Lordi Ice Hall Helsinki 13.12.2019

Lordin striimikeikan ensimmäinen tunti oli teknisten ongelmien runtelema kaaos, jota seurasi kaksi ja puoli tuntia puhdasta kultaa

Kirjoittanut Markus Mickels - 26.5.2020
Lordi Ice Hall Helsinki 13.12.2019
Lordi Ice Hall Helsinki 13.12.2019

”Less isn’t more, less is less / The more the better, the most the best”

Näin toteaa Lordi kappaleessaan ”Bringing Back the Balls to Rock”. Livebändinä kyseistä hirviöorkesteria on hyvin vaikea erehtyä kutsumaan minimalistiseksi, joten edellä mainittujen sanoitusten voisi hyvinkin nähdä heijastavan bändin mentaliteettia ja filosofiaa ylipäätänsä. Näyttävät lavasteet, biisien välissä vaihtuva rekvisiitta, pyrot ja muut oheishärpäkkeet ovat olleet keskeinen osa Lordin live-esiintymisiä alusta alkaen. Mutta mitä käy, kun tämä kaikki riisutaan pois? Mitä käy, kun Lordi ei voikaan vetää teatraalista rock-showta KISSin ja Alice Cooperin hengessä, vaan joutuu tyytymään baarituoleihin ja soittimiinsa? Tästä saatiin näyte 22. toukokuuta järjestetyn lähes neljätuntisen ”Scream Stream” -livestriimin merkeissä.

Maailmalla tällä hetkellä jylläävä koronakriisi on heittänyt kapuloita rattaisiin käytännössä kaikille kiertäville muusikoille, eivätkä Lordin hirviöt ole tähän poikkeus. Kun bändin uusinta ”Killection”-albumia promoava kiertue katkesi kesken kaiken, jäi kaikki mukana kiertänyt lavarekvisiitta kuuleman mukaan Saksaan Saxonin varastolle. Vain bändin jäsenten omat esiintymisasut matkasivat mukana koti-Suomeen. Joten kun bändi päätti monien muiden tapaan täyttää keikkataukonsa striimikeikalla, ei täyden Lordi-shown vetäminen ollut edes mahdollisuus. Koska Lordi ei kuitenkaan minimalismia käsitteenä tunne, ei bändi tyytynyt vain rämpyttämään muutamia biisejä tietokoneen edessä. Sen sijaan bändi päätti linnoittautua Paha Kurki Rockhouseen Rovaniemelle ja soittaa useamman tunnin setin, joka perustui pääosin fanien Facebookissa ja Instagramissa toivomiin harvinaisuuksiin. Iltaa täydensi myös muu oheisohjelma, kuten haastattelut ja videoviestit bändin kollegoilta ja muusikkoystäviltä. Koko spektaakkeli lähetettiin livenä bändin faneille ympäri maailmaa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen Mainos päättyy

Striimi-illan koittaessa päästiin valitettavasti kuitenkin näkemään, miten helposti ja nopeasti suurikin vaivannäkö voi uhata valua hukkaan, jos oleellisin ei ole kunnossa. Nimittäin heti alusta alkaen ”Scream Streamia” vaivasivat hyvinkin näkyvät tekniset ongelmat. Ja asiahan on niin, että vaikka sisältöön olisi panostettu kuinka paljon, ei kukaan tätä huomaa, jos sisältöä ei pääse näkemään. Alusta alkaen striimi pätki säännöllisin väliajoin ärsyttävällä tavalla, mikä oli omiaan viemään fiilistä ja tunnelmaa pois sen seuraamisesta. Kyseessä ei myöskään ollut yksittäistapaus, vaan sama ongelma näytti vaivaavan käytännössä kaikkia katsojia, sillä striimin yhteydessä avattuun chattiin rupesi oitis vuotamaan valituksia. Tätä jatkui ensimmäisen puolen tunnin ajan, kunnes yhtäkkiä striimi katkesi ja pimeni kokonaan kaikilta katsojilta reiluksi kahdeksikymmeneksi minuutiksi. Tässä vaiheessa hyvin moni katsoja ymmärrettävästä syystä ilmaisi turhautumistaan sosiaalisessa mediassa. Onneksi tilanteen pelasti se, että striimiin lipun ostaneilla oli mahdollisuus katsoa lähetys kokonaisuudessaan jälkikäteenkin. Joten vaikka livetilanteessa jotain jäikin näkemättä, ei tämä ollut maailmanloppu.

Takuuvarmaa tietoa striimin katkeamisen syystä ei tätä artikkelia kirjoittaessani vielä tietääkseni ole. Moni spekuloi, ettei Keikalla.fi-striimipalvelu ollut osannut varautua katsojamääriin, mikä olisi kaatanut palvelimet. Palvelun edustajat ja Lordi ovat taas tiedottaneet epäilevänsä palvelunestohyökkäystä. Oli syy sitten palveluntarjoajan tai heistä täysin riippumattoman kolmannen osapuolen, ei livetilanteessa kaaoksen tunteelta voinut välttyä. Paitsi ettei ensimmäisen tunnin aikana koettu oikeastaan yhtäkään hetkeä, jolloin kaikki olisi toiminut odotetusti, Lordia ei tieto ongelmista tuntunut striimin aikana tavoittavan, kuin vasta reilun puolen tunnin viiveellä. Siitä on pisteet kuitenkin annettava kotiin sekä Keikalla.fi-palvelulle että Lordille, että striimin jälkeisenä päivänä kumpikin taho hoiti viestinnän fanien suuntaan erinomaisesti. Bändi pyysi sosiaalisen median välityksellä ongelmia pariinkin kertaan anteeksi ja kiitti vuolaasti faneja tuesta, kun taas Keikalla.fi tiedotti tuplanneensa striimin 7 päivän katsomisajan 14 päiväksi. Joten vaikka livekokemuksena ”Scream Stream” ei ollutkaan paras mahdollinen, jäi koko spektaakkelista silti kuin ihmeen kaupalla pääosin hyvä fiilis. Suurin kiitos tästä kuuluu Lordille ja striimin tuottaneille osapuolille, jotka vastasivat illan viihteen laadukkaasta sisällöstä.

Livetilanteessa osa katsojista ymmärrettävästi päätti turhautuneina jättää striimin katsomisen kesken. Olen kuitenkin iloinen siitä, että itse pysyin linjoilla, vaikka ensimmäinen tunti täytyi silti vielä katsoa jälkikäteen uudestaan ilman teknisten ongelmien tuomaa häiriötä. Nimittäin kuin ihmeen kaupalla ongelmat saatiin korjattua loppuillaksi juuri niillä tienoilla, kun striimi pääsi oikein kunnolla vauhtiin ja paras sisältö oli vielä edessä. Tähän kuuluivat esimerkiksi valtaosa videoviesteistä sellaisilta tahoilta kuin Michael Monroe, Udo Dirkschneider, Bruce Kulick ja Jean Beauvoir. Yhdeksi striimin ehdottomista kohokohdista nousi myös Mr. Lordin vetämä esittelykierros ympäri Rovaniemeä. Itselleni pitkän linjan Lordi-fanina oli esimerkiksi erittäin kova juttu nähdä kirjasto, jossa Mr. Lordi ensimmäistä kertaa kuuli KISSiä ja paikka, jossa ensimmäinen Lordi-demo ”Napalm Market” nauhoitettiin. Kiitosta on myös annettava siitä, että kierroksen aikana annettiin näkyvyyttä paikallisille yrittäjille ja bändeille, kuten esimerkiksi muutamalle Rovaniemen Rock Academyssa soittavalle nuorisobändille. Totta kai pelkkää hyväntekeväisyyttä tämä ei varmasti ollut, vaan mukana olleet tahot ovat epäilemättä vastapalveluksena sponsoroineet striimiä jossain muodossa. Siltikin, hieno ele maailmanlaajuisessa lähetyksessä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen Mainos päättyy

Striimin oleellisin ja paras sisältö oli kuitenkin totta kai musiikissa. Kun Lordin live-esiintymisestä riisutaan pois ylimääräinen, ja huomio keskittyy bändin soitantaan, korostuu tällöin se, minkä fanit ovat tienneet jo vuosia. Nimittäin sen, että muistettavan imagonsa ohella Lordin suurin vahvuus on yksinkertaisen tarttuvissa biiseissä, joista on äärimmäisen helppo tykätä. Ja tämä ei päde vain bändin suurimpiin hitteihin, vaan myös niihin harvemmin soitettuihin biiseihin, joista monia kuultiin ensimmäistä kertaa moneen vuoteen ”Scream Streamin” aikana. Striimin muistettavimmat vedot olivat kuitenkin peräjälkeen soitetut Dingo-cover ”The House” ja Toto-vaikutteinen ”Cutterfly”, joista molemmat soitettiin livenä ensimmäistä kertaa. Jälkimmäinen näistä on bändin uusimman albumin ylivoimaisesti paras biisi, ja oli yksi omia toivebiisejäni somessa. ”The House” on taas biisi, jonka Mr. Lordi varoitteli todennäköisesti mokaavansa, koska kyseessä on hänelle äärimmäisen haastava biisi laulaa. Ehtipä monsterimies jopa todeta, että kyseistä biisiä ei todennäköisesti tulla toista kertaa enää livenä soittamaan. Kun bändi kuitenkin lopulta uskaltautui biisin vetämään, sujui se ennakkovaroituksista huolimatta oikeinkin mallikkaasti koko orkesterilta. Mr. Lordin laulusuorituskaan ei ollut millään tasolla miehen itsensä pelkäämä rimanalitus.

Jos jotain marisemista kuitenkin keksin illan settilistasta niin sen, etteivät siihen päätyneet biisit olleetkaan aivan niin harvinaisia kuin ne olisivat voineet olla. Lordi kyllä soitti paljon harvemmin soitettuja kappaleita, mutta suurin osa niistä oli kuitenkin faneille tuttuja albumiraitoja, joita on edes joskus kuultu livenä. On kuitenkin muistettava, että vaikka bändi totesi valikoineensa osittain itselleen mieluisia biisejä fanien pyyntöjen joukosta, perustui settilista silti pääosin juurikin fanien toivomuksiin. Joten jos näitä biisejä on pyydetty, eipä siitä Lordia voi syyttää. Itsehän olen pessimistisesti sitä mieltä, että vaikka bändien fanit usein valittavat, ettei heidän toivebiisejään koskaan soiteta livenä, kun heille sitten annetaan valta valita, valitsee valtaosa kuitenkin lähes aina juuri niitä biisejä, joita bändi muutenkin veivaa. Näinhän kävi esimerkiksi Metallican ”By Request” -kiertueella muutama vuosi sitten. Faneilla oli ainutlaatuinen mahdollisuus äänestää setti täyteen mitä tahansa harvinaisuuksia, joita ei muuten koskaan pääsisi kuulemaan livenä. Mitä biisejä ihmiset sitten äänestivät? ”Master of Puppets”, ”Enter Sandman”, ”One”… Eli siis niitä suurimpia klassikoita, joita bändi soittaa joka ikisellä kiertueellaan joka tapauksessa. Niinpä niin. Tosin tuon kiertueen Helsingin-keikalla päästiin sentään kuulemaan ”The Frayed Ends of Sanity” ensimmäistä kertaa kokonaisuudessaan livenä, mikä oli hieno juttu.

”Scream Streamin” ensimmäisen tunnin tekniset ongelmat olivat vaarassa kampittaa koko striimin ennen kuin se oli kunnolla edes päässyt vauhtiin. Lopulta ongelmat saatiin kuitenkin selätettyä, ja ongelmia seuranneet tunnit olivat niin täynnä viihdettä, ettei alkuillan harmitus enää vaivannut. Venyipä kolmetuntisena mainostettu striimi jopa lähemmäs neljää tuntia, joten rahalle tuli vastinetta. Toivottavasti teknisistä ongelmista oli kuitenkin edes sen verran hyötyä, että striimin palveluntarjoaja voi valmistautua tulevaisuudessa paremmin mahdollisiin kolmannen osapuolen aiheuttamiin häiriöihin. Näin saadaan palvelun tulevat striimikeikat toteutettua jatkossa sujuvasti ilman Lordin kohdalle osuneita mittavia ongelmia.

Jos haluat vielä jälkikäteen nähdä ”Scream Streamin” kokonaisuudessaan ja tukea sitä toteuttaneita muusikoita, kuvaajia, äänitekniikoita ja muita tahoja näinä epävarmoina aikoina, on tapahtumaan yhä mahdollista ostaa lippuja.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen Mainos päättyy

Settilista:

Get Heavy
Hulking Dynamo
Blood Red Sandman
EviLove
Let’s Go Slaughter He-Man (I Wanna Be the Beast-Man in the Masters of the Universe)
Kalmageddon
Who’s Your Daddy?
Shotgun Divorce
Beast Loose in Paradise
Hard Rock Hallelujah
The House
Cutterfly
The Riff
Hate at First Sight
Supermonstars (The Anthem of the Phantoms)
Not the Nicest Guy
Icon of Dominance
Like a Bee to the Honey
Biomechanic Man
It Snows in Hell
Devil Is a Loser
My Heaven Is Your Hell
Would You Love a Monsterman?

Kirjoittanut: Markus Mickels

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen Mainos päättyy