”Meillä on hemmetin hauskaa yhdessä” – haastattelussa kotimaisen progen lupaus Time Primer

Kirjoittanut Samuel Järvinen - 28.2.2023

Kotimainen progressiivista metallia esittävä Time Primer julkaisi juuri debyyttialbuminsa ”Artefact”. Pitkään työstetty levy lunastaa progelupaukselle asetetut odotukset ja esittelee yhtyeen kehittyneen sävellyskynän ja soittotaidon. Kaaoszine tavoitti yhtyeen haastattelua varten uuden levyn tiimoilta.

Moro! Kuinka keväänne on sujunut?

Terve Samuel ja kiitos kysymästä! Ollaan valmistauduttu levyn julkaisuun ja ensi viikonloppuna kokoonnutaan Tampereelle treenaamaan ja juhlistamaan albumia. Sävellystyö on myös jo käynnissä seuraavaa levyä ajatellen ja uusia demoja on syntynyt jo useita.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Millainen prosessi uuden albumin säveltäminen ja äänittäminen oli?

Päätimme keskittyä esikoisalbumin tekemiseen keväällä 2020, kun suunnitteilla ollut keikkarundi peruuntui koronarajoitusten takia. Siinä vaiheessa meillä oli läjässä parikymmentä uutta demoa, joista muutamaa olimme jo treenanneet livehommia ajatellen ja matkan varrella syntyi vielä muutama demo lisää. Lopulta 10 näistä valikoitui levylle ja aloitimme harjoittelun ja sovittamisen, jota kesti aina levyn äänitykseen asti.

Bändin kaikki jäsenet osallistuvat säveltämiseen, mutta ahkerin demottaja on ehdottomasti Janne. Hän taisi joskus mainita että biisejä syntyy kun istuu vain alas.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Yleensä demovaiheessa olevissa kappaleissa on rakenteellinen runko jo lähes valmiina ja suurin työ tehdäänkin tämän jälkeen sovituksen parissa. Joskus sovitus myös muokkaa kappaleen rakennetta paljonkin, niin kuin kävi esimerkiksi ”Artefact” -albumin avausraidalla, kun ”The Stand” -kappaleeseen syntyi vielä melkein kahden minuutin mittainen eeppinen outro. Sovitustyö tapahtui sekä itsenäisesti oman instrumentin kanssa että yhdessä yhteissoittoon, musiikilla kommunikointiin ja kappaleiden kaareen sekä yksityiskohtiin keskittyen.

Levyn äänittämisestä ja miksaamisesta vastasi meidän Janne Korpela. Prosessi aloitettiin kesäkuussa 2021 Studio Watercastlessa viiden päivän rumpuäänityksillä, mitä seurasi basso-, laulu-, kitara- ja perkussioäänitykset. Tämän jälkeen loppuja kitaroita ja lauluja ääniteltiin vielä Helsingissä ja Tampereella syksyn mittaan. Lopulta kokoonnuimme vielä Tampereelle viikonlopuksi tekemään viimeiset silaukset, eli synat ja pienet tuotannolliset muutokset.

Kokonaisuudessaan prosessi oli erittäin miellyttävä ja nautimme todella paljon jokaisesta vaiheesta.

Millaisia teemoja albumillanne käsitellään?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Musiikillisesti olemme seuranneet omaa intuitiotamme ja pyrkineet luomaan jotain mikä kuvastaa vahvasti meidän kollektiivista sielunmaisemaa. Lyyrisesti kappaleissa pureudutaan elämän suurista kysymyksistä pienempiin hetkiin ja inhimillisiin tunteisiin. Käsiteltävät aiheet saattavat olla hyvin henkilökohtaisista tapahtumista, mutta ne ovat silti samaistuttavia ja koskettavat varmasti eri tavoin eri kuulijoita. Mukana on myös isompia aiheita, kuten alkuperäiskansojen sortoa käsittelevä kappale ”The Stand”.

Millaisia etuja näette albumin hiomiseen verrattuna yksittäisten singelejen tiheämpään julkaisuun?

Ensinnäkin koimme että tämä koko prosessi albumin tuotannon kanssa on vahvistanut bändin musiikillista identiteettiä. Olemme löytäneet toisemme uudella tavalla niin henkilökemioiden kun musiikillisen kommunikoinnin kanssa.

Singlejä julkaistaan nykyään jatkuvasti ja se tuntuu olevan vahvasti myös suoratoistopalveluiden algoritmien ohjaamaa loogista käytöstä artisteilta. Musiikin kuluttajana kallistun ainakin itse vielä vahvasti kokonaisuuksien, eli levyjen puoleen. Singleistä saadaan yleensä pieni läpileikkaus bändin nykyiseen formiin, mutta vaikka biisi olisi kuinka hyvä, ympäröivän kontekstin eli levyn uupuessa jotain jää usein puuttumaan.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Mitä asioita teitte eri tavalla verrattuna edelliseen ”Obstinate” -lyhytsoittoonne?

”Obstinate” oli vielä bändin tutustumisaikaa. Vaikka olimme soitelleet triona jo keväästä 2017 asti Jannen ja Antin kanssa, ”Obstinaten” äänityksiin mennessä olimme soittaneet koko porukalla yhdessä reilusti alle vuoden verran. ”Artefact” -levyn kanssa yhteistyö ja yhteissoitto oli jo huomattavasti sujuvampaa. Käytimme myös enemmän aikaa kappaleiden sovittamiseen ja sen kuulee lopputuloksessa.

Onko levyllä kappale tai kappaleita, jotka erottuvat kokonaisuudesta erityisen onnistuneina?

Kaikki bändin jäsenet vastaisivat tähän kysymykseen varmasti eri tavalla. Jokaisella on omat suosikkinsa, monikossa. Yksittäistä kappaletta ei taida kenelläkään olla nimetä ylitse muiden. Muutamina suosikkeina voisi mainita ”Red Letter Day”, ”What If”, ”We Adhere”, ”Born Of Shades” ja ”Aligning Hearts”, eli puolet levyn biiseistä. Tämä ei tarkoita että loput biisit olisivat silti yhtään sen huonompia.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Miten lähestytte uuden albumin kappaleiden sovittamista keikoillenne?

Treenaamme tällä hetkellä liveä varten toisen kitaristin kanssa, sillä kappaleet ovat sovitettuja kahdelle kitaralle. Biisit toimivat lähtökohtaisesti todella hyvin levyn rakenteilla, mutta tietyissä paikoissa täytyy vähän sorvailla. Kahden kitaran soolobattleille täytyy tietysti myös jättää tilaa.

Millä tavoin mielestänne progen rakenteita voi parhaiten ravistella ja päivittää vuoteen 2023?

Seuraamalla rehellisesti omaa intuitiota ja intohimoa. Muiden kopiointia tai markkinarakojen koluamista tehdään myös musiikin kentällä aivan tarpeeksi. Oma uniikki saundi on paljon tärkeämpää. Välillä meiltä kysytään keneltä muulta bändiltä Time Primer kuulostaa ja tähän on todella vaikea vastata, sillä emme ole kuulleet vielä yhtään toista bändiä joka kuulostaisi meiltä.

Mitä haluaisitte ylipäätään muuttaa kotimaisella musiikkikentällä?

Luovaa hulluutta, hyviä keikkapaikkoja ja artistien välistä rakentavaa yhteistyötä ei voi koskaan olla liikaa. Lokeroitumista ja kilpailua on myös pyrittävä välttämään.

Suomessa on laaja kirjo mainioita artisteja ja osaamista löytyy maailmanluokan tasolla klassisesta ja maailmanmusiikista jazziin, poppiin ja raskaampaankin musiikkiin. Silti genrerajoja rikkovaa yhteistyötä tehdään valitettavan vähän ja tietyissä piireissä naapurin kuppiin syljeskely on vielä arkipäivää. Klassisella puolella toivoisin että kilpailut ja niissä pärjääminen eivät ohjaisi muusikoiden uraa ja työmahdollisuuksia niin vahvasti. 

Mitkä ovat suurimpia haasteita uraansa rakentavan yhtyeen näkökulmasta vuonna 2023?

Näkyvyys ja talous.

Musiikkia julkaistaan enemmän kuin koskaan ja musiikin kulutustottumukset ovat muuttuneet vahvasti viimeisen 10+ vuoden aikana. Oman musiikin kuulluksi saaminen ja massasta erottuminen on aina vain haastavampaa, kun esimerkiksi Spotifyhin tulee nykyään 100 000 uutta kappaletta päivässä. Samalla kuluttajien sitoutuminen artisteihin ja bändeihin on myös muuttunut ja sosiaalisessa mediassa kilpaillaan feedejä selaavien ihmisten huomiosta.

Talouteen liittyvät asiat ovat varmasti myös monelle uraa ja näkyvyyttä rakentavalle yhtyeelle ja artistille kynnyskysymys. Musiikin tekeminen ja markkinointi on edelleen hintavaa, vaikka nykyään pystytään tekemään kotona jo monia asioita mihin ennen olisi tarvinnut studion ja kalliit vermeet. Vastaavasti taas työlleen rahallisen vastineen saaminen ei todellakaaan ole mikään itsestäänselvyys.

Mikä motivoi teitä yhtyeenä puskemaan eteenpäin?

Uskomme että meillä on käsissämme jotain uniikkia mitä voimme tarjota ihmisille. Tämän lisäksi meillä on hemmetin hauskaa yhdessä.

Mitä toivotte ihmisten saavan irti uudesta albumistanne kuuntelun jälkeen?

Ensinnäkin kannustamme kuulijoita kuuntelemaan albumin läpi kokonaisuudessaan. Jos pystymme herättämään kuulijoissa tunteita ja ajatuksia, oli ne sitten hyviä tai pahoja, koemme onnistuneen ainakin jollain tasolla. Toivon mukaan ihmiset löytävät albumista samaistuttavia teemoja, jotain kaunista ja jotain rumaa, sekä jotain mikä kulkee mukana elämässä pidempäänkin.

Luetuimmat

Uusimmat