Kuolemaa, kauhua ja kieroutunutta rakkautta – Wednesday 13 on täällä taas uuden ”Mid Death Crisis” -levyn myötä
Wednesday 13 kävi reilu vuosi sitten Suomessa soittamassa vanhan yhtyeensä Murderdollsin materiaaliin perustuvan keikan, mutta nyt on jälleen aika palata kehiin uudella omalla materiaalilla. Olemassa olonsa aikana lähes viisikymmentä muusikkoa sisältänyt Wednesday 13 on musiikillisesti aina luottanut punkin, hard rockin ja glam rockin hybridiin sanoitusten sekä ulkoisen habituksen sisältäessä tuttuja teemoja kauhulla ja goottilaisuudella väritettynä eikä kymmenes levy ”Mid Death Crisis” tuo soppaan näkyvämpiä muutoksia.
Intro ”There’s No Such Thing As Monsters” johdattelee lyhyesti Wednesday 13:n maailmaan ja ensimmäinen varsinainen biisi ”Decease And Desist” on sikäli oiva aloitus, että siinä on lähes kaikkea, mikä on yhtyeelle ominaista; melodiaa, tarttuvuutta, energiaa, ja sanoitus on kuin Michael Jacksonin ”Thriller” -videon käsikirjoitus, jossa lihan himoissa noustaan haudoista vainoamaan täällä vielä hengissä olevia.
Ensimmäisenä singlenä julkaistu ”When The Devil Commands” ei itselleni edusta levyn vahvinta antia, vaikka keskitempoisen ja takiaisen lailla tarttuvan biisin mukana on helppo ja miellyttävä hoilata ”666” -kohtaa sanoituksen oltua ehkä näissä ympyröissä äärimmilleen vedetty ylistys alakerran maestrolle. Herra itse on kertonut saaneensa idean herättää henkiin sitä pelkoa, mikä ennen vanhaan rockissa oli hienoa, kun varoitustarroja liimailtiin levynkansiin varoittamaan milloin mistäkin. Wednesday 13 on kertonut joutuneensa myös itse kokemaan asian, kun hänen vanhempansa olivat käyneet läpi hänen levyjään ja repineet julisteita seiniltä pelätessään jälkikasvunsa tulleen riivatuksi.
”Rotting Away” on levyllä yksi suosikkejani, sillä menevässä biisissä on yksinkertaisen tarttuva riffi, sekä kertosäe on viimeisen päälle sing along -materiaalia. Ennen kaikkea minua miellyttää Wednesday 13:n raspinen ääni ja biisissä olevat laulumelodiat. Teksti on jokseenkin kylmä ja tunteeton toive siitä, että kunpa oletetun parisuhteen toinen osapuoli jo pötköttelisi haudan syleilyssä. Vähän vähemmän jyrkällä näkökunnalla jatkaa ”No Apologies” -biisi, jonka vieraaksi on saatu yhdenlainen sleaze rockin vanhempi valtiomies, hiljattain omassa parisuhteessaan tragedian kokenut Faster Pussycat -keulahahmo Taime Downe. Hyvin soivat herrojen äänet yhteen, ja muutenkin biisi edustaa itselleni levyn parhaimmistoa.
“Decapitation” palauttaa asiat tylyyden raiteille jo avauslauseilla “I don’t want to see your face anymore/I want to see your fucking head on the floor”. Hauskana yksityiskohtana biisissä toimii kuin vanhan ajan surf -biiseistä tuttu ”uu-a” -tausta samalla, kun haaveillaan toisen päiviltä päästämisestä kerosiinin avulla. Toisena singlenä julkaistu ”In Misery” on rakkauden rappioromantiikkaa tihkuva biisi, jonka sävellyksessä palaset ovat loksahtaneet täydellisesti paikalleen ja ihmettelen suuresti, että tätä ei laitettu levyn pilottikappaleeksi, sillä melodisuudessaan, raskaudessaan ja tarttuvuudessaan se on ehdottomasti levyn helmiä.
Kaiken kaikkiaan levyllä tarjoillaan muun muassa kuolemaa eri muodoissaan, ja vaikka biisit eivät aina olisikaan ihan ässiä, niin bändillä on kyky luoda tarttuvia melodioita sekä kertosäkeitä, jotka kannattelevat biisiä eteenpäin. Bändi osaa rakentaa sopivaa vaihtelua nopeampien biisien ”Xanaxtasy” ja hitaampien sekä raskaampien, kuten ”My Funeral”, biisien avulla. Kaksitoista suhteellisen lyhyttä biisiä on täydellinen paketti pistää päivä rokkaamaan, eikä yhtyeellä olen minkäänlaista kriisiä havaittavissa. Wednesday 13 on helppo tuomita samojen ideoiden kierrättämisestä ja on totta, että eihän ”Mid Death Crisis” tarjoa mitään omaperäistä, uutta, mullistavaa eikä ennen kuulematonta, ja sanoituksetkin ovat tuttua kauraa, mutta entä sitten? Ei maailmassa voi koskaan silti olla liikaa kauhun kanssa piehtaroivaa hyvää ja energistä rokkia, jota kuunnellessa on hyvin vaikea mököttää. Kunpa bändi saataisiin Suomeen pian myös oman materiaalin kera, sillä livenä biisit nousevat varmasti vielä enemmän lentoon.