Kuva: Marie Eve/Chicks ROCK Media

”Kontakteja kannattaa luoda heti alusta alkaen” – haastattelussa pukusuunnittelija Nina Korento

Kirjoittanut Päivi Närvänen - 20.11.2024

Nina Korento on suomalainen pukusuunnittelija, jonka kädenjälkeä on nähty niin tv:ssä, elokuvissa kuin myös musiikissa. Kaaoszine pyysi Korennon haastatteluun tarjoten lukijoilleen pienen kurkistuksen niin sanotusti kulissien taakse. Korennon kanssa keskusteltiin hänen pitkästä urastaan pukujen suunnittelun parissa, hänen rakkaimmista projekteistaan sekä yhteistyökumppaneistaan: esimerkiksi otsikkokuvassa Kamelotin Tommy Karevikin yllä nähtävä asu on Korennon käsialaa. Saimme häneltä myös kullanarvoisia vinkkejä alalle aikoville ja siitä kiinnostuneille. Lue alta, mistä aiheessa on oikein kysymys!

Moikka Nina ja tervetuloa Kaaoszinen haastatteluun! Kerrotko aluksi pähkinänkuoressa kuka olet?

Kiitos! Olen Nina Korento, pukusuunnittelija musiikki-, tv- ja elokuva-alalta. Olen tehnyt töitä pisimpään musiikin puolella muun muassa musiikkivideoissa stylistina ja rock- sekä metallibändien pukusuunnittelijana. Olen teoksissani erikoistunut uniikkeihin pintaratkaisuihin ja patinointiin. Asun Turussa kahden kissan kanssa ja kuulun Kulttuuriosuuskunta Vastaväreihin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy
Kuvassa Nina Korento itse

Mistä sait aikoinaan kipinän pukusuunnitteluun, oletko tehnyt sitä jo kauan työksesi?

Piirsin ensimmäisen pukuluonnokseni viidennellä luokalla. Se oli Lumikuningatar. Piirtäessäni yksityiskohtaisia jäähelmiä luonnoksen pintaan tajusin nauttivani siitä suuresti, ja lopputuloksesta tuli olo, että taidan olla hyvä suunnittelemaan asuja. Nähtyäni Labyrintti-leffan sekä Notre-Dame de Paris -musikaalin tiesin varmuudella, että pukusuunnittelu oli minua varten.

Olen tehnyt alalla töitä vuodesta 2004 aloittaen ensin Lahden hip hop -skenestä Apollon ja Cheekin kanssa. Olen kuitenkin rock-henkinen, joten ajauduin pian raskaampien bändien pariin Korpiklaanin kautta. Näin ollen on siis 20 vuotta nyt täynnä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Mainitsit minulle aikaisemmin, että Suomessa on paljon ammattitaitoa ja osaamista rock- ja metallimuodin pukusuunnittelussa – kerrotko siitä vähän lisää?

Suomessa on huikeaa talenttia rock- ja metallibändien pukusuunnittelussa, jolle toivon näkyvyyttä ja arvostusta nousevana vientituotteena sen ohella, että maasta nousee jo tutusti huikeaa talenttia myös lavoille. Itse vaikutan Turusta käsin, ja lisänostoina Helsingissä toimivat Ilmatar Couture sekä Sami Eskelinen. Muutoinkin musiikki-alan eri genret ovat löytäneet Suomen sisältä upeita suunnittelijoita, eikä kauemmas ole tarvinnut lähteä. Erityisen upeaa menestystä niitti suunnittelukolmikko Teemu Muurimäki, Elina Lario ja Vesa Silver Käärijän vihreän asun osalta sen noustessa omaksi ilmiökseen ilmiön sisällä.

Kenen kaikkien kanssa olet tehnyt yhteistyötä?

Muun muassa Kamelot, Korpiklaani, Nightwish, Heidi Parviainen (Dark Sarah), Helena Haaparanta (Crimfall), Douglas Blair (W.A.S.P.), André Linman (One Desire) ja Kobra Paige (Kobra and the Lotus).

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Sittemmin olen levittäytynyt myös tv- ja elokuva-alalle, ja uusimpana työnä tein Solar Filmsillä Vares X -elokuvan pukusuunnittelun. Siinäkin vahva musiikkitaustani näkyi tietyissä hahmoissa ja toimi loistavasti yksiin ohjaaja Tuukka Temosen vision kanssa.

Vares X -elokuvan lintunaamio (kuva: Nina Korento)

Mistä yhteistyöt saavat yleensä alkunsa?

Alkuun piti olla itse aktiivinen ja tehdä olemassaolonsa tiettäväksi bändeille, minkä jälkeen taiteeni puhui sitten puolestansa. Kamelot tykästyi aikoinaan NRJ Fashion Awards -mallistooni, jonka catwalkilla olin käyttänyt sen musiikkia ja tyylini täsmäsi Thomas Youngbloodin visioon bändin tulevaisuudesta. Nykyään saan jo yhteydenottoja bändeiltä niiden nähtyä taidettani kollegoidensa päällä.

Kerro hieman maallikoille puvustusprosessin etenemisestä: kun yhteistyöstä on sovittu, miten siitä jatketaan eteenpäin? Onko asiakkaalla yleensä selkeä toive siitä, mitä hän haluaa, vai onko sinulla vapaat kädet?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Ne ovat tosi yksilöllisiä. Toiset kaipaavat vain stailausta esimerkiksi valmisvaatteilla tai kirpputorilöytöinä. Toiset tarvitsevat vaikkapa musiikkivideoon suunniteltuun teemaan sopivat vaatteet mittatilauksena. Joskus tulevan albumin tunnelma pyritään toistamaan ja tehostamaan kiertuevaatteissa.

Osalla on tarkempi visio, toiset taas antavat täysin vapaat kädet. Usein ideoilla pallotellaan hetki, jotta löydän asiakkaan mieltymykset – jonkinlaisen raamin, jonka sisällä sitten toimia. Parhaimmillaan vaate pystyy tehostamaan artistin koko olemuksen niin, että se tukee häntä olemaan lavalla paras versio itsestään tai lavapersoonastaan.

Nimeä jokin sinulle rakkain ja mielenkiintoisin artisti tai bändi, jolle olet tehnyt pukusuunnittelua?

Ei ole yhtä ylitse muiden! Kamelotille olen erityisen kiitollinen siitä, että se on pysynyt rinnallani kaikki nämä vuodet. NightwishinNoise”-videoon oli upeaa saada tehdä hyvin teatraaliset vaatteet. Korpiklaani, André Linman ja jopa Cheek olivat puolestaan jotakin, minkä takia opin itsestäni uutta ihmisenä ja otin siksi täysin uusia suuntia elämässäni ja urallani.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy
W.A.S.P. -yhtyeen Douglas Blairille tehty takki (kuva: Nina Korento)

Jos saisit valita kenet tai minkä yhtyeen tahansa yhteistyökumppaniksesi, kuka tai mikä se olisi?

Ihan ehdottomasti kroatialainen bändi Jelusick ja erityisesti Dino Jelusick. Hänen äänensä koskettaa sieluani. Miellyttävimmät projektit ovat aina niitä, joissa oma sieluni ja intoni on täysillä mukana sekä välittyy käteni kautta kankaalle.

Millaisia ominaisuuksia hyvällä pukusuunnittelijalla tulisi mielestäsi olla? Entä millaisia ohjeita antaisit henkilölle, joka miettii pukusuunnittelijan uraa?

Ihan ykkösenä valtava intohimo alaan: tämä on valitettavan raskas, välillä jopa kylmä tie kulkea. Minulle se on kuitenkin happea, joten jaksan porskuttaa eteenpäin niin kauan kuin henki pihisee. Toiseksi hyvä kyky ajatella “out of the box”, boksin ulkopuolelta. Vieläkö on jotakin, jota maailmalla ei ole tehty? Kolmanneksi tarkkanäköisyys, eli mikä elementti tekee henkilöstä hahmon, etsityn roolin? Tai mikä kommunikoi katsojalle sen, mitä artisti haluaa kommunikoida ilman sanoja?

Ura kannattaa aloittaa alan koulutuksesta Suomessa tai maailmalla. Jos on jo nuorena varma valinnastaan, voi artesaanin paperi olla lukion paperia fiksumpi veto heti alkuun. Kontakteja kannattaa luoda alusta alkaen eli heti päivästä yksi – vaikka ne olisivat vain viereisen luokan harrastelijabändejä tai se söpö tyyppi kitaran kanssa bileistä. Heistä voi nousta seuraava Nightwish, ja ehkä he ottavat sinut silloin kyytiin stylistiksi.

Dark Sarahin Heidi Parviaiselle tehty asu (kuva: Nina Korento)

Minkälaisena näet suomalaisen pukusuunnittelun tulevaisuuden?

Kirkkaana ja vahvana. Toivon, että tulevaisuudessa yhä useampi ihminen maailmalla tietää, ettei meiltä tule ainoastaan parhaat bändit vaan myös upeimmat esiintymisvaatteet.

Kiitos ajastasi, Nina! Vielä lopuksi, mitä terveisiä lähettäisit Kaaoszinen lukijoille?

Käykää live-keikoilla, ostakaa merkkarituotteita, tukekaa bändejä kasvokkain, niin he varmemmin panostavat myös ulkomusiikillisiin elementteihin! Kuten Käärijä ja esimerkiksi Lordi siipineen todisti voivat asut tuoda visuaalisesti niin valtavan impaktin lavalla nähtävään performanssiin, että myös yleisö vain ja ainoastaan voittaa.

Pääset katsomaan lisää Korennon suunnittelemia asuja hänen Instagram-profiilistaan. NightwishinNoise”-videon voit katsoa tästä: