Mastodon-kitaristi Bill Kelliher kitaravalmistajansa vaihdoksestaan: ”Gibson kohtelee artistejaan kuin roskaa”
Viime vuonna sponsoriaan Gibsonista ESP:hen vaihtanut Mastodon-kitaristi Bill Kelliher perusteli ratkaisuaan taannoin Ultimate Guitar -sivuston haastattelussa. Kelliher kertoo päätyneensä ratkaisuun pitkälti entisen firmansa epäammattimaisuuden takia, sillä muun muassa artistien ja yhtiön sisäinen kommunikaatio ei pelannut laisinkaan, eikä kitaroiden toteutus vastannut suunnittelua. Myös miehen suunnittelemat kitarat, niin hänen omansa kuin myyntiin menevät, jäivät usein virittämättä.
”They kept fucking up my guitars that I was asking for. I didn’t ask for a lot – I just had a few certain things that I would like with my guitar – I told them I didn’t want it chambered and they made my second guitar chambered.”
”Kids would get my guitar in the mail and ask me how to tune it because it wasn’t tuned and then I would tell them how to tune it and they would say it still doesn’t sound right and it’s because they’re not putting my gauge strings on there.”
”They weren’t even tuning the guitars to my settings or specifications – just little things like that. Things that make the guitar a Bill Kelliher model, like put it in my tuning so that when it shows up, it’s different.”
Lisäksi yhtiön tiuhaa tahtia vaihtuva, ja siksi usein yhtiön käytännöistä epätietoinen henkilökunta vakuutti miehen siitä, että yhtiön taru alkaa olla lopussa. Myös James Hetfieldin sponsorina tätä nykyä toimivan ESP:n valikoitumista uudeksi talliksi mies perusteli sillä, että yhtiö on kosiskellut häntä jo pidemmän aikaa. Vaihto varmistui, kun hänen sopimuksensa Gibsonilla päättyi yllättäen. Kelliher kertoi olevansa kaiken kaikkiaan valintaansa hyvin tyytyväinen, sillä uuden yhtiön henkilökunta on huomattavasti mukavampaa, asiantuntevampaa ja ihmisläheisempää, kuten hyvän yhtiön tulee Kelliherin mukaan ollakin. Näin ollen mies on myös erittäin aktiivien yhtiön riveissä.
”So I do a lot of stuff for ESP, I do clinics and whatever they want because they’re good and they’re good to their artists and that’s how you keep business going – you’re good to your employees and you’re good to the people who bring you success or money or your shit’s going to go down the drain.”