Merimatkalla hyvän haltijan kanssa – Arviossa Kati Ránin ”Sála”

Kirjoittanut Ilona Pakarinen - 17.9.2024

Tiedättekö sen tunteen, kun musiikki resonoi aivan mesmeroitumispisteeseen saakka? Näin kävi kohdallani, kun sain käsiini tummaa folkkia tarjoilevan Kati Ránin ”Sála”-albumin. Albumin tematiikka uppoutuu niin feminiiniseen tarinankerrontaan, Norjan mytologiaan, parantumiseen, kuin voimaantumiseenkin. Kaikkien näiden teemojen ympärillä luonnonvoimat ja meri ei pelkästään näyttele, vaan kulkeutuu juurevasti mukana läpi koko albumin. Näin ruskan pilkistellessä luontoäidin helmoissa, on mainio hetki nauttia tästä taideteoksesta.

Albumi tuo kuulijan lähellä luontoa. Kappaleessa ”HEFRING” voi kuulla lintujen laulua. Lintujen näkyminen aavalla ulapalla oli merkki mantereen lähestymisestä entisajan viikinkitarinoissa. Tähän entisajan äänimaailmaan albumi onnistuu nojaamaan hyvin, viemättä kuulijaa kuitenkaan hengästymiseen asti kohti kansantansseja. Luonnon eri elementeistä meri pysyttelee tiukasti albumin keskiössä. Tämä korostuu erityisesti kappaleessa ”DÚFA | Sleeping ”. Toisaalta albumi ei heittäydy ainoastaan meren tyrskyihin, kun paikoittain albumilla lyömäsoittimet lyövät ukkospilvien lailla.

On häkellyttävää, miten albumi onnistuu irtaantumaan ympäröivästä maailmasta samalla, kun se kokoaa sieluja yhteen. Miksikään kädenlämpöiseksi rentoutusnauhaksi albumi ei tyydy jäämään, vaan on persoonallinen kokonaisuus täynnä alkukantaista voimaa. Alkukantaisia rytmejä nousee esiin niin albumin nimikkokappaleessa ”SÁLA”, kuin räjähdysmäistä dynaamisuutta pursuavassa ”STONE PILLARS”-kappaleessa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Albumi on kuin matka tuntemattomaan. Läpi koko albumin draamankaari kulkeutuu älykkäästi mukana kappaleesta toiseen. Laivan käännökset tyyrpuurin ja paapuurin välillä heilauttaa kuulijaa mukanaan kappaleessa ”BLODBYLGJE”. Suurempaa merisairautta ei kuitenkaan tarvitse pelätä, kun ”UNNR | Mindbeach ”-kappaleessa otetaan hapuilevia ensiaskeleita tuntemattomalla maaperällä. Yllätyksen albumin matkalle tekee ”DRÖFN | Drifting” -kappale. Kappale tuo kuulijan hetkeksi urbaanimpaan ympäristöön ja toimii sallittuna vikatilan hälytysmerkkinä, mikä tuo mielenkiintoista kontrastia albumin äänimaailmaan.

Albumilla kuullaan monta vierailevaa ja jopa yllättävääkin, artistia. Yksi vieraileva artisti on albumin tuotannossa mukana ollut Jaani Peuhu (Swallow the Sun, IANAI, Lord of the Lost, Hallatar). Peuhun ällistyttävä kyky maalata erilaisia äänimaailmoja eri maailmojen välille ulottuu jollain mystisellä hypnoottisuudella aurinkokuntaammekin kauemmas. Olikin vallan ilostuttavaa kuulla myös Peuhun laulua albumilla kappaleessa ”HIMINGLÆVA”. ” Sála” on erinomainen esimerkki siitä, kuinka tuotanto tukee artistia ja toisinpäin. Kuulijan päätettäväksi jääkin, että kuka tässä toimii kenenkin hyvänä haltijana.

”Sála” herättää paljon erilaisia tunteita, mitä voidaan pitää yhtenä onnistuneen albumin merkkinä. Ympäröivässä maailmassamme valitsee tänä päivänä ajoittain hyvinkin suorituskeinen kulttuuri, jota omalta osaltaan värittää kiire, kilpailu ja täysin ylimitoitettu negatiivisuus. ”Sála” on voimaannuttava kokonaisuus, joka tuo tarvittavaa rauhaa ja persoonallista juurevuutta ympäröivän maailman tuottamien paineiden keskelle.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kappalelista:

1. SÁLA
2. HEFRING
3. KÓLGA | 16
4. BLODBYLGJE
5. DRÖFN | Drifting
6. STONE PILLARS
7. DÚFA | Sleeping
8. UNNR | Mindbeach
9. HIMINGLÆVA
10. HRÖNN
11. BÁRA | Bósi
12. SEGIÐ MÉR
13. SÁTTA