”Kulkutaudin armoilla” – Arviossa Death Angelin ”The Bastard Tracks”

Kirjoittanut Mikko Nissinen - 1.12.2021

Myös yhdysvaltalaisen Bay Area -thrashin perinteikkäämpää metalin laitaa edustava sotaratsu, Death Angel, keksi omat lääkkeensä korona-ajan bänditoiminnan elävöittämiselle. Yhtye soitti ja streamasi 16 kappaleen livesetin San Franciscon The Great Music Hall -konserttisalissa toukokuun 22. päivä kuluvaa vuotta. Nyt puolisen vuotta myöhemmin kyseinen paketti julkaistaan virallisena albumina. Studiolivemäisesti narulle vetäisty setti sisältää biisejä valikoidusti koko yhtyeen uralta mukaan lukien runsaasti harvemmin livenä kuultua materiaalia.

Konserttitallenteella Death Angelin yhteissoitto rullaa mallikelpoisesti, ja tuotoksen soundit ovat paitsi asiaan sopivan voimakkaat, myös hyvin erotellut. Yhtyeen keulilla vokalisti Mark Osaqueda venyttelee vetreitä äänijänteitään ja on kuin kotonaan monisävyisen perinnemetallin tulkitsijana. Death Angelin luova voima, kitaristi Rob Cavestany ja aisaparinsa Ted Aquilar, vuoroin sahaavat ja sooloilevat täsmällisen kurinalaisesti; paikoin villienkin sävelkulkujen ja normaalista neljäsosa-thrash-paahdosta poikkeavaa ja rennosti eteenpäin puskevaa rytmiikka sisältävien, polveilevien metallibiisien mukaan.

Erityinen ilo on kuitenkin kuulla vuodesta 2009 yhtyeen mukana olleen rytmiryhmän; basisti Damian Sisson ja korona-aikana koviakin kokeneen luottokannuttaja Will Carrollin oivallista suoriutumista monisävyisten biisien pohjien rakentajina. Yhtyeen ilmaisusta ja soitosta henkii vapautuneisuus ja tekemisen ilo, jolle huolellinen lopputuotanto petaa erinomaiset puitteet.

Vaikka konsertin livesetti painottuukin tasaisesti yhtyeen kymmenkunta albumia sisältäneen uran varrelle, suurimman huomion livetoimitusten osalta saavat yhtyeen uuden tulemisen tarkin täysosuma, ”Relentless Retribution” ja yhtyeen vimmainen kakkosalbumi ”Frolic Through The Park”, ”Act III”:a unohtamatta.

Mielenkiintoisimpia kuriositeetteja albumilla on eittämättä Ronnie James Dion aikaisen Black Sabbathin coverointi ”Mob Rulesin” biisistä ”Falling Off The Edge Of The World”, jonka yhtye ryskää tunteella ja voimalla läpi. Ainoastaan Osquedan keuhkoissa ei millään riitä potku täyttämään kappaleessa Dion maagista laulusoundia. Albumin loppupuolella herkulliset akustiset maistiaiset, todella komeasti livenä tulkittu, viimevuotiselta ”Under Pressure” -EP:ltä löytyvä ”Faded Remains” yhdessä hyytävän hienon ”Volcanicin” kanssa tuovat juuri oikeaan saumaan sopivaa samettista seesteisyyttä. Sen jälkeen loppusuoran jämäkät thrash-rykäisyt ”Guilty Of Innocence” ja ”Alive And Screaming” saavat taas tuoretta piiskaa takamukselleen. ”The Bastard Tracksin” limited edition-version mukana tulee BluRay -videotallenne yhtyen jäsenistön omilla kommenttiraidoilla höystettynä.

”The Bastard Tracks” kuuluu samaan korona-ajan pakotettujen tuotantojen kategoriaan yhdessä mm. Sepulturan ”SepulQuartan” ja Cro-Magsin ”2020”:n kanssa. Albumin musiikin viihdyttävyyskerroin on hienoisessa sillisalaattimaisuudessaan kutakuinkin tyydyttävä, ja julkaisun tarpeellisuudestakin voidaan olla montaa mieltä. Ehkäpä albumin valmistumista seurannut palkitsevuuden tunne on tavoittanut parhaiten yhtyeen uskollisimpien fanien lisäksi kulkutaudin myötä rankkoja aikoja eläneen yhtyeen itsensä. Teos jää joka tapauksessa Death Angelin katalogiin merkiksi ajasta, jolloin paljon muutakaan ei voinut tehdä.

7½/10

Kappalelistaus:

1. Lord Of Hate
2. Where They Lay
3. Why You Do This
4. Fallen
5. Absence Of Light
6. The Organization
7. Execution / Don’t Save Me
8. Succubus
9. It Can’t Be This
10. Let The Pieces Fall
11. Faded Remains
12. Volcanic
13. Falling Off The Edge Of The World
14. Guilty Of Innocence
15. Alive And Screaming