Maailman suurimman keikkajärjestäjän Live Nationin liikevaihto romahtanut 98% koronaviruksen vuoksi
Maailman suurin keikkajärjestäjä Live Nation on julkaissut eilen tiedot toisen vuosineljänneksensä myynnistä. Metal Injectionin julkaiseman artikkelin mukaan yrityksen liikevaihto on romahtanut koronan seurauksena jopa 98% verrattuna viime vuoden vastaavaan, ja yritys saavutti ainoastaan 74,1 miljoonan dollarin myynnin kvartaalin aikana, tehden jopa 431,9 miljoonaa dollaria tappiota. Viime vuonna vastaavasti Live Nation teki 2,64 miljardin dollarin liikevaihdon saman kvartaalin aikana, eli tiputusta on tullut yli 95%.
Ensimmäisen puolen vuoden aikana konserttijätti on tuottanut rahaa 1,44 miljardia dollaria, joka on 71% vähemmän kuin vuosi sitten. Live Nation pystyi järjestämään ainoastaan 24 konserttia toisen kvartaalin aikana verrattuna viime vuoden 7213 konserttiin samana aikana. Yrityksen keikoilla Yhdysvalloissa on vieraillut 8000 fania verrattuna vuoden takaiseen 15,84 miljoonaan samaisena aikana.
Live Nationin likviditeetti eli maksuvalmius sekä maksukyky oli vuoden 2020 kesäkuussa 2,7 miljardia dollaria. Live Nationin toimitusjohtaja Michael Rapino on kertonut yrityksen aikovan pyrkiä hiljalleen järjestämään enemmän tapahtumia, ja mainitseekin esimerkkinä Suomen, jossa joitain tapahtumia on pystytty jo järjestämään parantuneiden olosuhteiden vuoksi. Voit lukea Michaelin ajatuksia konserttien tulevaisuudesta ja bisneksen palautumisesta tästä:
“So over the next six months, we’ll be starting slow and small, focusing on the basics and testing regionally. But whether it’s in Arkansas” — which he may have mentioned because a socially distanced concert is scheduled there for May 15 — “or [another] state that is safe, secure and politically fine to proceed in, we’re going to dabble in fan-less concerts with broadcasts and reduced-capacity shows, because we can make the math work.
There are a lot of great artists that can sell out an arena, but they’ll do higher-end theaters or clubs. So you’re gonna see us [gradually reopening] in different countries, whether it’s Finland, Asia, Hong Kong — certain markets are farther ahead [in the recovery process]. Over the summer there will be testing happening, whether it’s fan-less concerts, which offer great broadcast opportunities and are really important for our sponsorship business; drive-in concerts, which we’re going to test and roll out and we’re having some success with; or reduced-capacity festival concerts, which could be outdoors in a theater on a large stadium floor, where there’s enough room to be safe.
Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen Mainos päättyyWe think in the Fall, if there are no second hotspots, you’ll see markets around the world [reopening] — Europe, specifically, has talked about opening up 5,000-plus [gatherings] in September. And on the venue side, we’re dealing with federal, the White House, every government body you can imagine, and we’ve got a great task force around what we have to do with the venue to make you safe.
So I think in the Fall you’ll see more experimenting and more shows happening in a theater setting, into some arenas. And then our goal is really to be on sale in the third and fourth quarters for 2021 at full scale.”