Kuvaus hyvästä elämästä: haastattelussa NEØV-yhtyeen Anssi Neuvonen

© Appu Jasu

Samuli ja Anssi Neuvosen tähdittämä indie rock -yhtye NEØV valmistautuu parhaillaan neljännen pitkäsoittonsa julkaisuun; perjantaina 15. tammikuuta päivänvalon näkee ”Picture of a Good Life”, yhtyeen toinen julkaisu saksalaisen -levymerkin alla. Albumi edustaa edeltäjäänsä ”Volantia” suoraviivaisempaa, sähkökitaran ja rumpujen ympärille keskittyvää materiaalia, pitäen kuitenkin tiukasti kiinni yhtyeelle ominaisesta unenomaisesta syntetisaattorityöskentelystä ja ihmisyyttä tutkivasta laulutulkinnasta.

Kaaoszine tavoitti albumin tiimoilta NEØVin pääasiallisena säveltäjänä toimivan laulaja-kitaristi Anssi Neuvosen, joka kertoi yhtyeen ottaneen askeleen kohti juuriaan ”Picture of a Good Life” -albumia työstäessään:

Anssi: Uudella levyllä kohtaa hauskasti kaksi ääripäätä meidän historiasta; toisaalta mukana on meidän nykyisen kansainvälisen touhun tuomia vaikutteita ja itseluottamusta, ja toisaalta palasimme tällä levyllä teini-iän autotallitunnelmiin, mistä kaikki alkoi. Olemme molemmat soittaneet kaikilla NEØV-levyillä useita soittimia, mutta nyt fokus on aiempaa enemmän minun ja Samulin varsinaisissa pääsoittimissa eli sähkökitarassa ja rummuissa, joita toimme tällä kertaa enemmän esiin. Halusimme saada tälle albumille livemäisempää ja rosoisempaa vibaa.

Äänititte ”Picture of a Good Life” -albumia Hampurissa vuoden 2019 joulukuussa ääniteknikko Sebastian Muxfeldtin kanssa. Muuttiko yhtyeen ulkopuolisen äänittäjän ja miksaajan kanssa työskentely metodejanne edelliseen albumiin verrattuna?

Anssi: Edellinen albumi äänitettiin kokonaan itse, ja se oli pitkä prosessi, sillä demovaihe ja studiovaihe limittyivät. Nyt uuden levyn kohdalla teimme ennen varsinaisia studioäänityksiä melko huolellisen esituotannon, ja se vapautti studiotyöskentelyä. Ja metodeihin vaikutti paljon myös se, että mukana oli bändin ulkopuolinen teknikko. Sebastianin kanssa synkkasi hienosti, ja tuntui, että bändille avautui musisointiin ja taiteelliseen visioon erittäin tervetullut, erilainen näkökulma.

NEØV tiedotti juuri ennen albumin äänityksiä pitkäaikaisen basisti Ari Aution lopettavan yhtyeessä. Kuinka Aution poistuminen ja duona työskentely vaikuttivat albumin sävellystyöhön?

Anssi: Kulloisetkin jäsenet ovat osallistuneet levylle päätyvien kappaleiden valitsemiseen ja tuoneet omalla soittotatsillaan mausteita studioon. Toki olen miettinyt kutakin kokoonpanoa jollain tapaa myös biisinkirjoitusvaiheessa, ainakin alitajuisesti. Itse asiassa kirjoitin yhteen uuden levyn biiseistä, ”Lonersiin”, kunnon peukkubassolinjan silloin kun olimme vielä trio, ja duoaikana tehdyt bassolinjat ovat erilaisia – sellaisia, joita minun ei tarvitse editoida itse soittaminani, sillä en ole kummoinen basisti.

Uuden albumin avaa osuvasti nimetty, yli 7-minuuttinen ”Marathon”. Mitä voit kertoa kappaleesta?

Anssi: Uudelle levylle valittiin myös ”Marathonin” kaltaisia pidempiä ja tajunnanvirtamaisia biisejä. Pidempien kaarien rooli on yksi sellainen asia, joka tuntuu meillä vaihtelevan levykohtaisesti. Yleisesti ottaen nykyisessä pikalinjastomaisessa kulttuurissa pitkät biisit ovat mielestäni arvokkaita, albumeista puhumattakaan.

Single ”Island” on saanut alkunsa jo yhtyeen levytysuran alkupäässä. Mikä sai kappaleen työstämisen venymään yli viisivuotiseksi prosessiksi?

Anssi: ”Islandista” oli olemassa mukiinmeneviä sovituksia jo aiemmin, mutta kyllä biiseihin on saatava fiilis, josta artisti on itse innoissaan. Biisien teossa sattumanvaraisuus on tärkeää, ja toki välillä on osattava olla kärsivällinen. Kokeilin ”Islandia kotistudiossa uusilla fiiliksillä kesällä 2019 ja aloin rämpytellä siihen kieli poskessa uutta lead-riffiä. Pian Samuli kommentoi, että nyt biisissä on hyvällä tavalla ”venkula” meininki, ja esimerkiksi levy-yhtiö nosti ”Islandin” uuden levyn avainraidaksi.

NEØV on aina ollut hyvin visuaalinen yhtye. Visioidaanko musiikkivideot bändin sisällä, vai saako ulkopuolinen visuaalinen artisti yleensä vapaat kädet?

Anssi: Meillä on itsellämme vahva näkemys yhtyeen visuaalisesta puolesta, mutta musiikkivideoihin on pyritty saamaan mukaan sellaisia tekijöitä, joiden jälki miellyttää meitä jo lähtökohtaisesti, ja he ovat sitten saaneet toteuttaa itseään videoissa melko vapaasti. Esimerkiksi uuden levyn videoista on totta kai jonkin verran juteltu bändin ja ohjaaja Appu Jasun välillä, mutta ohjaajalle on haluttu antaa lopulta samanlainen vapaus, mikä on meille itsellemme musiikin tekemisessä välttämätöntä.

Kuinka esiintymisten peruuntuminen on vaikuttanut yhtyeeseen? Onko albumin tiimoilta suunniteltu kiertuetta, vai kenties jotain laatikon ulkopuolelta?

Anssi: Alkuperäisen suunnitelman mukaan albumin piti ilmestyä syksyllä 2020, jolloin olisimme myös rundanneet Euroopassa. Tämänhetkinen suunnitelma on julkaista levy digitaalisesti tammikuussa 2021 ja fyysisesti sitten, kun pääsemme kiertueelle – toivon mukaan se tapahtuu loppuvuodesta. Tällä hetkellä valmistaudumme 13. maaliskuuta järjestettävään striimikeikkaan, joka on samalla levynjulkkarikonserttimme.

Kiitos haastattelusta, Anssi! Mitä toivot vuoden 2021 tuovan tullessaan NEØVille?

Anssi: Uutta musaa taitaisi olla tulossa tänä vuonna myös nyt julkaistavan albumin lisäksi. Toivottavasti löytyy inspiraatiota musiikin ympärille, vaikka ajat ovat kovia!

Clouds Hill julkaisee NEØVin neljännen pitkäsoiton ”Picture of a Good Life” 15. päivä tammikuuta. Yhtye juhlistaa albumin julkaisua maaliskuussa Kuopion Kulttuuriareena 44:ltä lähetettävällä livestream-keikalla. Albumin tiimoilta järjestettävän kiertueen päivämäärät ja fyysisen albumin jakelusuunnitelma ilmoitetaan myöhemmin tänä vuonna.

Kommentoi julkaisua