”Kai sitä pikkasen hullu täytyy olla” – Haastattelussa uuden levynsä julkaissut Bloodred Hourglass

Kirjoittanut Samuel Järvinen - 9.11.2021

Jo pitkään toiminnassa ollut kotimainen melodista death metallia esittävä Bloodred Hourglass julkaisi juuri uuden albuminsa ”Your Highness”. Kaaoszine tavoitti bändin haastattelua varten, jossa käydään läpi levyn teemoja ja bändin pitkän uran salaisuutta.

Moikka! Kuinka teillä on syksy sujunut?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Joni: Kiitos kysymästä! Syksy on sujunut toiveikkaana ainakin sen suhteen, josko tässä päästäisiin pikku hiljaa taas keikkojen syrjään kiinni ja testaamaan uudenkin levyn materiaalia liveympäristössä.

Jose: Odottavissa tunnelmissa tämä syksy on mennyt. Nyt kun uusi levy on vihdoinkin pihalla, odotellaan josko maailma alkaisi viimein aueta ja päästäisiin mahdollisesti myös rundaamaan.

 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Olette julkaisemassa uutta albumianne ”Your Highness”. Kuinka levyn äänitysprosessi sujui?

Joni: Meillä oli kahden viikon studiorupeama viime vuoden lokakuussa. Rummut äänitettiin D-studiolla Klaukkalassa ja loput soittimet sekä laulut hoideltiin rumpali Hyvösen vanhempien mökillä koleissa ja sateisissa järvimaisemissa. Jokainen ukko kävi omien aikataulutustensa puitteissa raapimassa omat osuudet kasaan aina, kun saunan lauteilta sen verran kerkesi. Koukonen menetti äänensäkin vokaaliosuuksien loppupuolella, joten viimeisiä laulusuorituksia jouduttiin naulaamaan extra-sessiona.

Jose: Levy julkaistiin tosiaan eilen, vihdoin ja viimein. Albumihan äänitettiin jo noin vuosi sitten. Tuotannollisesta toteutuksesta vastasi jo tuttu ja turvallinen Juho Räihä ja miksauksesta edellisenkin Godsend-levyn miksannut länsinaapurin Henrik Udd.

 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kuinka paljon koronapandemia vaikutti levyn äänityksiin ja suunnitelmiinne albumin ympärillä?

Joni: Kyllä pandemia vaikutti äänityksiin hyvin pitkälti sitä kautta, kun osa ukoista asuu eri paikkakunnilla ja rumpalismies Tallinnassa saakka, että mitkä ovat matkustussäädökset milläkin hetkellä. Itse esimerkiksi jouduin kerran lykkäämään kitaraäänityksiin lähtöäni kun Uusimaa laittoi portit säppiin. Mitä albumin julkaisuun tulee, niin kyllä sitä pähkäiltiin, että julkaistaanko levy keväällä 2021 vai mikä on järkevin ajankohta, ja päädyttiin lopulta levy-yhtiön kanssa siihen että lykätään julkaisua tähän syksyyn. Pitkään siis meni julkaisun kanssa.

Jose: Albumin julkaisun ajankohtaa jouduttiin tosiaan useaan otteeseen miettimään. Toiveissa oli, että pystyttäisiin ajoittamaan levyn julkaisu niin, että tilanne koronan suhteen alkaisi helpottamaan ja päästäisiin keikkailemaan normaalisti levyn julkaisun jälkeen. Noh, tällä hetkellä näyttää hyvältä tulevien keikkojen suhteen, mutta aika näyttää miten käy.

 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Millaisia teemoja levyn lyriikoista löytyy?

Joni: Lyriikoista vastaavat ovat kertoneet, että kyseessä on historian henkilökohtaisin albumi. Levyn biiseissä uidaan aika syvissä vesissä, käsitellään epäonnistumisia suhteissa ja elämässä ylipäänsä, mutta yritetään myös samalla löytää positiivisia näkökulmia päättyneiden ja alkaneiden elämänvaiheiden risteyskohdista.

Miten vertaisitte albumia vuoden 2019 ”Godsend” -julkaisuun?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Jose: Tekijöiden näkökulmasta tätä levyä tehtiin enemmän yhdessä kun edeltäjäänsä, tai mitään muuta aiempaa levyä. Godsendin kymmenestä biisistä yhdeksän on aika puhtaasti ex-kitaristi Antin kynästä. Antilla oli yleensä hyvin vahvat ja valmiit visiot biiseistään jo siinä vaiheessa kun hän demoja muulle bändille esitteli. Toki silloinkin biisejä sovitettiijn ja jumpattiin yhdessä treeniksellä, mutta usein biisit olivat suhteellisen valmiita. Your Highnessilla meillä on biisejä neljän eri säveltäjän kynästä ja koko porukka osallistui biisien tekemiseen jo alkuvaiheesta asti yhdessä enemmän kun koskaan. Your Highness on myös selkeästi kokeellisempi levy kuin Godsend. Antin lähdettyä bändistä oli hyvä ja luonnollinen sauma uudistaa soundia ja kokeilla uusia juttuja.

 

Vaihdoitte Ranka Kustannukselta Out Of Line Musicille. Miten yhteistyö on toistaiseksi sujunut uuden yhtiön kanssa?

Jose: Out Of Line Musichan on jo itseasiassa vanha tuttu. OOL löysi meidät jo Heal-levyn julkaisun aikoihin ja julkaisi lisenssillä Heal sekä Godsend -levyt osassa maista. Kun yhteistyö Ranka Kustannuksen kanssa päättyi Godsend -albumiin, oli OOL luonnollinen yhteistyökumppani meille.

 

Mitkä kappaleet levyltä ovat mielestänne parhaita keikkabiisejä?

Joni: Tästä on vielä hyvin vähän empiiristä kokemusta, mutta parilla viime kesän festarilla päästiin soittamaan Your Highnessilta alkuvuoden aikana julkaistut sinkut, ja oli mukava huomata, että erinomaisia ja varmasti livekatalogissa paikkansa vakiinnuttavia ralleja on tullut veisteltyä. Levynjulkkarikeikkahan meillä on 29.10. Mikkelin Black Boxissa missä päästäänkin koeponnistamaan albumi koko mahtavuudessaan.

Jose : Ainakin Drag Me the Rainin C-osa toimii todistetusti livenä hemmetin hyvin.

 

Julkaisitte videon kappaleelle ”Kings & Queens”, jonka toteutuksesta vastasi kotimainen Riivata Visuals. Millainen visio teillä oli videota varten ja kuinka kuvaukset sujuivat?

Jose: Tämän kohdalla toteutus ja tarinointi delegoitiin sujuvasti hyvälle frendillemme Saaren Miikalle, joka pyörittää päivätöikseen Tampereella Tuoni Studiot-firmaa, joka tarjoaa elämyspalveluita. Kings & Queens on murhamysteerin henkeen tehty tarinapohjainen video, jonka toteutus pohjautuu biisin lyyriselle annille: elämä on pienessä mittakaavassa dramaattinen shakkipeli. Hyvää duunia Riivata ja Tuoni Studiot!

Mitä muuttaisitte kotimaisella musiikkikentällä?

Joni: Ei pidä liikaa yleistää, mutta kyllä musiikkikenttää tänä päivänä vaivaa tietyllä tapaa kertakäyttökulttuuri. Ei puhuta ainoastaan kotimaisesta markkinasta, mutta yksi merkittävä ongelma on se, että tarjonta täyttyy yksittäisistä, aina ajan henkeen sopivista “trendikkäistä“ tekeleistä, joita sitten vielä trendikkäämmät kuluttajat ahmivat. Ei voi ainoastaan syyttää artisteja ja musabisneksen setiä tai tätejä, sillä jostainhan se leipä pöydälle on löydettävä, mutta meneillään olevasta kuluttamisesta puuttuu pitkäjänteisyys ja valitettavasti myös intohimo musiikkia ja musiikin tekoa kohtaan. Paljon olisi siis tehtävissä ihan jokaisen päivittäisissä valinnoissa.

 

Debyyttialbumistanne ”Lifebound” tulee ensi vuonna täyteen 10 vuotta. Kun katsotte taaksepäin noihin aikoihin, mitkä ovat tärkeimmät oppituntinne bändinä?

Jose: Kyllä Lifeboundin aikaan oltiin vielä aika mukuloita ja haettiin enemmän tai vähemmän omaa soundia ja juttua. Omaan tekemiseensä uskominen ja päämäärätietoisuus vaikeissakin paikoissa ovat varmasti ne tärkeimmät opit tässä touhussa ja matkan varrella. Pettymyksiä on tullut ennen ja varmasti tulee jatkossakin, mutta ei pidä lannistua tai jäädä paikalleen surkuttelemaan. Jos ensimmäisen levydiilin kariuduttua olisi jääty märehtimään, tuskin oltaisiin tässä tilanteessa.

 

Kuinka mielestänne bändi voi saada äänensä kuuluviin melodisen death metallin kaltaisessa genressä tai missä tahansa muussa genressä, josta löytyy kilpailua enemmän kuin tarpeeksi?

Joni: Ehkä se vaatii vaan hieman rohkeutta kokeilla juttuja, yrityksen ja erehdyksen kautta toivottavasti keksiä edes jotain omaperäistä jolla erottua.

 

Olette olleet toiminnassa jo vuodesta 2005 asti. Mitä vaaditaan siihen, että bändi kestää läpi vuosien? 

Jose: Kai sitä pikkasen hullu täytyy olla. Toisaalta, kun on nähty toisistamme niin hyvät kuin huonommatkin puolet, osaa tänä päivänä arvostaa jokaista omana itsenään. Ollaan kaikki erilaisia, mutta koemme, että jatkuva äärimmäisen määrätietoinen työskentely yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi erottaa meidät tällä hetkellä muista bändeistä.