Albumin ensimmäisenä singlelohkaisuna toimineesta nimibiisistä on tullut vuosien mittaan heavy metalin tunnusomaisimpia kappaleita. Rob Halfordin mukaan albumin nimibiisistä tuli äärimmäisen tärkeä paitsi Judas Priestille, myös koko metallimaailmalle. Oikeassa hän siinä olikin. Kappale on tylysti tykittävä ja kirskahteleva, 1990-luvulle tuotu epitomi sanoille heavy ja metal. Losangelesilaisesta Racer X:sta Judas Priestiin Dave Hollandin tilalle vuonna 1989 rekrytoidun yhdysvaltalaisrumpali Scott Travisin vinhalla ja tunnistettavalla rumpufillillä ja teknisemmäksi muunnellulla Motörheadin Philty Animal Taylorin lanseeraamalla ”Overkill”-kompilla käynnistyvä kappale on kauttaaltaan silkkaa rautaa.

Albumin erääksi hienoimmista kappaleista nousi Persianlahden sodan Yhdysvaltain hävittäjälentäjien toimenkuvaa metallimusiikin tematiikalla ja mielikuvilla avannut, uljastakin uljaampi ”Hell Patrol”. Allekirjoittaneen mielestä kyseinen, shuffle-rytmillä Travisin soittamien armotta louskuttavien tuplabassarien siivittämä teos on klassisen heavy metalin kultakauden viimeisiä todellisia klassikkobiisejä. Paljon kehnommaksi eivät toki jää myöskään Halfordin kipakan falsettikieunnan kannustamana käyntiin hörähtävä, ilkeästi riffittelevä ”All Guns Blazing” sekä tuplabassarivetoisella groove metal -kompilla kyntävä ”Leather Rebel”.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Niittihevin luonteeseen aivan uusia kierroksia uudelle vuosikymmenelle tarjoilivat puolestaan alati vaarallisen kuuloinen, ajattomilla riffeillä ruoskiva ”Metal Meltdown” sekä komea, mm. Ozzy Osbournen, Gary Mooren, Rainbown ja Whitesnaken entisen ja Deep Purplen nykyisen kosketinsoittajan Don Aireyn loihtimasta hyytävästä kiippari-introsta mustan ja myrkyllisen viettelyksen pyörteisiin kiskaiseva, Tsangaridesin osaksi säveltämä puoliballadi ”A Touch of Evil”. Kappale julkaistiin vuonna 1991 ”Painkillerin” toisena singlenä.

Edellä mainitut kappaleet ovat kaikkinensa todella väkeviä ja lajissaan huippulaadukkaita, vanhan liiton Judas Priestin ilmaisuun nojaavia teoksia. Unohtaa ei sovi myöskään ”Screaming For Vengeance” -albumin (1982) keskitempoiseen ja perusvarmaan niskankipeytystoimintaan pakottavaa ”Between The Hammer And Anvilia”, joka tasapainottaa albumin biisimateriaalin pääpainoa Priestin perinteisemmän osaamisen suuntaan: raskaasti rokkaavaan, 1980-luvun alkumetrien heavy-poljentoon. Albumin kruunaa vaanivasti sisään hiipivä, ajattoman komeilla melodiakierroilla varustettu ”Night Crawler”. Myös kyseinen biisi nousee allekirjoittaneen listalla Judas Priestin kaikkien aikojen kirkkaimpaan biisikymmenikköön. Onpahan muuankin tuoreempi yhtye nimeltä Beast In Black saattanut kopata nimensä kyseisen biisin kertosäkeen tekstistä.