Monumentaalinen kokonaisuus – arviossa Edguyn 25-vuotista taivalta juhlistava kokoelma-albumi ”Monuments”
Edguy, tuo Tobias Sammetin tähdittämistä musiikkiprojekteista se aavistuksen maanläheisempi, on toiminut itselleni huomattavasti paremmin kuin Avantasian huippuvokalisteja pursuava metalliooppera. Jostain syystä bändi ei kuitenkaan ikinä murtautunut omien kestosuosikkieni joukkoon ja edelliset kunnon kontaktit yhtyeeseen tapahtuivat mainion ”Rocket Ride” -kiekon aikoihin. Kiinnostus kuitenkin elää edelleen ja nyt kun metallipumppu juhlistaa 25-vuotista uraansa julkaisemalla monumentaalisen kokoelmapaketin, joka sisältää kahden levyn lisäksi live-DVDn, on aika katsastaa, olisiko yhtye viimeinkin tullut jäädäkseen soittolistoilleni.
”Monuments” on hyvällä maulla rakennettu kokonaisuus, jolta löytyy sopivassa suhteessa uutta sekä vanhaa. 28 kappaleesta koostuva paketti käsittää vanhojen tuttujen lisäksi viisi täysin uutta biisiä sekä yhden aiemmin julkaisemattoman kipaleen, joka on jäänyt arkistojen uumeniin ”Savage Poetry” -albumin nauhoitussessioista. DVD-julkaisu puolestaan pitää sisällään konserttitaltioinnin yhtyeen vuoden 2004 ”Hellfire Club” -kiertueelta, mutta tämä ei valitettavasti arvostelukappaleeseen sisältynyt, joten tältä osin kokonaisuuden arvioiminen jää vajaaksi.
Edguy on vuosien varrella herättänyt ristiriitaisia tuntemuksia musiikillaan, joka on uran aikana hakenut muotoaan: alkuvuosien voimametallisempi ulosanti kun on myöhemmillä levyillä imenyt itseensä voimakkaita hard rock -viboja ja onpa yhtye antanut tekstipuolella huumorinkin kukkia vapaammin. Tässä mielessä ”Monuments” palvelee yhtyeen musiikkia, sillä tekeleen ansiosta tyylin ja soundin kehittymistä on mukava vertailla eri levyjen hittibiisien tahdissa ilman että tarvitsee sotkeentua levykokonaisuuksien suohon. Ja timanttista musiikkia albumilta löytyykin täyslaidallinen tyyliin katsomatta, sillä mukaan on ympätty lähes kaikki yhtyeen rakastetuimmat kappaleet.
Musiikin tasosta ei siis ole epäselvyyttä, joten suurin kysymysmerkki onkin uudenkarheiden kappaleiden kohdalla. Nämä kuitenkin osoittavat Edguyn olevan edelleen ajankohtainen ja osaava yhtye, jolta taittuu myös biisinteko. Kokoelman aloittava ”Ravenblack” jyrää komealla kertosäkeellään, ”Wrestle the Devil” rokkaa hyvällä sykkeellä ja ”Open Sesame” vain kiihdyttää tahtia entisestään. ”Landmarks” tamppaa mukavan ryhdikkäästi ja ”The Mountaineer” jää mieleen voimametallisella riffitelyllään. Selkeästi kertosäkeet edellä rakennetut kappaleet eivät ehkä maata mullista, mutta viihdyttävät riittävästi, jotta näiden olemassaolo on perusteltua. Perushyvät vedot solahtavat sujuvasti osaksi kokoelmaa. Aiemmin julkaisematon ”Reborn in the Waste” puolestaan kuulostaa aikansa tuotokselta niin hyvässä kuin pahassa. Kappaleen ansioiksi jääkin lopulta se, että se paljastaa selkeällä tavalla sen kehityksen, joka yhtyeen ulosannissa on tapahtunut vuosikymmenten aikana – erityisesti Sammetin äänenkäytön osalta.
”Monuments” on vakuuttava hittikimara, joka paketoi Edguyn tähänastisen uran kauniilla tavalla yksiin kansiin. Uusien kappaleiden ansiosta tekele ei myöskään tunnu pelkästä rahastukselta vaan tarjolla on myös pitkän linjan faneille jotain uutta. Jos Edguy on jäänyt jostain syystä välistä, on tämä kokoelma täydellinen tapa perehtyä bändin tuotantoon. Täytyy toivoa, että herra Sammet kerkeää Avantasia-kiireidensä lomassa paneutua myös Edguyn tekemisiin, sillä parhaimmillaan yhtyeen musiikki toimii kuin se kuuluisa junan vessa.
8½/10
Kappalelista:
CD1
- Ravenblack
- Wrestle the Devil
- Open Sesame
- Landmarks
- The Mountaineer
- 929
- Defenders of the Crown
- Save Me
- The Piper Never Dies
- Lavatory Love Machine
- King of Fools
- Superheroes
- Love Tyger
- Ministry of Saints
- Tears of a Mandrake
CD2
- Mysteria
- Vain Glory Opera
- Rock of Cashel
- Judas at the Opera
- Holy Water
- Spooks in the Attic
- Babylon
- The Eternal Wayfarer
- Out of Control
- Land of the Miracle
- Key to My Fate
- Space Police
- Reborn in the Waste