Melkein, mutta ei ihan – Arviossa Entombed A.D:n Bowels Of The Earth

Kirjoittanut Simo Pernu - 22.8.2019

Legendaarisen death metal -bändi Entombedin kolmen entisen jäsenen vuonna 2014 perustama Entombed A.D. on mielenkiintoinen tapaus hyvässä ja pahassa. Bändi on julkaissut kaksi mukiinmenevää death metal -lättyä, jotka eivät ole millään muotoa olleet Entombedin parhaiden teosten tasolla. Nyt kuuntelussa on bändin kolmas albumi ”Bowels Of The Earth”. Yllätys on melkoinen, kun albumin avausbiisi ”Torment Remains” pärähtää soimaan ensiluokkaisten death metal -riffien saattelemana. Bändin kahdella ensimmäiselläkin levyllä oli muotoseikat kunnossa jo pelkästään LG Petrovin mahtavien vokaalisuoritusten vuoksi, mutta sävellykset olivat suureksi osaksi hieman väsyneitä.

Kakkosbiisi ”Eliminate” jyrää todella tarttuvien riffien voimalla, Petrovin repiessä multakurkustaan ensiluokkaista jälkeä. Hienointa biiseissä on variaatio, välillä jyrätään, välillä riffitellään keskitempoisesti, ja sinne tänne lyödään juuri oikeaan kohtaan tarttuva soolo tai suvantokohta. Alku on siis todella lupaava, ja bändi on menossa kohti kiitettävää suoritusta. Taso ei horju kolmannessakaan biisissä, ja ”Hell Is Home” on kaikin puolin muotovalio genressä, jossa alkuperäinen Entombed oli kuningas parhaina vuosinaan. Biisin tempo muuttuu puolivälissä tuoden syvyyttä ja tehden siitä enemmän kuin vain yhden death metal -jyräyksen muiden joukossa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Nimibiisi alkaa rauhallisella pianointrolla antaen hetkellisen hengähdystauon, ennen kuin lähtee jyräämään vastustamattomalla voimalla. Biisin kertosäettä voisi kuvailla jopa melodiseksi oman genrensä viitekehyksessä. Jos albumin taso säilyisi neljän ensimmäisen biisin tasolla, olisi kyseessä kiitettävä albumi. Valitettavasti bändi esittää seuraavaksi death metal -sävyillä varustetun Mötorhead-pastissin ”Bourbon Nightmare”. Biisillä on hetkensä, mutta ensimmäisen neljän biisin jälkeen se on väärässä paikassa. ”Fit For A King” paikkaa hieman tilannetta ja on periaatteessa samantyyppinen biisi kuin albumin neljä ensimmäistä, mutta hieman huonommilla riffeillä. Riffit ja niiden taso ovat tällaisessa musiikissa kaiken keskiössä.

Valitettavasti albumi ei enää nouse alun tasolle, vaikka esimerkiksi ”Worlds Apart” sekä ”Through The Eyes Of God” ovat ihan mallikkaita biisejä. Kuulijana on hieman pettynyt, koska alku lupasi niin paljon. Mikäli albumi olisi koko kestonsa neljän ensimmäisen biisin tasolla, lähentelisi arvosana ysiä. Nyt jäädään seiskan tasolle, mikä sekin on ihan hyvä suoritus bändiltä, joka yrittää ponnistaa sellaisten klassisten albumien kuin ”Left Hand Path” ja ”Clandestine” varjosta.

Voidaan kysyä, miksi bändi halusi alleviivata jo muutenkin varmaa vertailua Entombediin valitsemalla nimen, joka ei arastele viitata menneisiin. Toki Petrov on osaltaan oikeutettu käyttämään Entombed-nimeä, koska oli bändin ikoninen vokalisti ja se, joka ensimmäisenä mainitaan, kun puhutaan Entombedista. Siitä huolimatta olisi saattanut olla viisaampaa valita joku ihan muu nimi uudelle bändille. ”The Bowels Of Earth” näyttää parhaimmillaan nuoremmille yrittäjille, miten sitä aitoa ja oikeaa räkäistä death metallia paiskotaan. Toisaalta heikompina hetkinään se ei erotu millään lailla satojen muiden vastaavien bändien joukosta. Kun bändin nimessä on Entombed, pitäisi erottua, ja vieläpä koko levyn mitalta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

7/10

Kappalelista:

1. Torment Remains
2. Eliminate
3. Hell Is My Home
4. Bowels Of Earth
5. Bourbon Nightmare
6. Fit For A King
7. Worlds Apart
8. Through The Eyes Of The Gods
9. I’ll Never Get Out This World Alive
10. To Eternal Night

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Entombed A.D. Facebookissa