Tuska - Yleisö - 2024

Miksi digitaalinen viihde tarvitsee nopeat maksutapahtumat

Kirjoittanut Toimitus - 29.5.2025

Digitaalisen viihteen kehitys on viimeisen vuosikymmenen aikana nopeutunut todella paljon. Tämä näkyy nykypäivän viihteen nopeudessa, saavutettavuudessa ja helppoudessa, jotka yhdistettynä luovat kuluttajille saumattoman ja nautittavan kokonaisuuden. Nopeuden näkökulmasta katsottuna maksutapojen sujuvuus ja välittömyys ovat tärkeintä. Kukaan ei halua odottaa tunteja tai edes minuutteja, että maksutapahtumat menevät läpi, vaan niiden pitäisi olla välittömiä. Tämä on tärkeää varsinkin musiikkialalle, jossa tietyissä konserteissa kysyntä voi olla niin suurta, että liput loppuvat nopeasti. Maksutavat ovat siis kriittinen osa kuluttajakokemusta.

Kun suosittu artisti julkaisee uuden kiertueen tai konsertin, fanit kiirehtivät ostamaan lippuja verkkokaupoista. Nämä liput saattavat parhaimmillaan myydä loppuun minuuteissa tai jopa sekunneissa. Tämä tarkoittaa, että jos maksutapahtuma ei mene heti läpi, koko ostos voi epäonnistua. Mikään ei ole turhauttavampaa kuin se, että konserttiliput menevät ohi, koska maksutapahtuman prosessoinnissa kestää. Samankaltainen ilmiö näkyy myös iGaming-alalla eli nettiuhkapelaamisen maailmassa, jossa nopeat kotiutukset sekä talletukset ovat avaintekijöitä, jotka tekevät pelikokemuksesta nautinnollista. Pelaajat eivät halua odottaa päiviä, että heidän voittonsa näkyvät tilillä, vaan he haluavat nauttia niistä heti. Nettikasinoilla maksutapahtumien nopeus luo myös turvallisen olon pelaajille.

Maksutapahtumien nopeuden merkitys näkyy myös monella muulla digitaalisen viihteen alalla. Esimerkiksi suoratoistopalveluiden pitää prosessoida maksutapahtumat nopeasti, jotta elokuvan tai sarjan katsomisen aloittaminen onnistuu nopeasti. Samalla tavalla myös nettikauppojen, jotka myyvät rajattuja eriä tuotteita, pitää prosessoida maksutapahtumat nopeasti. Nykypäivänä tällaiset ostokset tehdään yhä useammin mobiililaitteilla, jolloin jopa sekunnin viive voi vaikuttaa kokemukseen negatiivisella tavalla niin, että kuluttaja vaihtaa palvelua. Tämän lähteen mukaan sivuston latausnopeus on tärkeää, sillä jopa sekunnin viive voi johtaa kävijöiden menetykseen. Sama pätee myös maksutapahtumien nopeudessa, jonka takia ne eivät ole enää vain mukavuus, vaan enemmänkin vaatimus ja kriittinen tekijä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Maksamisen nopeus ei ole suuri plussa vain kuluttajille vaan siitä on myös paljon hyötyä sisällöntuottajille ja palveluntarjoajille. Lipunmyynti on tässäkin kontekstissa hyvä esimerkki. Kun artistit myyvät omien konserttiensa lippuja faneille, niin he toivovat, että maksut näkyvät heti tilillä. Tällöin kassavirran hallinta on paljon helpompaa ja liiketoiminnan varmuus vahvistuu. Lisäksi tällaiset reaaliaikaiset maksut vähentävät myös erilaisten välikäsien tarvetta, mikä vähentää kustannuksia ja ehkäisee mahdollisia virheitä.

Nykyään kuluttajat eivät enää lähde kauppaan, vaan odottavat, että kauppa on heidän luonaan eli käyttävät verkkokauppaa. Samalla tavalla myös elokuvateatterin sijasta he valitsevat yleensä digitaalisen viihteen. Asiakaslähtöisyys on siis kehittynyt todella paljon, jonka myötä myös kuluttajakäyttäytyminen on muuttunut. Nykyajan digitaalisen viihteen kuluttaja on kärsimätön ja tottunut välittömyyteen, jonka takia siirtyy myös usein äkkinäisesti toiseen palveluun, jos käyttökokemus on huono tai maksutapahtumat hitaita. Tämä näkyy varsinkin mobiilikäyttäjien käyttäytymisessä, jotka tekevät ostoksia nykyään sekunneissa ilman että harkitsee niitä sen kummemmin. Palveluntarjoajille tämä tarkoittaa sitä, että maksutapahtumien pitää tapahtua nopeasti ja helposti.

Samalla kun kuluttajakäyttäytyminen on muuttunut, myös kuluttajien odotukset ovat kasvaneet. Nykyään kuluttajat odottavat, että maksaminen on osa kokonaisvaltaista kokemusta eikä vain irrallinen vaihe, joka suoritetaan toisella alustalla. Lisäksi he myös arvostavat sitä, että maksutapahtumat tapahtuvat huomaamattomasti, mutta turvallisesti. Tämä johtuu siitä, että tällainen käyttökokemus vähentää kuluttajien stressiä samalla, kun tuo heille enemmän nautintoa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Voimme siis todeta, että digitaalinen viihde elää hetkessä, jonka takia maksamisen pitää olla nopeaa ja helppoa. Kuten sanottu, yksikin hidaste tai viive voi pilata kokemuksen ja saada kuluttajan vaihtamaan palvelua. Nopeat maksutapahtumat ovat siis vaatimus, jonka palvelun tulee täyttää, jotta se pystyy kilpailemaan markkinoilla. Ne mahdollistavat sen, että elämykset, tunteet ja odotukset voi kohdata oikealla hetkellä eli juuri silloin kun kuluttaja itse haluaa.