Kiertueen kaltainen tuote Järvenpäässä – Apulanta Aino Areenalla

Kirjoittanut Topi Suviaro - 31.10.2022

Apulanta on suomirockin instituutio, jonka kaikki tietävät ja faneja on kertynyt useamman sukupolven verran. Tästä on todisteena esimerkiksi viime vuosien areenakeikat ja menneen kesän olympiastadionin keikka. Vuonna 1991 aloittaneen yhtyeen tyyli on vaihdellut vuosien varrella muun muassa punkista metallin kautta rockiin. Yhtyeellä on kuitenkin ollut omintakeinen tyyli omaksua vaikutteet musiikkiinsa eikä pastissoinnin tarvetta ole koskaan ollut. Vuonna 2019 alkanutta nu metalin suuntaan flirttailua on jatkettu uusimmalla ”Sielun kaltainen tuote” -albumilla, jonka kiertueen puitteissa lahtelaisryhmä suuntasi Järvenpään Aino Areenalle. Kiertueen nimenä toimi tällä kertaa uutuusalbumin nimeä mukaillen Kiertueen kaltainen tuote.

Apulannan dynamiikka nojaa keikoilla nykyään orkesterin kantavien voimien Toni Wirtasen ja Sipe Santapukin keskinäiseen vuorovaikutukseen. Jutun aiheet välispiikeissä ovat vuosien saatossa poukkoilleet milloin mihinkin talon remontoinnista lähtien. Miehiä ei siis ainakaan voi syyttää tutun ja turvallisen sapluunan toistamisesta mitä tulee yleisön viihdyttämiseen soittamisen välissä. Itse asiaan mentäessä eli soittaessa myös muu nykypoppoo, eli basisti Ville Mäkinen, keikkakitaristi Pauli Hauta-aho sekä vuodesta 2019 keikoilla ollut Dj Infekto saavat musiikillisesti tilaa ja omat hetkensä parrasvaloissa. Hauta-aho sinkoilee ympäri lavaa minkä kerkeää ja vastaa Wirtasen kanssa soolo- ja melodiavastuusta vuorotellen. Järvenpäässä Hauta-aho soitti soolon basisti Mäkisen kontrabasson päällä seisten.

Siinä missä Apulanta on osannut aina flirttailla trendeille niin toisinaan vallitseville muotikäsityksille on viitattu kintaalla kohtalaisen suoraviivaisesti. Esimerkiksi uudelta ”Sielun kaltainen tuote” -albumilta löytyvä ”60 uutta ongelmaa” hyödyntää dubstep -vaikutteita, vaikka ilmiö painui marginaaliin jo monta vuotta sitten. Tämä ei tunnu heinolalaisia kuitenkaan haittaavan ja tietty omaehtoisuus tekemisessä on kiehtovaa ja jännittävää. Loppujen lopuksi kaiken keskiössä on Wirtasen melodiataju ja omaleimainen tyyli kirjoittaa biisejä sekä tunnistettava yhtyesoitto, oli aikakausi ja tyylisuunta mikä hyvänsä. Muitakin biisintekijöitä kokoonpanosta löytyisi kyllä. Esimerkiksi rumpali Santapukki on hyvä biisintekijä ja säveltänyt omillaan kaikennäköistä sinfoniasta lähtien, mutta tietyllä tavalla Apulannan musiikillinen punainen lanka on pysynyt kasassa sitäkin kautta, että Wirtanen tekee biisit. Joku tietty musiikkia yhteen nivova voima piilee kappaleissa jo juuritasolla tätä kautta, että kappaleiden aihiot tulevat kaikki saman kirjoittajan kynästä ennen päätymistä sovitusvaiheeseen treenikämpälle. Varsinkin keikkaolosuhteissa tämän huomaa, kun materiaalia soitetaan laajasti katalogin laidasta toiseen.

Settilista oli sopiva läpileikkaus yhtyeen urasta niin hyvin kuin sitä ehtii reiluun tuntiin paketoida. Yleisesti ottaen pidemmän uran tehneillä bändeillä tahtoo käydä niin, että muutamat ”pakolliset” hittibiisit ovat joka kerta setissä ja vievät tilaa uudemmilta kappaleilta, joiden tiimoilta kiertue periaatteessa polkaistaan käyntiin, kun uusi albumi ilmestyy. Apulannan tapauksessa ”Sielun kaltainen tuote” sai ilahduttavan paljon tilaa myös keikkasetissä. Muutaman vuoden vanha hitti ”Lokin päällä lokki” ja muutama muu tämän jälkeen julkaistu single on päätetty sisällyttää uudelle albumille nykytrendin mukaisesti. Ainakin ”Lokin päällä lokki” on uudemmasta tuotannosta kappale, jota yleisö Järvenpäässä selvästi odotti ja puoltaa paikkaansa uudella albumilla. Nykyään kun suoratoistopalveluiden kuunteluluvut lasketaan yhteen, on houkutus laittaa uudelle albumille pari vuotta vanhoja hittikappaleita, jotta saadaan levyn menestys näyttämään paremmalta, kun albumi on kerännyt kuunteluja jo etukäteen. Wirtanen ja Santapukki juttelivat välispiikeissä silminnähden innostuneesti uusista kappaleista ja olipa yhtye intoutunut rakentamaan treenikämppänsä yhteyteen oman studionkin. ”60 uutta ongelmaa” oli Wirtasen puheiden mukaan ensimmäinen kappale, joka omalla treenikämpällä oli taltioitu.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Apulannan keikkatahti on ollut viime vuosina aika tiivis ja yhtyeeseen on ollut mahdollista törmätä melkein missä vaan, missä äänentoisto on pystytetty ja elävä musiikki soi. Järvenpäässä väkeä oli runsaasti ja tilausta selvästi riittää eikä yleisö ole saanut kaikkeaan Apulannasta ja hyvä niin. Tarkistamisen arvoinen yhtye on aina, sillä jämäkkää soittoa on ilo kuunnella ja soittamisen riemu sekä muusikoiden keskinäinen kemia välittyvät selvästi lavalta.

Settilista:

  1. Sielun kaltainen tuote
  2. Ravistettava ennen käyttöä
  3. 007
  4. Kämmenen kuva poskeen
  5. Koneeseen kadonnut
  6. Hiekka
  7. Morfiini
  8. Lokin päällä lokki
  9. 9 väärää kättä
  10. 3D-kriisit
  11. Viisaus ei asu meissä
  12. Mato
  13. 60 uutta ongelmaa
  14. Armo
  15. Pahempi toistaan
  16. Mitä kuuluu
  17. Poistuisitko mun elämästäni
  18. Valot pimeyksien reunoilla
  19. Anna mulle piiskaa / Ilona?
Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy