M.A.A on julkaissut uuden ”Kasvot”-levynsä

Kirjoittanut Niko Kuusela - 22.12.2019

”Kasvot” on M.A.A-yhtyeen toinen täyspitkä levy ja täydentää tuotteliaan bändin tähänastisen matkan kokonaisuudeksi, joka oli nähtävissä jo 2018 julkaistun ”Uusi Päivä” -EP:n aikoihin ja varsinkin vuosi sitten julkaistusta ”Jäljet”-debyyttialbumista. Bändin ilmaisu on kehittynyt isoin harppauksin kohti nykyistä ennakkoluulotonta ja kokeilevaakin sävellys- ja tuotantotyyliä, kuitenkaan unohtamatta suoraviivaisia ja tarttuvia kertosäkeitä. Bändi, jonka jäsenet ovat myyneet levyjä viidessäkymmenessä maassa ovat nyt saaneet sellaiset puitteet, joissa musiikintekemisestä nauttiminen ilman raja-aitoja saa aikaan lopputuloksen, jossa kuuluu paitsi soittamisen ja musiikintekemisen ilo myös se, että M.A.A osaa selvästi olla itseironinen ja asioita tehdään pilke silmäkulmassa, vaikka tosissaan ollaankin.

”Kasvot”-levy on matka ihmismielen syvyyksiin. Biisinaiheet vaihtelevat Lapin mystiikasta viittauksiin elämän arvaamattomuudesta ja jopa päättymisestä, päätyen huoleen maapallon nykytilasta ja ihmisen tulevaisuudesta. Sävellyksistä ja sanoituksista kuuluu selvästi ilmaisun riemu kotimaisella kielellä, vaikkakin bändi on ilmoittanut julkaisevansa levyn sinkkubiisin ”Kulkija” myös englanninkielisenä versiona kansainvälisesti. M.A.A on hyvä osoitus siitä mitä tiivis bändi saa aikaiseksi kun jokainen saa toteuttaa itseään juuri siten kuin juuri sillä hetkellä tuntuu, ilman rajoitteita.

Jo julkaistujen sinkkujen ”Kulkija” sekä ”Isemme maa” lisäksi levyltä löytyy todellisia helmiä laidasta laitaan, kevyehköstä hidastempoisesta ”Matkalla”-biisistä ulottuen aina erittäin rajuun, jopa death-metal mausteita sisältävään ”Paha maa”-kappaleeseen Suomen sisällissota-teemoineen. Outisen ja Pelkosen sanoitukset ovat oiva yhdistelmä tiimityötä, mikä kuvastaakin koko bändin toimintaperiaatetta, kaikki tehdään itse ja yhdessä ja jokaisen päätöksen takana on bändi, kaikkien mielipidettä arvostetaan ja kuunnellaan.

Levyn äänitys ja miksaus kansitaiteineen on Pelkosen käsialaa, omasta itserakennetusta studiosta on saatu maailmalle sellaiset soundit, että ne kestävät hyvin vertailun kotimaiseen kärkituotantoon, jopa kansainvälisestikin. Levy on vahvojen laulujen ja kuorojen ohessa selvästi kitarapainotteinen, ja taitavasti tehdyt kitaraosat päästävät Petri Sääskön ehkä musiikillisen historiansa parhaimpiin suorituksiin. Asioita on mietitty huolella ja annettu toisaalta improvisaation viedä tekijänsä juuri sinne minne on haluttu, ehkä pidemmällekin.

Levyn päättävä ”Kasvot”-nimikkobiisi on yllättävästi instrumentaalikappale, joka täydentää levyn kokonaisuuden juuri kuten bändi itsekin on levyn päättävää kappaletta luonnehtinut.