Klassikkoarvostelussa varhaisen superkokoonpanon Terrorizerin 30 vuotta täyttävä grindcore-kulmakivi ”World Downfall”

Kirjoittanut Mikko Nissinen - 13.11.2019

Yhdysvaltalaisen varhaisen superkokoonpanon Terrorizerin debyyttialbumi ”World Downfallia” pidetään eräänä kaikkien aikojen vaikutusvaltaisimmista ja genrekohtaista viitekehystä eniten määritelleistä grindcore-albumeista.

Aktiivisena distrotoimijana ja nauhatreidausta harrastaneena aktiivina Napalm Deathin basisti Shane Embury sai käsiinsä Terrorizerin vuonna 1987 ja 1988 äänitetyt demokasetit tuoreeltaan. Äänitteiden päällekäyvä raakuus, totaalinen musiikillinen turpasauna ja maailmanlopun meininki räjäyttivät tuolloin nuoren Emburyn tajunnan. Englannissa herra kiikuttikin nauhat oitis kaveripiirissään olleille Earache-levy-yhtiön toimijoille, jotka päättivät osittain Shanen ankarasta intoilusta ja painostuksesta johtuen siltä istumalta kiinnittää yhdysvaltalaisyhtyeen talliinsa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Vajaan vuoden tuota myöhemmin Los Angelesista lähtöisin oleva nelikko esittelikin sitten laajemmalle äärimetalliin viehättyneelle kansanosalle reilun nipullisen kitaristi Jesse Pintadon (myöh. Napalm Death) loihtimia, ennennäkemättömän murhaavien kitarariffien voimalla liiskaavia kappaleita höystettynä sen ajan mittapuun mukaan poikkeuksellisen vahvasti säröefektoidulla metallikitarasoundilla. Kaikki tämä El Salvadorissa syntyneen rumpalin Pete Sandovalin (myöh. Morbid Angel) takomia, tajunnan räjäyttäviä, erittäin tarkasti soitettuja ja periksiantamattomia blast-beateja unohtamatta. ”World Downfallilla” panssarivaunun lailla etenevän äärimusiikin alataajuuksista huolehti rumpali Sandovalin levytyssessioihin rekrytoima Morbid Angel -laulaja-basisti David Vincent, joka korvasi Terrorizerin debyytillä sen kaikilla kolmella demolla ”Nightmare”, ”1987”ja Nausean kanssa tehdyllä ”Split ´87/’88” -kasetilla soittaneen Nausea-basisti Alfred ”Garvey” Estradan. Estrada kärsi  albumin levytyksen aikaan vankilatuomiotaan, ja oli näin lievästi sanoen estynyt osallistumaan kyseisiin äänityksiin. Brutaalin auditiivisen komeuden kuorrutti vielä monen nykyisenkin crust- ja grindcoremuusikon ylistämä vokalisti Oscar Garcia (mm. Nausea), jonka mullanmakuinen, päivänpolttavia yhteiskunnallisia kipupisteitä sylkevä asiapitoinen ärjähtely tuli kyseisen äänityksen myötä määrittämään niin koko grindcoren olemusta, ideologiaa kuin aggressiivista ilmaisua pitkälle tulevaisuuteen. Terrorizerin kappaleiden tekstien aihemaailma pyöri vahvasti yhteiskunnallisten ja sosiaalisten epäkohtien, systeemin ylivallan, korporaatioiden harjoittaman riistotoiminnan, sodan vääryyksien sekä arkisen inhorealismin ympärillä.

1987-demokasetin kansi

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

”World Downfall” -albumin hilpeä kansitaide muistuttaa temaattisesti Napalm Deathin debyyttialbumi ”Scumin” vahvasti kulutusyhteiskunnan vääristymiin kantaa ottavaa kansitaidetta. Hailakan vihreä, hypnoottisen toistuva, mustia, sisäkkäisiä ympyröitä sisällään pitävän pohjan päälle rakennettu kuvakollaasi sisältää ydinreaktorista sienipilven lailla ylösnousevan Jeesuksen, jota ympäröi sodan runtelema kaupunkinäkymä. Miljöö vilisee paitsi poliittisia kysymyksiä herättäviä figuureja, myös historiallista ja 1980-luvun lopun symboolista läntisen maailman imperialismipoliittista kuvastoa. Kannen yksityiskohtien seasta voi löytää Hizbollah-sissit tykistöineen, ruumispinoja hymyssä suin siivoavan Margaret Tatcherin, liinoilla sokaistuja lapsia, siviilihenkilön uhkaamassa poliisia aseella ja toisen heittämässä Molotovin cocktailia. Lisäksi kannesta voi havaita Yhdysvaltain lipulla vuoratun öljypumpun, ja sodassa surmansa saaneen lapsen pään.

Alunperin kolmannes ”World Downfall” -albumin materiaalista oli kirjoitettu Garcian toiselle bändille, Nausealle. Erinäisen tapahtumasarjan seurauksena yhtye kerkesi kuitenkin hajota jo ennen debyyttialbuminsa ilmestymistä. Pitkälti syynä tähän oli yhtyeen runkojäsenistön siirtyminen muiden grindcore- ja death metal -yhtyeiden jäsenistöön. Ennen ”World Downfallin” ilmestymistä Vincent oli saanut houkuteltua Sandovalin liittymään Morbid Angelin vakituiseksi rumpaliksi, ja samoihin aikoihin Pintado rekrytoitiin kitaristiksi englantilaisen Napalm Deathin riveihin. Pintado pestattiin yhtyeeseen tuolloin vast’ikään bändistä lähteneen ja pääbändiinsä Carcassiin keskittyneen Bill Steerin tilalle. Noina aikoina Sandoval näki Terrorizerin ajautuvan debyyttialbuminsa julkaisun myötä väistämättömästi hiljaiselon tilaan, kun taas samanaikaisesti sekä Napalm Deathin että Morbid Angelin urat näyttivät olevan kovassa noususuhdanteessa menestysalbumien ”Harmony Corruption” ja ”Altars Of Madness” myötä. Lopulta ainoastaan Garcia jäi yksin Terrorizeriin, ja koki tulleensa sivuutetuksi ja jossakin määrin petetyksi yhtyetovereidensa toimesta. Garcia ja Sandoval eivät ole tiettävästi olleet puheväleissä sen koommin.

 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Tiettyjen nauhatreidaukseen ja äärimetallibändien underground-toimintaan vakaasti mieltyneiden ja erikoistuneiden puritaanien mielestä Terrorizer möi itsensä ja sielunsa tehdessään kaupallisestikin mittavan, maailmanlaajuisen levytyssopimuksen brittiläislähtöisen, monikansallisen äärimusiikkilafkan Earachen kanssa ja levyttäessään ”World Downfallin” Floridan Tampassa Morrisound-studioiden suojissa. Joidenkin mielestä albumi ja sen raa’at kappaleet on pilattu liian kliinisillä soundeilla mm. Sepulturan, Morbid Angelin, Napalm Deathin, Deathin, Deiciden ja Obituaryn kanssa liukuhuihnalla 1980-1990-lukujen taitteessa genrensä menestysalbumeja takoneen studiovelho Scott Burnsin hoteissa. Puritaanien mieliä ei varmasti tyynnytä tieto siitä, että jotkut yhtyeen ’reippaista ja iloisista ralleista’ pääsivät vuosia myöhemmin myös piristämään yhdysvalloissa peliteollisuuden satoja miljoonia dollareita takovien vientituotteiden äänimaisemaa. ”The Fear Of Napalm” -biisi löytyy ”Grand Theft Auto IV: The Lost and Damned” -pelin ääniraidalta, kun taas ”Dead Shall Rise” -kappaleen voi kuulla ”Splatterhouse”-pelissä.

Terrorizer kasattiin kuitenkin uudelleen vuonna 2005, jolloin se äänitti paluualbumin ”Darker Days Ahead”. Monien grind-fanien suruksi Pintado kuitenkin menehtyi yllättäen maksan vajaatoimintaan juuri kun albumin nauhoitukset oli saatu valmiiksi. Yhtye lopetti toimintansa tuolloin taas kerran parin vuoden ajaksi, mutta sen tarina ei suinkaan jäänyt siihen. Sandovalin ja Vincentin johdolla Terrorizer kasattiin taas uudelleen vuonna 2009 ja se on julkaissut viimeisimmän paluunsa jälkeen jälkeen kaksi uutta albumia ”Hordes of Zombies” (2012) ja ”Caustic Attack” (2018) uudistuneella miehistöllä. Garciakaan ei jäänyt lopun viimein omassa leirissään toimettomaksi Terrorizerin suhteen. Vuonna 2001 Nausean uudelleen aktivoinut alkuperäisvokalisti sai vuonna 2014 Pintadon siskolta ehdotuksen kasata uusi, oma Terrorizer-kokoonpanonsa soittamaan Pintadon 45-vuotis syntymäpäiväksi järjestettyyn muistojuhlaan. Yhtye kasattiin Garcian kaveripiirissä vaikuttavien underground-bändien miehistöjen joukosta, ja tottelee edelleen nimeä Terrorizer LA. Yhtye keikkailee edelleen satunnaisesti ja soittaa livenä käytännössä ”World Downfallin” aikaista materiaalia Garcia keulillaan.

Vuonna 2015 Terrorizerin ensimmäiset demot julkaistiin ennenjulkaisemattomilla harvinaisuuksilla ja liveäänityksillä höystettynä uuden masteroinnin kera yksissä kansissa tupla-albumilla ”Before The Downfall”. Mukana kokonaisuudella on ennenkuulumattomia harvinaisuuksia ja jopa yksi ”World Downfall” -sessioissa äänitetty, mutta lopulta varsinaiselta albumilta pois jätetty kappale ”Collapse”.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Pig Destroyer ja Agoraphobic Nosebleed -yhtyeissä vaikuttava yhdysvaltalaiskitaristi Scott Hull tiivistää Terrorizerin merkityksen äärimetallille varsin hyvin:

Scott Hull: ”Lukemattomat grindiblastaajat yrittävät edelleenkin tavoitella tämän klassikon soundimaisemaa ja biisinkirjoituksen taidokkuutta siinä kuitenkaan onnistumatta. Kukaan ei pääse Oscar Garcian tavoin samaan korinasoundiin (tai -soundittomuuteen). Tämä teos on ilmiömäisen biisinkirjoituksen ja huippulaadukkaan äänitystyön yhdistävää, täydellistä musiikillista hirmumyrskyä.”

 

 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy