Kolme pientä julkaisua yhdessä paketissa – arviossa ukrainalaisen black metal -mystiikon Drudkhin tuorein kokoelmajulkaisu
Eipä siinä kauan nokka tuhissut, kun mysteerinen ukrainalaispoppoo Drudkh astuu näytille. Edellisen ja järisyttävän hienon kokopitkän ”They Often See Dreams About the Spring” (2018) jälkeen kokoonpano laittaa uutta julkaisua näytille. Tällä kertaa kyseinen tapaus kantaa nimellä ”A Few Lines in Archaic Ukrainian”.
Itse julkaisu ei ole uusilla teoksilla varustettu paketti, vaan se on eräänlainen kokoelma. Albumilla olevat kuusi kappaletta ovat napattu aikaisempien vuosien 2016-2017 välillä julkaistuista kolmesta split-levyistä, joita on yhteisvoimin tehty Hades Almightyn, Griftin ja Paysage d’Hiverin kanssa. Mikäli satut omistamaan nämä kaikki kolme split-teosta, ”A Few Lines in Archaic Ukrainian” ei tarjoa mitään uutta. Kaikille muille, jotka ovat syystä tai toisesta missanneet splitit, kuten minulla itselläni kävi, julkaisu herättää varmasti mielenkiintoa. Koskaan ei ole liian myöhäistä ottaa asiasta tarkemmin selvää.
Hades Almightyn kanssa toteutetut ”(One Who Talks With the Fog) / Pyre Era, Black!” (2016) ”Golden Horse” ja ”Fiery Serpent” aloittavat matkan kohti salaperistä maailmaa. Drudkhin tapaan teosten pituudet venyvät lähelle yhdeksää minuuttia, joten kuuntelijoita ei helpolla päästetä. Ah, siitä huolimatta molempien kappaleiden raakuus, kylmyys ja salaperäisyys ovat erittäin suuresti läsnä molemmissa teoksissa. Slaavilainen mystisyys herää pakostakin ilmapiiriin!
Tähän asti kaikki vaikuttavat hyvältä! Matka jatkuu ”His Twenty-Fourth Spring” ja ”Autumn in Sepia” parissa, jotka löytyvät alun perin Griftin kanssa tehdystä ”(Betrayed By the Sun) Hägringar (Mirages)”-julkaisusta (2016). Edellisten kahden kappaleiden jälkeen suuria muutoksia ei kuulla, vaan samaan tapaan pistetään vettä myllyyn. Pidemmällä tähtäimellä kappaleet saattavat kuulostaa ja tuntua siltä, että samaa kaavaa pyöritetään, jolloin seuraavat kahdeksantoista minuuttia tuntuvat enemmän välimaastolta. Siispä ”His Twenty-Fourth Spring” ja ”Autumn in Sepia” eivät erityisemmin herätä kummoisia ajatuksia.
Viimeinen ja päätösosio, eli Paysage d’Hiverin kanssa tekaistu julkaisu ”(Somewhere Sadness Wanders) / Schnee (IV)” (2017) julistaa tämän kokoelman parasta antia. Kahdentoista minuutin eepos ”All Shades of Silence” tarjoaa luonnonmystiikkaa koko rahan edestä. Mikäli salaperäisyyden rima on ollut vielä tässä vaiheessa hitusen verran alapuolella, niin tämän jälkeen rima ja samalla koko uskottavuus nousee korkeammalle tasolle. Toki kappaleen pitkä luontoambient voi tuntua puuduttavalta, mikä ei ole sinällään ihme. Eipä tällaiset osuudet ihan kaikille maistu. Onneksi kyseisen kohdan jälkeen loppupuolisko jatkuu ja päättää kappaleen kauniilla melodioilla ja osuuksilla. Päätösraita ”The Night Walks Towards Her Throne” on koko julkaisun parasta tavaraa. Kappale on yksi suuri rikkaus kauniilla ja raaoilla melodioilla. Kerta kaikkiaan täydellinen lopetus tälle albumille!
Ideana ”A Few Lines in Archaic Ukrainian” on onnistunut. Tästä löytää palan Drudkhin taidonnäytettä ja historiaa. Julkaisu on helppo hankkia, mikäli ei satu omistamaan kolmea edellistä split-julkaisua.
8/10
Kappalelista:
1. Golden Horse
2. Fiery Serpent
3. His Twenty-Fourth Spring
4. Autumn in Sepia
5. All Shades of Silence
6. The Night Walks Towards Her Throne
Kirjoittanut: Sami Elamaa