”Kun mielikuvitus-Tarmo alkoi mielessä elää omaa elämää, sen henkilön ympärille alkoi rakentua lopulta leveä storyboard” – Haastattelussa Rebound

Kirjoittanut Ingeborg Roos - 26.3.2024

Kotimainen Rebound julkaisi viidennen albuminsa “Tarmo” viikolla 12. Digijakeluun levy päästetään viikolla 14, jotta kaikki ennakkoon fyysisen levyn tilanneet saavat ensipuraisun juuri fyysiseltä levyltä. Bändin nokkamies Repa Nurmi kertoili Kaaoszinelle levystä ja sen syntyprosessista.

– Tää julkaisu tapahtuu tällä kertaa tavallaan niin, että julkaistaan levy heti kun saadaan levytehtaalta (Puristamolta) valmiit älpeet käteen. Että niin tarkkaan on tätä suunniteltu, Repa hekottelee.

-Tääkin tehdään siis tosiaan vastoin kaikkia kaupallisia lakeja. Ei mitään päivämääriä, että milloin jengi muka menisi jonnekin levykauppaan odottelemaan. Kaiken lisäksi, kun ollaan pääasiassa myyty levy ennakkoon (Deluxe Edition Lp/Cd), niin tällä kertaa ihmisillä on omat levyjulkkarit sitten sinä päivänä, kun ne hakee ne postin automaatista, Repa jatkaa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

-Tämä on varmaan ilmiönä ja toimintamallina kohta monella muullakin bändillä käytössä, koska levyjen painatus- ja äänityskustannukset ovat sen verran korkeita, ettei niitä millään paikata esimerkiksi digitaalisilla palveluntarjoajilla, vaikka levy ”myisi spottarissa kymmeniä tuhansia soittoja”.

– Täyspitkien levyjen teko on varmaan monen mielestä järjetöntä ja kustannuksiltaan kaikkia luonnonlakeja vastaan ja vaikka järkiperusteet sanoo, että pitäisi vetää kellot oikeaan aikaan, mun mielestä edelleen ja vastaisuudessakin albumi on kuningasformaatti.

-Kyllä mä itsekin kuuntelen biisejä sieltä täältä ja teen soittolistoja suosikkibiiseistä. Pidän kokonaista levyä kuitenkin sellaisena pääomana, mitä digijakelussa olevat yksittäiset kappaleet eivät korvaa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

-Ja ei mulla ole sitä mitään vastaan, vaikka ihmiset haluaisivat kuunnella musiikkia miten tahansa, mutta itselleni on tärkeää, että levy on kokonaisuus.

Tästä päästäänkin uuteen Rebound-albumiin, “Tarmoon”! Se on kokonaisuutena vieläkin leveämmälle kurkottava kuin mikään aikaisempi Rebound-platta, niin että sitä voi ”paperilla pitää jopa linjattomana”, mutta se on kaunis, karhea ja kaikkea sitä, miltä ajaton levy voisi kuulostaa.

-Mä uskon vakaasti, että monella tavalla päästiin maaliin, vaikka taatusti sieltä löytyy kauneusvirheitä ja motkottamisen aihetta. Mä en kuitenkaan usko, että juuri tässä hetkessä oltaisiin voitu tehdä enää mitään toisin, Repa paasaa.

– Alun alkaen pidin edellistä “Riva!” -levyämme sellaisena, että melkein pelotti, että miten voisimme repiä itsestämme sen päälle jotain, mitä ei olla jo tehty. Sen takia halusin ensin tehdä niin erilaisen levyn, jotta niitä ei voisi edes verrata toisiinsa. Todellisuudessa yhtymäkohtia kuitenkin alkoi tulla mukaan ja idea Tarmosta alkoi itse asiassa sivulauseesta, jossa edellisen levyn kappaleessa mainittu ”tarjoilija Tarmo” alkoi henkilönä kiehtoa. Myös sana TARMO oli jonkinlaisena vahvana mantrana, kun hommat tuntuivat sakkaavan tai aikataulujen sovittaminen tuntui haastavalta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Kun mielikuvitus-Tarmo alkoi mielessä elää omaa elämää, sen henkilön ympärille alkoi rakentua lopulta leveä storyboard. Tässä vaiheessa täytyy kyllä todeta, ettei “Tarmo”-levy ole todellakaan ”Riva!” -levyn toisinto. Päinvastoin, se toimii täysin omilla ansioillaan. Jo hämmentävän lyhyet välikappaleet herättävät sen verran huomiota, että mikä idea niiden takana on?

-Heh heh, yksi aamu heräsin sellaiseen tunteeseen, että pitäisi laittaa jokaisen kappaleen väliin ”biisien välikappaleet”. Laitoin heti kundeille tästä ideasta viestiä, mikä sai aikaan sekä hämmennystä, että saman tien ”spiikkejä” jotka oli ”pakko” saada levylle. Lopulta se alkoi mennä niin absurdiksi, ja koska ei ollut tarkoitus tehdä mitään huumorilevyä, spiikeistä luovuttiin. Spiikit on vielä tallella ja ne saattavat joskus tulevaisuudessa löytää tiensä Reiskojen tuleville videoille.

Treeneissä syntyi kolme lyhyttä välikappaletta, jotka todellakin syntyivät siinä hetkessä, niin päätettiin, että soitetaan ne studiossa sen enempää harjoittelematta. “El Amazon” on esimerkiksi sellainen ”kappale”, ettei kukaan tiedä mistä varsinaisesta sävellajista se menee. Siihen soitettiin sekä sähköbasso, että läskibasso. Lopulta läskibasso viritettiin kaksi sävellajia ylemmäs, jotta se istuisi kappaleeseen paremmin.

-Sen takia saundi muuttui ihan kumiksi, Repa nauraa

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Levyn vierailijalista on varsin kattava ja siitä voisi varmasti olla moni muukin ylpeä. Miten tähän päädyttiin?

– No olihan se aikamoinen savotta saada kaikkien aikataulut sopimaan yhteen, mutta parasta oli kuitenkin se hetki, kun päästiin sorvin ääreen. Ensinnäkin täytyy kiittää kaikkia, jotka tulivat paikalle. Sellaista fiilistä ei voi ostaa. Nämä naiset ja miehet tuntevat Rock ‘n Rollinsa, näillä tyypeillä on kaikilla MOJO. Usko tai älä!

-Välillä täytyi oikein nipistää itseään, että onko tämä nyt totta, kun vierailevat muusikot pistivät parastaan ja kaiken lisäksi ottivat neuvoja vastaan, koska oltiin toki tekemässä meidän levyä. Mä pompin monta kertaa lattiasta kattoon, kun en pystynyt pitämään innostustani piilossa.

– Sen lisäksi tehtiin myös kolmen eri äänittäjä-tuottajan kanssa biisejä. En olisi ikinä voinut esimerkiksi uskoa, että olen joku päivä tekemässä musaa Kaija Koon tai Antti Tuiskun tuottajan kanssa, mutta Hannu Korkeamäki oli nappivalinta Laiskanlinnaan. Hannu on ollut ties missä tosi isoissa jutuissa ja ollut ”Suomen vihatuin mies” ekan Idols-kauden tuomarina, mutta se paljastui älyttömän hyväksi tyypiksi, mitä nyt vähän uhkaili ”väkivallan aallolla”.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Bobby Nieminen oli kuitenkin pääasiallisesti vastuussa lähes kaikkien biisien viimeisenä lukkona ja sen kanssa tekeminen on sellaista, että tuntuu, kuin tulisi kotiin.

Mitä Reboundin suunnitelmat ovat “Tarmon” jälkeen?

Ihan ekana tehdään levyjulkkareiden etkot, sitten varsinaiset julkkarit ja vielä levyjulkkareiden jatkot täällä pääkaupunkiseudulla. Sitten tehdään muitakin keikkoja, mitä haaviin tulee. Taatusti tulee uusia musavideoita tai lyhytelokuvia, koska nyt meillä on taas kasa biisejä, joista ei ole niitä tehty. Yleensä muutaman kuukauden päästä mulle alkaa tulla uusia biisi-ideoita mieleen, mutta nyt en kuitenkaan lupaa vähään aikaan uutta matskua. Tää viimeinen puoli vuotta on mennyt ihan tän levyn tekemiseen ja kaikkeen mikä siihen suorasti tai epäsuorasti liittyy, että täytyy välillä muistaa, että on myös elämä, siis muukin elämä.


Rebound keikkailee seuraavan kerran:

19.4. Bar Mendocino, Helsinki
4.5. Skenesali, Myyrmäki, Vantaa (+Hearthill)