”Maukas jazz thrash metal -välipala” – arviossa Voivod-EP ”The End of Dormancy”

Kirjoittanut Mikko Nissinen - 10.7.2020

Kanadan Voivod on täällä taas. Heavy metalin ja thrash metalin Pelle Pelottomana tunnettu progressiivisen thrashin pioneeriyhtye julkaisee 10. heinäkuuta kolmen kappaleen EP-levyn ”The End Of Dormancy” Century Media Recordsin kautta.

EP:n keulabiisi ei sinällään tarjoile uutta. Se on Voivodin vuonna 2018 ilmestyneeltä tupla-CD:ltä ”Wake” irrotettu, uudelleen astetta verkkaisempana versioitu kappale, joka on ainoastaan saanut uuden mutta sitäkin maukkaamman puhallinvetoisen sovituksen ja vankan, sofistikoituneen jazz-kuorrutuksen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen Mainos päättyy

Kappaleen uudelleen sovittamisen idea syntyi, kun Voivod kutsuttiin soittamaan Montreal International Jazz Festeille keväällä 2019. Yhtye päätti retusoida jo olemassa olevasta kappalemateriaalistaan jotain jazzahtavampaa. Ajan puutteen vuoksi yhtye päätyi tekemään puhaltimilla kuorrutetun version ainoastaan yhdestä kappaleesta.

EP:n ytimen muodostaa Voivod-kitaristi Daniel ”Chewy” Mongrainin sovittama metallisesti jazzahtava, muhkealla trumpetti- ja saksofoniarsenaalilla paisutettu ja kuorrutettu nimikkokappale, jonka päällä vokalisti Snaken lievästi megafoniefektoitu laulu luikertelee ulos äänimaisemasta King Crimsonista muistuttavalla jämäkkyydellä. Koko äänimaiseman pohjan valaa Dominic ”Rocky” Larochen väkevästi louhima bassoperustus. Retusoitu versio kappaleesta tottelee nimeä ”The End Of Dormancy (Metal Section)”.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen Mainos päättyy

Näistä ensimmäinen on studioversio, jonka puhaltimien varaan rakennettu, fuusiojazzahtava pääriffi kasvaa ja laajenee kiertonsa ympärille vaivihkaa. Polveilevien osiensa jälkeen se purskahtaa loppurevittelyssä puhallinilotulitukseen rumpali Michel ”Away” Langevinin takoessa kannujensa päältä pölyt pois riuskalla speed metal -vetoisella tuplabassarirytistyksellään.

Kokonaisuuden toisena biisinä kuullaan saman kappaleen liveversio edellä mainitulta Montreal International Jazz Festivalilta. Biisi soi ja jytisee livenä kuin sotatantereelle täydessä varustuksessa rytistävä norsu, ja festivaaliyleisö on hurmoksessaan.

EP:n loppukaneettina kuullaan pelkistetympi liveversio samaiselta keikalta ”The Unknown Knows” -biisistä, jonka alkuperäisesitys löytyy Voivodin vuonna 1989 ilmestyneeltä klassikkoalbumilta ”Nothingface”. Nimibiisin perusteella olisi voinut toivoa, että kyseinen, myöhemmän CMX:n kaltaisia äkkivääriä ja progahtavan sovituksellisia piirteitä omaava kappale olisi myös veivattu puhaltimineen jazz-mankelin lävitse, mutta toimii tämä näinkin.

Viimeisenä biisinä kuullun livevedon soundit ovat kuulaan täyteläiset. Soitto pelaa puhallinsektion ja Voivodin kesken liveolosuhteissa kuin voideltu. Nelikon käsittelyssä kokonaisuus on aivan mahtava musiikkityylien seos, jota se osaa hämmentää maltilla täyteläiseksi.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Tätä vaihtoehtoisen totuuden Voivodia olisi mieluusti kuunnellut enemmänkin kuin kaksi tai kolme biisiä.

8+/10

Kappalelistaus:

    1. The End Of Dormacy (Metal Section)
    2. The End Of Dormacy (Metal Section) -live
    3. The Unknown Knows -live