Leveragen ”Gravity” kuljettaa kuulijan elämän rajallisuuden reunalle
Kotimaiset rock- ja metallipiirit kokivat merkittävän menetyksen vuonna 2022, kun muun muassa Leveragessa ja Raskasta Joulua -kokoonpanoissa vaikuttanut Kimmo Blom menehtyi pitkäaikaisen sairauden seurauksena. Blom oli tunnettu upeasta äänestään, ja hän oli tehnyt vuotta aikaisemmin vaikuttavaa jälkeä Leveragen ”Above The Beyond” -albumilla. Taidokkaan vokalistin ja hyvän ystävän menetys oli luonnollisesti kova paikka yhtyeelle. Leveragen tarina ei kuitenkaan tullut päätökseensä, vaan yhtye jatkoi määrätietoisesti uuden musiikin luomista, minkä tuloksia voi ihastella nyt ”Gravity”-pitkäsoitolta.
Leverage tiedotti tänä keväänä, että ”Gravity”-albumilla tullaan kuulemaan kahta uutta jäsentä: viulisti Lotta-Maria Heiskasta ja vokalisti Paolo Ribaldinia. Jälkimmäistä oli tosin kuultu taustalauluissa jo aikaisemmilla Leveragen julkaisuilla. Italialaiset juuret omaava Ribaldini on verrattain erilainen laulajana kuin edeltäjänsä Blom mutta kaikin puolin pätevä. Ribaldini on laulanut taustoja myös esimerkiksi Rhapsody Of Firen, Beast In Blackin ja Delainin pitkäsoitoilla. Lisää katu-uskottavuutta solistille antaa vielä se, että hän on suorittanut kaksi musiikkialan tutkintoa Helsingin Metropolia Ammattikorkeakoulussa.
Ribaldinin äänenkäyttö on monipuolista, ja se istuu moitteettomasti Leveragen monitahoiseen ulosantiin. Vokalistin ääniala tulee esiteltyä pitkäsoitolla pitkälti koko repertuaarissaan: kappaleissa ”All Seeing Eye” ja ”Tales Of The Night” Ribaldinin äänenkäyttö on verrattain rauhallista mutta väkevää, kun puolestaan ”Hellbound Train” -teoksella vokalistin äänestä voi kuulla ja aistia tunnelman vaativan repivyyden. Ja koska Ribaldini on tehnyt yhteistyötä Rhapsody Of Firen ja Beast In Blackin kaltaisten, eeppisyyteen taipuvaisten yhtyeiden kanssa, voi päätellä, että vokalistin istuu ääni täydellisesti osaksi mahtipontisia äänimaisemia.
”Gravity”-albumin sanoitukset ovat pitkälti kitaristi Tuomas Heikkisen käsialaa. Sekä Blomin menehtyminen vuonna 2022 että Heikkisen oman isän kuolema samaisena vuonna ovat luonnollisesti vaikuttaneet kitaristin elämään ja näkyvät myös lyriikoissa. Sanoituksissa käsitellään paljon elämän rajallisuutta, menetyksiä sekä niistä seurannutta kipua ja surua. Jumalakin mainitaan usealla kappaleella mutta joka kerta hieman eri näkökulmasta käsin. Vaikka kyseessä ei olekaan gospel-albumi, on pitkäsoitolta silti mielenkiintoista löytää viittauksia Jumalan armoon, rakkauteen ja taivaan valtakuntaan.
”Gravity” rakentuu edellä mainittujen lyyristen teemojen, mahtipontisen äänimaiseman ja Ribaldinin antaumuksellisen äänenkäytön ympärille. Pitkäsoiton päättävä surumielinen nimikkokappale onnistuu antamaan kokonaisuudelle loppusilauksen. Sanoituksissa aikaa verrataan painovoimaan, jota ei pääse pakoon, ja jonka vaikutus ulottuu kaikkeen. Kielikuva tuo elämän rajallisuuden esiin kiinnostavalla tavalla ja jää ajatuksena kummittelemaan. Kuten kaikesta edellä mainitusta voi päätellä ei ”Gravity” ole mikään kevyt, hyvän mielen albumi, sillä se vetää kuulijan syvien mietteiden äärelle. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö pitkäsoitolla olisi myös kaunis puolensa. On sillä, se vain raottuu katkeransuloisten kyynelien läpi.
Kappalelista:
Kirjoittanut: Aleksi Parkkonen