Kauan
Yhtye, jonka jäsenet tulevat Venäjältä / Ukrainasta, mutta joka tekee musiikkia silti suomeksi? Kyllä. luit aivan oikein. Venäläis / ukrainalainen Kauan julkaisee uuden ”Muistumia” nimeä kantavan albuminsa marraskuun 4. päivä Blood Musicin kautta. Kaaoszine päätti ottaa mailin kautta yhteyden yhtyeeseen ja pyytää yhtyettä hieman valottamaan taustoja valintoihinsa sekä yhtyeen tulevaan albumiin liittyen.
Terve. Kuinkas vuosi 2014 on sujunut Kauan-yhtyeen leirissä?
Anton Belov: Moi. Meillä on tänä vuonna ollut varsin kiireinen vuosi. Olemme julkaisseet paljon erilaista matskua sekä suunnitelleet myös uuden live-setin tulevia keikkoja varten!
Olette tosiaan julkaisemassa järjestyksessään kuudetta albumia nimeltä ”Muistumia“ marraskuun 4. päivä Blood Musicin kautta. Voisitko näin aluksi kertoa meille hieman itse albumin teosta ja sen nauhoituksista. Oliko prosessi teille tyypillinen vai erosiko se jotenkin teidän aikaisemmista kokemuksistanne?
Anton Belov: Minun täytyy tehdä yksi asia tässä alussa selväksi: ”Muistumia“ ei ole ainoastaan uusi albumi, vaan se on myös retrospektiivinen katsaus uraamme sisältäen ”parhaita“ kappaleitamme viimeisen seitsemän vuoden ajalta sekä yhden uuden kappaleen. Vuonna 2011 sain idean nauhoittaa kaikki parhaat kappalemme vanhoilta albumeilta uusiksi ilman minkäänlaisia levy-yhtiöiden rajoituksia ja tehdä siitä rajoitetun julkaisun.
Aloitimme keräämällä julkaisua varten rahaa Facebookin kautta. Saimmekin kasaan varsin ison määrän fanejamme, jotka olivat valmiita maksamaan tästä „privaatista“ julkaisusta ja saivat sitten äänestää kappaleita, joita otamme albumille mukaan. Rahat kyseistä julkaisua varten he antoivat meille Paypalin kautta.
Kun aloimme nauhoittaa albumia, meille kävi hieman hassusti, kun meidän tuottajamme studio menikin yhtäkkiä kiinni, minkä takia koko albumin tuotanto myöhästyi paljon. Hän otti meiltä paljon rahaa albumin tekoa varten ja salasi huonon taloudellisen tilanteensa, joten tulimme sitten kusetetuksi oikein kunnolla.
Meillä oli rahaa säästössä albumin logistisia kustannuksia varten, mutta loppujen lopuksi pyysimme faneilta luvan rahoittaa uudestaan albumin tuotanto heidän rahoillaan. Antaisimme heille sitten digitaalisena albumin tai sitten vastaavasti rahat takaisin, jos he olivat fyysistä tuotetta vailla. Fanimme olivat kuitenkin kerrassaan mahtavia ja antoivat meidän nauhoittaa albumin. Jaoimme tämän tarinan Blood Musicin kanssa, ja levy-yhtiö ehdotti, että albumi julkaistaisiin sekä CD:nä että vinyylinä heidän kauttaan. Olimme tietenkin asiasta innoissamme.
Yhtyeenne tulee Venäjältä / Ukrainasta mutta tekee silti musiikkia suomeksi. Mistä tuli alun perin idea suomen kieleen? Entä onko kappaleiden tekeminen vaikeaa kielellä, joka on valittu monissa eri yhteyksissä yhdeksi maailman vaikeimmista omaksua?
Anton Belov: Olen aina kutsunut itseäni ”musiikki-ihmiseksi”, ja sen takia en ole oikeastaan koskaan kuunnellut venäjänkielistä rockia, koska se on niin erilaista. Kun aloitin kirjoittaa musiikkia Kauan-yhtyeelle noin seitsemän vuotta sitten, halusin, että ihmiset kuuntelisivat enemmän musiikkia kuin sanoituksia. Vuonna 2007 kuuntelin paljon Moonsorrow’ta, Ajattaraa, Hornaa sekä muutamaa muuta suomalaista yhtyettä. Olen aina rakastanut suomen kieltä, joten päädyimme sitten käyttämään viiden miljoonan asukkaan suomea sanoituksissamme. Se myös rajoittaa kauheasti sitä, kuka kappaleidemme sanat lopulta ymmärtää.
Minun on pakko myöntää, että en tiennyt yhtyeestänne juurikaan mitään ennen ”Orkidea“- kappaleen kuulemista. Voisitko kuvailla yhtyeen soundia sellaiselle, joka ei ole teistä vielä koskaan kuullut?
Anton Belov: Martin Mull on sanonut kuuluisassa lausahduksessaan: ”Writing about Music is like Dancing about Architecture.“ Se on paras tapa kuvata Kauan-yhtyeen musiikkia. Haluan kuitenkin sanoa sen, että kaikki albumimme ovat varsin erilaisia musiikiltaan. Me yritämme aina löytää oman tiemme, ja tällä hetkellä minusta tuntuu, että kaikki nuo tiet ovat olleet tähän asti oikeita. Yritämme siis olla mahdollisimman luovia aina albumeita tehdessämme, jotta niistä tulisi erilaisia. Yksi toimittajan kuvaus musiikistamme on myös jäänyt mieleeni, joten jaan sen tähän lopuksi: ”Intelligent music based on viola, choirs, slow piano melodies with post doom metal influence, ambient vibes and neo-classic taste.”
Mikä oli päällimmäinen syy siihen, että julkaisitte juuri ”Orkidea”-kappaleen ensimmäisenä levyltä? Kuvastaako se mielestäsi koko albumia vai minkä takia tuohon kappaleeseen päädyttiin?
Anton Belov: Oikeastaan ”Orkidea” on kappale, joka on ehkä meidän kappaleistamme kaikista tunnetuin. Me soitamme sitä aina keikoilla, ja ihmiset tulevat hulluksi, kun kuulevat kyseisen kappaleen intron ensimmäiset nuotit. Halusimme siis julkaista kaikista tunnetuimman kappaleemme ensimmäisenä, jotta ihmiset myös huomaisivat, kuinka erilainen se on verrattuna alkuperäiseen ”Tietäjän Laulu” -nimellä kulkevaan versioon. Kaikki ”Muistumia”-albumin kappaleet ovat erilaisia; jotkut ovat hitaita ja synkkiä, kun taas toiset hieman nopeampia ja progressiivisempia, jos näin voisi sanoa.
Mitä voit kertoa meille kappaleiden sanoituksista? Millaisia asioita käsittelet albumilla ja mistä yleensä saat ideoita sanoituksiin?
Anton Belov: On aika hieman nauraa. Kuten sanoin, albumi on kokoelma kappaleitamme eri vuosilta. Kun aloitin suomen opiskelun joskus vuonna 2007, olin siinä vielä todella huono. Otin aluksi vain suomen kielen kirjasta sanoja, jotka omasta mielestäni kuulostivat hyviltä, ja laitoin niitä peräkkäin lyriikoihin. En usko, että kukaan kiinnitti sanoihin suurtakaan huomiota, koska albumin laulut olivat suurimmaksi osaksi pelkkää huutoa (naurua). Kun aloin tehdä ”Muistumia”-albumia, jouduin aika paljon korjailemaan noita sanoituksia, koska ne olivat niin tyhmiä omasta mielestäni ja niissä oli paljon virheitä. Hyvä ystäväni Juha Kuusela korjaa yleensä kaikki kappaleidemme sanoitukset, joten kun hän sai käsiinsä tuon ensimmäisen albumin sanat, hän korjasi ne fiksumpaan muotoon. Hän yritti säilyttää kappaleissa samanlaisen melodisuuden muokaten niistä meille sopivia.
Uuden levynne tosiaan julkaisee Blood Music. Kuinka yhteistyö heidän kanssaan on tähän mennessä sujunut?
Anton Belov: Olen täysin tyytyväinen heidän toimintaansa. Olemme tekemässä heidän kanssaan paljon yhteistyötä tulevaisuudessa ja aiomme julkaista heidän kauttaan myös seuraavan albumimme, jota parhaillaan nauhoitamme. Pidän eniten heidän filosofiastaan toimia albumeiden suhteen, koska he ovat niin huolellisia jokaisessa asiassa. He haluavat jokaisen julkaisemansa albumin olevan jotenkin erikoisen. Se on hienoa, koska nykyään kuka vain pystyy tekemään hittejä omassa autotallissaan.
Vuoden 2014 lopussa tulee vielä ilmestymään paljon hyviä albumeita. Onko itselläsi mielessä joitain levyjä, joiden julkaisua odotat?
Anton Belov: Odotan Kiasmos-yhtyeen uutta sekä muutamaa muuta ambientiin nojautuvaa albumia. Omasta mielestäni maailmassa ei tehdä tällä hetkellä kauhean paljoa hyvää black metallia, mutta yksi joka mieleeni juolahtaa on Pestilential Shadows, jonka albumi tullaan julkaisemaan australialaisen Seance Recordsin kautta vielä tämän vuoden aikana. He julkaisevat muutenkin mielestäni hyvää musiikkia.
Millaisia suunnitelmia bändillä on tulevaisuuden suhteen? Nähdäänkö teitä joskus Suomessa keikalla?
Anton Belov: Totta kai voit odottaa meitä Suomeen keikalle. Me olemme täysin avoimia kaikille ehdotuksille Suomen keikkojen suhteen, joten ottakaahan meihin yhteyttä. Muuten tulevaisuudelta odotamme uutta albumiamme, joka tulee viemään yhtyeen musiikillisesti uudelle tasolle, sekä spirituaalisesti että myös teknisesti.
Kiitoksia paljon haastattelusta ja onnea tulevaisuuteen. Haluatko vielä lopuksi sanoa jotain Suomalaisille faneillenne?
Anton Belov: Kiitos hyvistä kysymyksistä. Toivon vain parasta kuuntelijoillemme Suomessa ja toivottavasti näemme jollakin keikoistamme. Kaikkea hyvää!
https://www.facebook.com/kauanmusic
Haastattelu: Arto Mäenpää
English version of the interview:
Hello. How has the year 2014 been so far for you and Kauan?
Anton Belov: Moi! Well, Kauan has been very busy this year. We have plenty of stuff to be released + brand new live set for upcoming shows!
So you´re about to release your sixth album entitled ”Muistumia” on November 4th through Blood Music. First off could you guys tell us a bit about the whole writing and recording process for the album. Was it a typical one for you guys overall or did you do some things totally differently this time around?
Anton Belov: One thing to clear first is that Muistumia is not only a new album, it’s retrospective to all “best of” songs of the past 7 years of Kauan’s life + one song which was written many years ago but never been published before. In 2011 i got an idea to re-record the best songs from our previous albums without any label obligations and to create a limited box-set. So we started a crowdfunding process on our Facebook page. As a result, we got a good amount of people who were interested in this “Private Release” and they voted for the songs that they wanted to hear on this CD and dropped us some financial support via PayPal. We started recording stuff and in the mixing process we were fucked up by a sound engineer who suddenly decided to close his studio. We had a huge delay in the production process, because the engineer kept his bad financial situation a secret and took the money from us. So after some time the guy admitted his problems and we dropped a message to our fans that we were gonna invest all the money (which we saved for boxes and shipping) to pay another mixing engineer and the only thing we could do was to send them digital copies or we could make a money-back instead. All our fans totally understood the situation and told us: “keep recording a good album, guys”. And after we shared this sad story with Blood Music, the label proposed to us to release this album on CD and LP.
The band comes from Russia / Ukraine but you still make music in Finnish. Where have you gotten the idea to start doing music in Finnish for the first place? Is it hard to make music in language that has been considered to be one of the most difficult languages in the whole world?
Anton Belov: I always called myself a “music” person, that’s why i never listened to Russian Rock, which is mostly not music, it’s different kinds of poetry with accompaniment. So when i started writing music for Kauan 7 year ago, i wanted to keep the attention of the listener in the music only, not on the lyrics. Also, voice is a great musical instrument with different articulations and vibrations while pronouncing words, so we need to use it as well. In 2007 I had been listening to Moonsorrow, Ajattara, Horna and a few other Finnish bands. I’d been in big love with the sound of Finnish language, so we decide that the language of a 5 million people country is a good choice to hide the sense of lyrics from everybody. :)
I must admit that before hearing the latest single ”Orkidea” from you I wasn´t really aware of your band. How would you describe the sound of Kauan to someone who hasn´t heard from you guys ever before?
Anton Belov: as Martin Mull spoke out his popular quote: “Writing about Music is like Dancing about Architecture”. The best way to get more info about Kauan – is to listen. One thing i should say, though, all our albums are really different. We always try to find our direction and now it looks like all directions are right, so we just mix them up and try to break all borders in the process of creation. And another quote in the ending of my respond, this time it’s about Kauan from a journalist: “intelligent music based on viola, choirs, slow piano melodies with post doom metal influence, ambient vibes and neo-classic taste”.
Were there a specific reason that you wanted to release the ”Orkidea” as the first single from the album? Does it describe the album well as a whole or?
Anton Belov: hmm.. Actually, Orkidea is the song that people call a “hit”. We play it on live shows and people get crazy when they hear the first notes of the intro melody. So we decided to make the most well-known track as a single so all the listeners who heard Kauan before can recognize a huge differences between the raw version on “Tietäjän laulu” and this one. All songs on “Muistumia” are different, some are slow and deep, others are faster and more… progressive, if you can say so.
What can you tell us about the lyrical content of ”Muistumia”? What kind of topics are you dealing with the album and where have you drawn inspiration to it?
Anton Belov: ok, it’s time to laugh :) As I mentioned, on Muistumia there are a few songs from our first album. It was in 2007 and I had only started learning Finnish so I had just one phrasebook which was really hard to find! So I just cropped the “best sounding” words from this book and put it as lyrics. Since Lumikuuro has only harsh vocals (except few clean parts), no one ever recognized that. :D When I decided to make Muistumia, of course the lyrics had to be corrected, too. So, my very good friend Juha Kuusela, who also corrects all Kauan lyrics got the original, not-really-understandable, words from the first album and re-wrote the lyrics with better sense. Since he tried to save the original melodical part of the lyrics, he saved a lot of the words, so they are not really that smart and deep but still better than the original ones, haha!
The album will be released through Blood Music. How has the cooperation between you and the label been so far? Have you been pleased for their work for you with this album?
Anton Belov: I’m totally satisfied with Blood Music. Right now we are working on a re-issue of all Kauan’s back catalog + Muistumia + brand new album which we are recording right now. The most important thing in work with Blood Music is very careful attention to all details of the release – sound, artwork, paper, promotion, customer service, delivery. I like their philosophy that all the albums that they release need to be something special. Who needs mediocre albums of mediocre bands now, in XXI century when every teenager can make his own “hit” in a Garage Band?
A lot of great albums will still be released during this year. Are there any albums coming out in the end of 2014 that you guys are eagerly waiting?
Anton Belov: Waiting for Kiasmos release and few other close-to-ambient works. I must say, there is not so much good black metal bands and albums nowadays (IMHO), but bands on Australian Seance Records are doing it best and now I’m waiting for a new release from Pestilential Shadows.
What have been your top albums of the year so far? Has there been any album that has gotten stuck to your CD or vinyl player?
Anton Belov: I just got my hands on the new Hammock “The Sleepover Series, Vol.2”. To be honest, I’m finding more and more new music in releases from the past years. I’m tired of carbon copy music which is spreading everywhere. I get news about releases every day and the more I listen the more I understand – there is nothing new to do in music now. People get lazy; they listen to and make the same shit. Let’s take any genre and we’ll see a catastrophe. Before, there was about 10, okay, 20 bands in a genre and all these bands had their own style and it was really interesting. Now you have to spend days and weeks to find some new band that decided to do something special and not play like *insert band name here*. I’m waiting for new Moonsorrow – because i believe in these guys and maybe 2-3 other not-new bands, that’s all.
So what´s in the scope for the future? When can we expect to see you guys in Finland on tour playing the new songs live for us?
Anton Belov: Of course you can expect us in Finland. We are open to any proposals from Finnish event agencies! Generally about the scope for future – it’s the new album which will be a truly new level for the band, musically, spiritually and technically.
Thank you very much for the interview and good luck for the future. Anything you want to say as a closure to your Finnish fans before we wrap things up?
Anton Belov: Kiitos hyvistä kysymyksistä. Toivon vain parasta kuuntelijoillemme Suomessa ja toivottavasti näemme jollakin keikoistamme. Kaikkea hyvää!
Interview: Arto Mäenpää