaleiden tekstien ei siis tarvinnut olla tarinallista jatkumoa keskenään. Halusimme ainoastaan maksimoida sen, että albumi tuottaa niin musiikillisesti kuin tekstien osalta hyvän fiiliksen. Tavoitteemme oli, että jokainen joka kuuntelee albumimme läpi tuntee olonsa paremmaksi kuin mitä ennen sen kuuntelua. Kappaleiden demotusvaiheessa teimme todella paljon töitä tämän tavoitteen eteen. Toinen asia jota halusin tuottajan ominaisuudessani uudelle albumillemme olivat rouheasti kirkuvat kitarat, aivan kuten heavy metalin kulta-aikoina. Uuden albumimme vaikuttavuus perustuu pitkälti vokaalisuoritusten ja kitaratyön varaan. Useita draamankaaria sisältäneen albumitrilogian teon jälkeen halusin biisintekijänä palata takaisin perusasioihin. Halusin uuden levymme alkavan kuin Dion ”We Rock” ”The Last In Linen” avausbiisinä. Pelkkä raaka kitarariffi ilman rumpufillejä tai muita hienouksia. Sellainen joka porautuu tajuntaan heti kättelyssä. Chris hieman epäröi ideaa, mutta minä paikkainen vaan uskalsin painaa päälle. Biisihän valmistui albumin viimeisenä raitana. Siitä oli olemassa jo kaikin puolin valmiiksi soitettu demo. Ainoastaan lyriikat puuttuivat. Niinpä aloin kyhätä vaatimattoman tekstiaihion ympärille pohdintaa siitä, kuinka voimme voittaa omat addiktiomme, aikaansaamattomuutemme ja laiskuutemme omalla päättäväisyydellämme, toimeliaisuudellamme ja tarmokkuudellamme. Niin syntyi albumin nimikkokappale ”War Within Me”, joka on niin vanhan liiton heavy metal kappale kuin vaan olla voi.
Ensimmäisestä biisi-ideasta valmiiseen albumiin asti meni melko tasan kaksi vuotta. Albumin tuottamisen vaikein vaihe oli miksaus. Chris miksasi levyn kotonaan Manchesterissa. Minä olin korona-suojassa täällä kotonani Dudleyssa, Birminghamin liepeillä. Joka kerta kun Chris teki miksauksen jostakin biisistä, hän joutui lähettämään siitä version minulle, jonka pohjalta tein taas hänelle parannusehdotukset, jotka lähetin Chrisille paluupostina. Normaalisti kymmenen minuutin hommat kestivät nyt jopa päiväkausia.
Uudelta albumiltanne löytyy lukuisia todella koukuttavia kertosäkeitä. Varsinkin korkealta vetämäsi lauluosuudet miellyttävät niissä allekirjoittaneen korvaa. Keskityittekö ”War Within Me”:n tekovaiheessa erityisesti kappaleiden mahtipontisten kertosäkeiden rakentamiseen verrattuna aiempien albumienne tuotantosessioihin?
Blaze: Emme varsinaisesti. Albumin sävellysprosessi ei varsinaisesti eronnut muidenkaan albumikokonaisuuksiemme työstötavasta mitenkään radikaalisti. Kappaleemme rakentuvat hyvin usein kertosäkeiden ympärille. Ne ovat niitä vuorenhuippuja, jonne biisien rakenteiden tulee johtaa loogisesti. Välillä tosin matkalla tuli fiilis, että helkkari, tuossa on tuo vuori, mutta missä me olemme? (naurua)… Esimerkiksi ”The Unstoppable Stephen Hawkingin” demoversio oli nimetty pelkistetysti ”Hawk”. Sen alkuperäinen kertosäe on biisin lopullisen version väliosa. Biisin teon loppuvaiheilla olin jo varma, että biisi on valmis. Perhanan Chris kuitenkin istui vieressäni ja sanoi: ”En todellakaan haluaisi sanoa tätä sinulle, mutta tämä biisi ei ole vielä valmis. Siitä puuttuu kunnon kertosäe”. Minä siinä tulistuin ja sanoin hänelle, että onhan se jumaliste siinä. Chris kuitenkin jatkoi maltillisesti: ”Niin on, mutta se ei ole tarpeeksi hyvä”. Niinpä hän kehitteli riffin ja uljaan kertosäemelodian, joka sai biisin kantamaan ihan eri tavalla. Itse aloin myös tapani mukaan karjumaan siihen päälle vikaalilinjojen hahmotelmia. yhtäkkiä Chris tokaisi minulle: ”Hitto vie, Blaze! Se on siinä!” Kysyin, oliko, johon sain kitaristiltamme intoilevan, myöntävän vastauksen. Yleensä aloitamme biisinteon kertosäkeestä. Sen jälkeen mietimme, mitä reittiä pääsemme sinne lyriikat, melodioiden ja sävelpohjan suhteen. Biisinteossa korkeimmalle huipulle pääseminen ei kuitenkaan ole kovin yleistä, eikä sitä voi pitää itsestäänselvyytenä. Punnitsimme tarkkaan jokaisen riffikierron, komppiraidan ja biisin tunnelman ja mietimme, millaisella vokaalilinjalla kyseisestä biisin osasta välittyy parhaiten se tunteen palo, joka porautuu suoraan faniemme sydämiin.
Tämä kaikki on valmistunut kaaoksesta, riemusta, ilosta, surusta, tuskasta ja vapautuneisuuden tunteesta. Olemme tapelleet ja halanneet toisiamme, itkeneet ja nauraneet. Kaikki se tunnekirjo mahtuu tälle albumille. Emme vaan tyytyneet keskinkertaisuuteen. Halusimme tarjota faneillemme parasta. Silloin sen täytyi myös merkata meille itsellemme jotain. Sen ei saanut olla mitään tavanomaista. Jos jotkut vihaavat tätä levyä, se on hyvä, koska silloin kokonaisuus on ollut niin vahva, että se herättää vastustavan reaktion. Tuolloin se on myös tarpeeksi vahva albumi rakastettavaksi. Karmein tilanne olisi, että sitä alettaisiin pitää ”ihan kivana” ja ”ok” albumina. Luoja, se olisi kaikista karmein saamamme palaute tästä sieluntuotteesta.
Olette bookannut ”War Within Me” Euroopan promokiertueen loppukesälle, ja se toteutuu, mikäli koronatilanne antaa myötä. Mitä ajatuksia sinulla on keikkailun suhteen näinä masentavina aikoina? Tuletteko mahdollisesti soittamaan tuolloin myös Skandinaviaan ja Suomeen?
Blaze: Heti kärkeen minun on myönnettävä jotain, mikä ehkä kuulostaa tyhmältä, mutta minä en päätä bändimme bisnespuolesta enkä keikkamyynnistä millään tapaa. Minulla on kuitenkin tällä hetkellä paras manageri mikä minulla on ikinä ollut. Istuuduimme hänen kanssaan alas, ja hän kysyi, milloin hän voi odottaa uuden Blaze Bayley -albumin ilmestyväksi. Sanoin, että tarvitsen kaksi vuotta tehdäkseni kunnollisen albumin. Yhdessä vuodessa saan aikaiseksi ainoastaan keskinkertaisen. käytimme kaiken materiaalimme ja varallisuutemme trilogia tekemiseen. Tiedäthän, olen ollut puilla paljailla kolme kertaa sen jälkeen kun jätin Iron Maidenin taakseni. Tällä hetkellä olen kuitenkin onnekas, että minulla on tukenani näin mahtava ammattilaisten tiimi ja fanien tuki. Minun vahvuuteni on laulaminen, biisien kirjoittaminen ja kertojan roolissa pysyminen. Se rooli riittää minulle. Voin siis ottaa iisisti päivä ja hetki kerrallaan. Tämä matka ei ole ollut kenellekään helppo, ja minulla on ollut omat vaikeuteni ja taisteluni. Siitä huolimatta olen kiitollinen niistä mahdollisuuksista jotka minulle on suotu. Mutta kuten sanoin, annan bisnespuolen täysin managerina hoidettavaksi, koska se puoli musiikkikuvioista ei minua kiinnosta paskaakaan. Kaipaan livekeikkoja, ja tuskin maltan odottaa päästäkseni esittämään ”War Within Me:n” kappaleita faneillemme, joille me tämän albumin teimme aivan yhtälailla kuin itsellemmekin. Sen enempää en osaa sanoa, koska ne asiat eivät ole käsissäni. Niiden keikkajärjestäjien, jotka haluavat meidät keikalle on parasta olla sähköpostitse yhteydessä manageriimme. Toivon että pääsemme soittamaan Suomeen niin pian kuin se suinkin on mahdollista.
Aikamme alkaa hiljalleen loppumaan. Mitä sanoisit haastattelun viimeisinä terveisinäsi suomalaisille faneillesi?
Blaze: Suomalaisilla faneilla ja Suomella on erityinen paikka sydämessäni. Minulla asuu useita ystäviä siellä. Mäntyharjulta kotoisin oleva Mika esimerkkinä mainitakseni. Hän lähetti minulle vuosia sitten viestin ja kysyi, miksi en soita keikkoja Suomessa. Vastasin hänelle, että koska kukaan ei bookkaa minua sinne keikalle. Mika sitten meni ja bookkasi pari keikkaa paikallisiin pubeihin. Voi siis sanoa, että Suomella on ollut merkittävä rooli uudelleentulemiseni mahdollistamisessa. Sillä on erityinen paikka sydämessäni. Uuden albumimme kappsle ”Witches Night” syntyi pitkälti Suomessa, Mäntyharjulla soittamiemme jamisessioiden myötä. Viime kiertueellamme työstimme sitä biisiä Suomessa mitä merkittävimmältä osin. Haluan kovasti tulla taas takaisin Suomeen.
Kiitämme Blaze Bayleytä kovasti laajamittaisesta haastattelusta ja toivotamme hänelle yhtyeineen parasta mahdollista jatkoa. Toivottavasti näemme yhtyeen Suomessa ”War Within Me” -kiertueella.
Blaze Bayleyn kymmenes ’sähköinen’ studioalbumi ”War Within Me” ilmestyy perjantaina 9.4.2021 Blaze Bayley Recordings -levy-yhtiön julkaisemana.