Kaunista ja synkkää sinfonista black metalia – arvostelussa …And Oceansin “As in Gardens, So in Tombs”

Kirjoittanut Tia Salmela - 24.1.2023

Kotimaista sinfonista black metalia tarjoava …And Oceans pyyhki pölyt pois harteiltaan ja aktivoitui kunnolla uuden laulajan, Finntrollista tutun Mathias Lillmånsin kanssa julkaisemalla vuonna 2020 “Cosmic World Motherin”. Nyt …And Oceans on julkaisemassa uutta pitkäsoittoaan, joka on kauniisti nimetty “As in Gardens, So in Tombs”. Yhtyeen edellinen albumi oli uskomaton teos, ja se on ollut julkaisustaan lähtien minulla jatkuvassa soitossa, joten todella toivon, että “As in Gardens, So in Tombs” onnistuu ylläpitämään tason.

“As in Gardens, So in Tombsin” käynnistää sen nimikkokappale, jonka mystinen intro viettelee kuuntelijan albumin syövereihin. Ei kulu kauan, kun blast beatit isketään pöytään. “As in Gardens, So in Tombsissa” tuodaan esiin sitä edeltäneeseen albumiin verrattuna enemmän industrial-elementtejä, joita on hyödynnetty bändin vanhemmassa tuotannossa. Niistä ensimmäiset löytyvät heti avausraidalta, kun keskellä kappaletta tulee vastaan varsin outo robottiosuus. Tuosta hyvin hämmentävästä ja irrallisesta industrial-yllätyksestä huolimatta kappale pysyy loistavasti kasassa ja vain paranee loppua kohden. 

Vaikka “As in Gardens, So in Tombs” tarjosi varsin vaikuttavan alun, tykästyin ehkä jopa enemmän “The Collector and His Constructiin”. Kappale alkaa Kauko Kuusisalon upealla rumpufillitaiteilulla, josta siirrytään suoraan tiukkoihin blast beateihin. “The Collector and His Construct” muistuttaa vahvasti “Cosmic World Motherin” kappaleita, ja sen tyylistä kuulisi mielellään lisääkin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

“Within Fire and Crystal” tarjoaa melodioissaan etäisesti jopa hieman viikinkivibaa. Kappale sisältää myös upean kitarasoolon, joka on sovitettu päämelodiaan istuvaksi. Soolon jälkeen tomit alkaa hakata hitaampaa tahtia muuttaen kappaleen tunnelman synkäksi. Aika pian kuitenkin lisätään kierroksia ja palataan tuttuihin black metal -riffeihin. Samaa linjaa jatkaa myös “Carried on Lead Wings”, joka yhtyeelle tyypillisesti yhdistää massiivisia äänimaisemia saumattomasti black metaliin. 

Yksi ominaisuus, joka tekee …And Oceanista niin mahtavan, on sen taito yhdistellä örinöitä kauniisiin melodioihin. Se tulee esiin lähes jokaisella albumin raidalla, mutta etenkin “Likt Törnen Genom Kött” -kappaleessa. Sen lisäksi, että industrial-puolta on tuotu takaisin, on toinen tuulahdus menneisyydestä ruotsinkielisten sanoitusten palauttaminen yhtyeen repertuaariin, mistä esimerkkeinä juurikin “Likt Törnen Genom Kött” ja toisena bonuskappaleena toimiva “Samlarens Valv”

Albumin kuudes kappale on “Cloud Heads”, jossa tummansävytteiset sinfoniat leikittelevät synkkyydellään. Myös tässä kappaleessa tuodaan esiin enemmän industrial-puolta, joka hieman taittaa sinfonisen black metalin raakuutta. “Cloud Headsin” jälkeen kuultava “Wine into Water” on yksi albumin ehdoton lempparini. “Wine into Water” ilahduttaa sen upealla kertsillä, jossa synkät melodiat yhdistyvät Lillmånsin raakaan örinään, eikä kylmiltä väreiltä voi välttyä! 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Raidalla kahdeksan oleva “Inverse Magnification Matrix” tarjoaa puolestaan raskasta ja hieman hitaampaa junttausta, ja sen taustalla tanssivat koskettimet luovat mustavalkoisen kauhuleffan tyylistä tunnelmaa. “The Earth Canvas” edustaa sen sijaan enemmän “Cosmic World Motherin” tyylistä materiaalia. Molemmat edellä mainitut kappaleet pysyttelevät albumin tyylille uskollisena, eivätkä tuo mitään radikaaleja yllätyksiä. 

Albumin viimeisenä kappaleena kuullaan “Ambivalent God”, jonka ihanan keinuttavat black metal -riffit onnistuvat tekemään lopetusraidasta synkän mutta kauniin. “Ambivalent God” edustaa mielestäni albumin parhaimmistoa, ja se päättää “As in Gardens, so in Tombsin” yhtä tyylikkäästi kuin albumi alkoikin. 

Vaikka “Ambivalent God” onkin “As in Gardens, So in Tombsin” viimeinen kappale, olimme niin onnekkaita, että saimme käsiimme erikoisversion, joka sisältää kaksi bonusbiisiä: “Samlarens Valv” ja “Third Eye Catalyst”. Ensimmäisenä kuultava “Samlarens Valv” käynnistyy jämäköillä kitarariffeillä ja muuttuu loppua kohden varsin massiiviseksi. Toinen bonuskappale “Third Eye Catalyst” on puolestaan varsin moshattava ja kikkailee jonkin verran tempovaihteluilla. Vaikka bonuskappaleet toimivat omina raitoinaan ihan hyvin, eivät ne olisi istuneet albumikokonaisuuteen. 

“As in Gardens, So in Tombs” on kaiken kaikkiaan mainio teos, joka yhdistelee edellisellä albumilla esiteltyyn uudempaan …And Oceansiin komponentteja yhtyeen vanhemmasta materiaalista. Albumin kappaleet tukevat toisiaan muodostaen ehjän kokonaisuuden, mutta ne toimivat loistavasti myös itsenäisinä raitoinaan. Albumilta on julkaistu maistiaisina kappaleet “Within Fire and Crystal”, “Likt Törnen Genom Kött”, “The Collector and His Construct” ja “Cloud Heads”, jotka edustavat albumin parhaimmistoa. Niiden rinnalle nostaisin vielä “Wine in Waterin” ja “Ambivalent Godin”. Tällä albumilla kelpaa käynnistää levyvuoden 2023. 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kappalelista:

  1. As in Gardens so in Tombs
  2. The Collector and His Construct
  3. Within Fire and Crystal
  4. Carried on Lead Wings
  5. Likt Törnen Genom Kött
  6. Cloud Heads
  7. Wine into Water
  8. Inverse Magnification Matrix
  9. The Earth Canvas
  10. Ambivalent God
    Bonus:
  11. Samlarens Valv
  12. Third Eye Catalyst

…And Oceans Facebookissa

Kirjoittanut: Tia Salmela

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy