Metallican Kirk Hammett ei välitä soolojensa saamasta kritiikistä – kertoo filosofiastaan soolojen soittamisessa
Kun metallijätti Metallica julkaisi tulevan ”72 Seasons” -albuminsa ensimmäisen singlen ”Lux Æterna”, moni kritisoi kappaleen sooloa. Kitaristi Kirk Hammettin sooloa on väitetty epätekniseksi ja mielikuvituksettomaksi, ja luonnollisesti kritiikki saavutti myös soittajan itsensä korvat.
Tuoreessa Total Guitarin haastattelussa Hammett kuitenkin kertoo, että hän ei ole kiinnostunut saamastaan kritiikistä.
”Joo, jopa hiton kaverini kadun varrelta osaisivat luultavasti soittaa paremman soolon kuin Lux Æternassa on – mutta mitä järkeä siinä olisi? Minusta sopivinta on soittaa kappaleen vaatimalla tavalla ja soittaa siinä hetkessä. Voisin soittaa seitsemän kolmen oktaavin arpeggiota 16-osanuoteissa, istua joka päivä ja harjoitella sitä ja sanoa: ’Hei, katso mitä minä osaan tehdä!’ Mutta mihin minä sen laittaisin? Se ei toimi missään Metallican biisissä! Arpeggiot? Anna olla! Kitarasoolossa, joka on suunniteltu, kuten monet tekevät, neljä tai viisi sointua ja jokaisen soinnun päällä eri arpeggio? Se kuulostaa soittoharjoitukselta. En halua kuunnella harjoituksia ja lämmittelyjä joka kerta, kun kuuntelen kappaletta.”
”Ainoat kaverit, jotka mielestäni soittavat vakuuttavasti arpeggioita ilmaisukeinona, ovat Joe Satriani, Yngwie [Malmsteen] ja Paul Gilbert. Sweep-tekniikka on minulle outo asia aloittaa soolo, koska sweeppaus on uskomattoman helppoa, mutta se kuulostaa uskomattoman vaikealta. Se on ihan ok kerran tai pari, mutta miksi tehdä niin? Kun se ilmestyi 70-luvun lopulla, 80-luvun alussa kaikki tekivät sitä. Jos ei tehnyt sitä, erottui muista.”
”Tunnen moodit, unkarilaiset asteikot, symmetriset asteikot, tunnen kaiken tuon paskan. Onko se sopivaa? Ehkä aiemmin tuotannossamme, mutta ei nyt. Tarkoituksenmukaisempaa on keksiä melodioita, jotka muistuttavat enemmän laulumelodioita. Ja arvaa mitä? Paras asteikko laulumelodioiden matkimiseen on pentatoninen.”
”72 Seasons” ilmestyy 14. huhtikuuta.