Live Nationin ja Ticketmasterin mukaan konserttiliput ovat liian halpoja: ”Iso mahdollisuus kasvattaa tuottojamme”
Kun jokin suuri yhtye tai artisti saapuu keikalle Suomeen, ovat ihmiset luonnollisesti kiinnostuneita ostamaan liput päästäkseen seuramaan isoa show’ta ja kuuntelemaan mieliyhtyeidensä musiikkia. Monia on kuitenkin harmittanut esimerkiksi lippujen hinta, joka saattaa usein olla suhteellisen tyyris, sekä se fakta, että monet ostavat suuren määrän lippuja vain myydäkseen niitä heti lippujen loputtua kalliimmalla.
Nyt kuitenkin Ticketmaster sekä Live Nation, jotka sulautuivat yhteen vuonna 2010 Live Nation Entertainmentiksi, vaikuttaisi kuitenkin olevan sitä mieltä, että tähän asti konserttilippuja on itse asiassa myytykin ”pilkkahintaan”, ja että hintaa olisi vielä varaa nostaa.
Yhdysvaltalainen taloussivusto MarketWatch on julkaissut sivuillaan artikkelin, jossa kerrotaan Live Nation Entertainmentin toimitusjohtajan, Michael Rapinon, kertoneen Liberty Media Corporationin sijoittajille, että konserttilippuja on tähän asti myyty todella halvalla, ja että lippujen hintoja voitaisiin nostaa tulevaisuudessa niin, että yhtiö voisi tienata niistä enemmän. Liberty Media Corporation omistaa jutun kirjoitushetkellä 34,2% Live Nation Entertainmentista.
Live Nation Entertainmentin puheenjohtaja Joe Berchtoldin mukaan suurin osa konserttien lipuista on hinnoiteltu kohtuullisesti. Berchtoldin mukaan esimerkiksi monet istumapaikalliset konsertit ovat hinnoiteltu keskimäärin 30 dollarin luokkaan, kun taas Ticketmasterilla nuo hinnat ovat keskimäärin 48 dollaria.
Georgetownin yliopiston taloustieteen professori Jim Angel on samaa mieltä siitä, että konserttiliput ovat halvempia, kuin mitä ne voisivat olla. Angelin mukaan konserttilipuille on historian saatossa annettu liian alhainen hinta sen takia, että niitä saataisiin liikkeelle paremmin fanien keskuudessa. Yhtenä syynä on myös monen artistin haluttomuus näyttäytyä ahneena.
Angelin mukaan myös fanit hyötyisivät korotetuista hinnoista, sillä se pienentäisi lippujen kalliin jälleenmyynnin mahdollisuuksia. Berchtold myötäilee tätä näkemystä, ja hänen mielestään juuri lippujen kallis jälleenmyynti on merkki siitä, että hinnat ovat olleet aivan liian alhaisia.
”He [bändit] ovat nyt joutuneet kohtaamaan sen todellisuuden, että hyvin usein fanit eivät ole niitä, jotka hyötyvät alhaisista hinnoista”, Joe Berchtold kertoo.
Konserttimaailmaan keskittyvä Pollstar-lehti kertoo, että maailman sadan suosituimman maailmanlaajuisen kiertueen yksittäisten lippujen hinnat ovat nousseet vuoden 2019 aikana keskimäärin 96,17 dollarin hintaan, ja että nousua on ollut noin 20% viimeisen viiden vuoden aikana.
Yhdysvaltalainen Bloomberg-mediayhtiö uutisoi syyskuussa, että konserttilippujen hinnat ovat juuri nyt kalliimpia kuin koskaan aikaisemmin. Lippujen hinta suurten konserttien kohdalla on noussut vuodesta 1996 noin 250%.