Mikko Von Hertzen avasi sanaisen arkkunsa Elmua uhkaavan kodittomuuden tiimoilta: ”Kärsivällisyys alkaa oleen lopussa”
Julkaisimme sivuillamme hiljattain uutisen siitä, että Helsingin Punavuoressa sijaitseva legendaarinen Nosturi ollaan purkamassa alueelle rakennettavien kerrostalojen takia. Tämä puolestaan on ajamassa Elmun, eli Elävän musiikin yhdistyksen kodittomaksi. Sen lisäksi, että Nosturissa on järjestetty lukuisia huippukonsertteja, ovat tilat toimineet myös monien bändien harjoittelupaikkana.
Muusikoiden näkökulmaa Elmua uhkaavaan kriisin on tuonut omalta osaltaan esille muun muassa Von Hertzen Brothersista tunnettu muusikko Mikko Von Hertzen. Hertzen on julkaissut Facebook-sivuillaan laajasti huomiota, kommentteja, tykkäyksiä ja jakoja keränneen julkaisun, jossa hän kertoo rehdisti ja avoimesti mielipiteensä tilanteesta.
”Oletteko kuulleet kotimaisista yhtyeistä ja artisteista nimeltä Dalindeo, Värttinä, Mokoma, 69 Eyes, Amorphis, XL, HIM, Kingston Wall, Waltari, Arttu Takalo, Pariisin Kevät, Barbe-Q-Barbies, The Rasmus, Don Huonot, Von Hertzen Brothers, At The Hollow, etc, etc?Heille kaikille on yhteistä se, että heidän taiteensa on luotu ja treenattu huipuhkoon, yleisölle esitettävään kuntoon ELMUn hallinoimissa tiloissa, aluksi Lepakolla ja viimeiset parikymmentä vuotta Helsingin Nosturilla”, Mikko aloittaa kirjoituksensa.
Von Hertzen nostaa kirjoituksessaan esille sen, että usein niin kutsutun kevyemmän musiikin sekä esimerkiksi metallimusiikin tekijät jäävät toissijaiseen asemaan siinä vaiheessa, kun jaetaan määrärahoja ja avustuksia.
”Ajatelkaapa, jos Musiikkitalon, oopperan tai jonkun Helsingin teattereista paikalle haluttaisiin bygata kaupungin päätöksellä uusi Hiltoni ja attityydi olisi, että ’voi voi, eikö teillä nyt olekaan tilaa harjoitella ja esiintyä enää?’ Ihan oikeasti, minun ja monen muun alamme toimijoista kärsivällisyys alkaa olla lopussa”, Von Hertzen nostaa esille, ja jatkaa:
Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy”Suora kysymys päättäjille: Onko nyt niin, että elävän musiikin harjoittelu live-elämyksiä varten ei ole mielestänne ’yleishyödyllistä ja kannatettavaa kulttuuritoimintaa?’ Jos hiljenette, ettekä tee mitään, myönnätte ajattelevanne näin. Ja olette väärässä. Tuhannet tarinat todistavat toisin.”