Kun luonto laskeutuu musiikkiin: haastattelussa Anima Hereticae
Kotimainen Anima Hereticae julkaisi syyskuun lopulla debyyttialbuminsa ”Descended From The Mountains”, jonka nimikkobiisistä ilmestyi samalla myös musiikkivideo. Levyn tunnelmaa tukevat syksyn pimeys ja synkkyys, joten Kaaoszine ottikin julkaisun kynnyksellä linjat auki kitaristi Taneli Jämsän kanssa sekä pyysi kommentit myös laulaja-basisti Ville Rutaselta.
Anima Hereticae syntyi vuonna 2020 ensin laulaja-basisti Ville Rutasen ja kitaristi Taneli Jämsän voimin, mutta pian sen riveihin astui myös rumpali Teppo Ristola. Live-esiintymisissä bändin rivejä täydentää livekitaristi.
Haastattelun alkuun Jämsä kertoi, miten julkaisutunnelmat erosivat kaksi vuotta sitten ilmestyneen EP:n ja debyyttilevyn välillä.
Jämsä: Totta kai tämän täyspitkän levyn suhteen on enemmän poweria ja kovemmat odotukset. Debyyttialbumi täydentää EP:tä, ja bändin sama rytmi jatkuu, joten olemme hyvin tunnistettavissa.
Rutanen: Jonkin verran evoluutiotakin on tapahtunut, koska ensimmäinen EP oli myös ensimmäistä kertaa yhdessä tekemistä. Henkilökohtaisesti uskon, että vaikka palaset alkaa olla kohdalla, löytyy joka julkaisulla jotain uutta, ja bändin soundi kehittyy.
Ennen levyn julkaisua yhtye päästi ilmoille kaksi singleä, kun ”Cimmerian Darkness” ja ”Kraken” ilmestyivät musiikkivideoiden muodossa. Molemmista on bändin korviin kantautunut pelkästään hyvää palautetta, joten se antoi hyvää mieltä jatkaa levyn ennakkomyyntiä.
Jämsä: Teimme molemmista kappaleista musiikkivideot, sillä meillä on ollut tarkoitus tehdä musiikkivideomateriaalia niin monesta biisistä kuin mahdollista.
Rutanen: Vaikka en halua, että tähän hommaan ja meidän tekemiseen tulee liian laskelmoinnin tuntua, niin mietimme tosi paljon, miten saadaan jatkuvasti tuotettua mielenkiintoista materiaalia. Musiikkivideot ovat yksi ulottuvuus siihen hommaan. Kenellekään ei varmasti enää pitäisi tulla yllätyksenä, että nykyään yhtyeiden pitää olla myös sisällöntuottajia, joko itse tai ulkoistaa se homma jollekin. Musavideot ja niiden ympärille rakennettavalla sisällöllä saa pitkäksi aikaa polttoainetta, jolla pysyy relevanttina yleisölle.
”Descended From The Mountains” -albumille päätyi seitsemän kappaletta, mutta bändille jäi materiaalia pöytälaatikkoon odottamaan seuraavaa albumia. Kappaleista suurin osa on Jämsän kirjoittamia, mutta sovitus syntyi yhdessä. Inspiraation suhteen kitaristi kääntyy vahvasti luonnon puoleen.
Jämsä: Jotenkin lähtee aina hyvä fiilis luonnosta. Yritän biisien tunnelmiin ajaa sitä, että luonto jollain tapaa löytyisi ja olisi läsnä. Näistä kappaleista, joita valittiin, tuli hyvä kokonaisuus.
Moonsorrow-fanina Jämsä ehdotti Rutaselle suomenkielisen biisin tekoa, mistä laulaja innostui ja sanoitti suomeksi säveltämänsä ”Kalman väki” -singlen.
Rutanen: Taustana sanottakoon, että olen biisintekijänä aika suoraviivainen, ja toki oma tyylikin siis voi kehittyä – ja pitääkin kehittyä. Toistaiseksi diggailen tehdä napakoita biisejä, ja tämä [”Kalman väki”] on yksi niistä. Biisi syntyi aika lailla yhdeltä istumalta noin sävellyksellisesti, mutta lyriikat siitä uupuivat pitkään. Kokeilin kirjoittaa englanniksi, mutta englanti kielenä ei vain jotenkin istunut. Haen usein biisin sanoihin ideoita runoista, kirjoista ja tietokirjan aihekokonaisuuksista. Ainakin niin, että sieltä saa raamit aiheelle. Ei varmaan ole vaikea arvata, että eksyin kalman väestä kertovaan wikipedia-artikkeliin, ja siitä lyyrikat sitten rakentuivatkin varmaan tehokkaasti yhdessä tai parissa tunnissa. Moonsorrowiin kappaleen yhtymäkohdat jäävät varmaan suomen kieleen. Enemmän siinä on vaikka jotain Ajattara-henkisiä viboja.
Anima Hereticae sai levylleen vierailevia artisteja täydentämään kappaleiden tunnelmaa. Yhtenä vierailijana kuullaan Kaunis Kuolematon -yhtyeen laulajaa Mikko Heikkilää.
Rutanen: Ajatus Mikosta lähti siitä, että mielestäni Kaunis Kuolematon ja Mikko hallitsee tällä hetkellä suvereenisti suomenkielisen metallimusan tulkintaa tässä maassa. Oli kunnia-asia ja biisin kannalta sovituksellisesti käänteentekevää saada hänet mukaan biisiin. Hain kappaleessa ehkä vähän KK-fiilistä siinä suhteessa, että toisella puolella on tosi raju ja raspi karjunta ja toisella puolella Mikon iso, puhdas ja tilan haltuun ottava ääni. Lopputuloksesta tuli ”aika” siisti. Siis aivan mieletön.
Toiseksi vierailijakseen Anima Hereticae sai Jämsän toisen bändin, Aeonian Sorrowin vokalistin Gogo Melosen.
Jämsä: ”Descended From The Mountains” -biisillä ja musavideolla vierailee Gogo Melone. Hänellä on hieno ääni ja kysyimme, haluaisiko hän laulaa, sillä tuossa kappaleessa olisi hyvä paikka hänen osuuksille. Gogo innostui, ja oli upea saada hänet mukaan.
Nimikkobiisin musiikkivideon on toteuttanut Atte Santala ja Jenna Wathén, jotka ovat aiemminkin tehneet bändille videon.
Jämsä: Heidän kanssaan on mukava tehdä työtä, ja olemme olleet materiaaliin todella tyytyväisiä.
Rutanen: Heidän kanssaan on helppo työskennellä, ja yhteinen askel on löytynyt heti alusta asti. Ehkä tärkeintä tällä hetkellä, kenen tahansa tekijän kanssa, on se, että ammatillinen intohimo ja tekemisen taso on riittävän korkealla. Uskon, että yhteistyö tulee jatkumaan tulevaisuudessakin.
Biisin kuvaukset oli järjestetty muutamien aiempien videoiden tavoin Lahteen.
Jämsä: Lahti on ilmeisesti se kuvauspääkaupunki, sieltä löysimme tälläkin kertaa itsemme. Meille osuivat todella kuumat kesäpäivät, mutta saimme mielenkiintoisia otoksia. Videolla on vähän eeppisyyttä ja toisenlaista näkökulmaa, ja lopputulos on todella hieno.
Anima Hereticaen tekemisessä visuaalisuus on vahvasti läsnä eikä ihme, sillä bändin rumpali toimii myös valokuvaajana, minkä lisäksi hän ohjaa ja tekee musiikkivideoita. Laulaja Ville Rutanen työstää puolestaan media-alan ammattilaisena bändin kappaleiden ja julkaisujen kansikuvat.
Rutanen: Idea kansitaiteeseen lähti levyn nimestä ja levyn teemasta. Halusin, että kannet tuntuvat yhtä isoilta, raskailta ja mahtipontisilta kuin levyn biisit. Todella vaikeaa sinänsä purkaa sitä prosessia atomeiksi. Kaikki luova on tietyllä tavalla kaaosta, joka jossain raameissa suuntaa aina johonkin päätepisteeseen. Kannet syntyvät ehkä vähän samalla tavalla kuin biisit. Sitä rupeaa tapailemaan värejä, muotoja, hahmoja ja sommitelmia sekä hakemaan dynamiikka kaiken sen välillä. Sitten jossain vaiheessa, kun käsissä on timantti, pitää päästää irti. Näin vaatimattomasti sanottuna, hehe. Kansista on tullut hyvää kommenttia. Nöyränä pitää kuitenkin vähän suitsuttaa.
Liikkuvan kuvan osalta bändi hyödyntää rumpalinsa taitoja:
Jämsä: Teppo ohjasi ja kuvasi ”Cimmerian Darkness”- ja ”Kraken” -singlet. Videoiden ideoimiseen kuuntelemme, minkälainen mielikuva biisistä tulee ja musiikista itsestään. Sitä kautta mietimme, onko se enemmän soittovideopainotteinen, vai löytyykö siitä tarinaa. Villellä on paljon tarinoita lyriikkojen puolesta, ja niiden kautta voi lähteä purkamaan ideoita. Tepolla on usein valmiiksi mielessä kuvauspaikat ja kuvakulmat. Soittovideoissa hän tietenkin puskee meitä, ettei soittokuvista tule hissuttelua. Videoissa pitää olla kunnon ote päällä ja meininkiä kuten meidän musiikissakin.
Kun Jämsältä kysyy, mitä biisiä hän odottaa pääsevänsä soittamaan livenä, tulee vastaus nopeasti.
Jämsä: Minulle henkilökohtaisesti se on meidän albumin päätösraita. Nimikkobiisi. Olemme soittaneet sitä jo keikoilla, kun kiersimme Baltiassa. Kiertue menikin hyvin ja odotamme, että pääsisimme soittamaan lisää livenä.
Yhtye soitti juuri ennen debyytin julkaisua levynjulkaisukeikan Tampereella, ja muusikot ovat löytäneet vahvalla kokemuksella omat tapansa virittäytyä keikkoja varten.
Jämsä: Kokemuksella mennään, kun olemme kaikki soittaneet muissakin bändeissä. Otamme kaiken irti ja yritämme nauttia. Haemme sitä samaa tunnetta, jota on musiikissa. Tsempit annamme toisille aina ennen keikkaa, että vedetään täysillä. Siitä lähtee hyvät perusteet hyvälle keikalle.
Debyyttilevyn julkaisun jälkeen Anima Hereticaella on kova palo päästä esiintymään, jotta ihmiset pääsevät kuuntelemaan sen musiikkia livenä. Bändi suuntaa tuleviin hetkiin vahvoilla tunnelmilla, taidolla ja intohimolla.