Leprous – Live At Rockefeller Music Hall
Norjalainen progressiivisen metallin nouseva tähti on viimeisen muutaman vuoden aikana nostanut oikein mukavasti suosiotaan muutamalla hyvän vastaanoton saaneella levyllään. Etenkin viime vuonna julkaistu ”The Congregation” sai kehuja suunnasta jos toisesta, ja saapuihan bändi sen tiimoilta Suomen kamarallekin. ”Live At Rockefeller Music Hall” on nimensä mukaisesti kuluvan vuoden kesäkuussa Oslon Rockefeller-hallissa kuvattu taltiointi, ja kyseessä on myös bändin ensimmäinen livejulkaisu.
Itse keikka on varsin mojovaa seurattavaa, jos nyt ajoittain hieman pitkäveteistä. Illan settilista painottui luonnollisesti uusimpaan ”The Congregation”-lättyyn, jonka yhdestätoista kappaleesta soittamatta jäi kolmisen viisua. Vuonna 2013 julkaistu henkilökohtainen suosikkini ”Coal” oli taas edustettuna kunnioitettavalla neljällä, ”Bilateral”-kakkoslevy taas kahdella. Mielelläni olisin toivonut ”Coalilta” enemmänkin materiaalia levyn ollessa allekirjoittaneelle huomattavasti tutumpi kuin ”The Congregation”, mutta asia ei sen koommin haitannut.
DVD:t ovat olleet itselleni hyvin kiistanalainen julkaisutyyppi, sillä jotenkin onnistun olettamaan, että taltioidun keikan on oltava jonkinasteinen spesiaalishow. Alati omaksi esimerkkien lähteeksi äitynyt Devin Townsend on viimeisellä kahdella taltioinnillaan juhlistanut uraansa lähes kirjaimellisen sirkuksen muodossa (”The Retinal Circus”) ja soittanut legendaarisessa Royal Albert Hallissa jättimäisen teemakeikan (”Ziltoid Live At The Royal Albert Hall”), puhumattakaan lukuisista muista tunnetummista taltioinneista. Ehdin tämän kokonaisuuden settilistaa tarkastellessa pelätä sen olevan vain ”yksi niistä keikoista”, enkä keikan katsottuani osaa päättää, onko asia näin.
Aiemman puolesta on toki huomattavasti vahvempia väitteitä kuin sitä vastaan: mukana muutamassa kappaleessaa on soittamassa bändistä pari vuotta sitten poistunut Tobias Ørnes Andersen, sekä yhdellä kappaleella bändin kanssa paljon yhteistyötä tehnyt Vegard ”Ihsahn” Tveitan, jonka taustabändinä Leprous nousikin tunnetuksi. Etenkin Andersenin kanssa soitetuista kappaleista ”Slave” ja Ihsahnin kanssa soitettu oma suosikkini ”Contaminate Me” uhkuvat omanlaista ainutlaatuisuuden tunnetta, jota tämänkaltaiselta julkaisulta lähtisin odottamaan. Keikkapaikan valintakin kielii jostain historiatajusta, sillä bonusmateriaalina löytyy lyhyt, hieman kymmenen minuutin rajan alle jäävä klippi bändistä soittamassa samalla lavalla 13 vuotta aiemmin. Muuten en onnistu löytämään sen konkreettisempaa ”syytä” julkaisulle, mikä häiritsee tätä kirjoittaessa enemmän kuin haluaisin.
Mutta miltä itse taltiointi näyttää/kuulostaa? Hyvältä! Vaikka kuinka annoinkin spesiaalifiiliksen puutteen häiritä katsomiseni aikana, en voinut olla nauttimatta itse taltioinnista. Bändi totesi haluavansa julkaista hieman raaemman ja livesoundille uskollisemman nauhoituksen, ja sellainen tämä on. Ei uudelleen äänitettyjä ja päällelantattuja kitararaitoja, vaan hieman miksailua: tässä on itse keikka. Toki tämä johtaa ajoittaiseen pieneen epävireisyyteen ja epäpuhtauteen, mutta tässä tapauksessa aitouden tunne korvaa absoluuttisen laadun. Etenkin laulaja Einar Solbergin uskon rajoja koetteleva ääniskaala tuntuu huomattavasti vakuuttavammalta tämän johdosta, toki väheksymättä bändin muiden jäsenten kontribuutioita. Bändin pitkien kappaleiden nyanssit tuntuivat pääsevän loistavasti esille keikan edetessä, vaikka muutamaan otteeseen huomasinkin räplääväni pienimuotoisessa tylsyydessä kännykkääni. Oma vikani, mutta mainitsemisen arvoinen silti.
”Live At Rockefeller Music Hall” on oikein hyvä esimerkki hyvästä livejulkaisusta, vaikka erikoisuuden puute onnistuikin häiritsemään. Mikäli bändin haluaa itse todistaa liveolosuhteissa, bändi saapuu lämmittelemään aiemmin mainittua Devin Townsendia ensi kevään puolella!
8+/10
- The Flood
- Foe
- Third Law
- Rewind
- The Cloak
- Acquired Taste
- Red
- Slave
- The Price
- Moon
- Down
- The Valley
- Forced Entry
- Contaminate Me