Kuva: Chris Casella

Morbid Angel -keulakuvan mukaan musiikilla ei nykyään ole monelle merkitystä: ”Ihmiset eivät halua käyttää vaivaa sen eteen tai rahaa sen hankkimiseen”

Kirjoittanut Samuel Järvinen - 10.4.2023

Death metal -yhtye Morbid Angelin keulahahmo Steve Tucker kertoo uskovansa musiikkiteollisuuden olevan murroksessa. Into The Combinen haastattelussa Tucker sanoi, että hänen mielestään seuraavan vuosikymmenen aikana ala siirtyy todennäköisesti suosimaan EP- ja singlejulkaisuja albumien sijaan. Tuckerin havainto ei ole mitenkään yllättävä, sillä jo juuri nyt esimerkiksi pop-maailmassa singlejä julkaistaan useammin kuin ennen, ja albumit jäävät vähemmälle arvolle.

”Minusta näyttää siltä, että ajat ovat muuttumassa. Tapa, jolla albumi tehdään ja sen sellaiset asiat voivat muuttua. En tiedä, tehdäänkö seuraavan kymmenen vuoden aikana vielä kymmenen biisin albumeja. Luulen, että tulemme näkemään, että eP:t ja singlet ja sen kaltaiset asiat tulevat mahdollisesti olemaan uusia [pääasiallisia] formaatteja.”

”Ihmisillä on nykyään lyhyt keskittymiskyky, ja luulen, että kymmenen biisiä on melkein liikaa, jotta he pystyvät enää ottamaan niitä vastaan. Ehkä viisi? Tee viisi ja julkaise viisi biisiä vuodessa tai jotain. Tuntuu siltä, että se riittäisi pitämään ihmiset tyytyväisinä, jotka etsivät uutta musiikkia, ja tarpeeksi pitämään luovat mehut käynnissä eikä jumittua siihen yksitoikkoisuuteen, että on [studiossa] pitkään tekemässä kasaa biisejä.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

”Musiikilla ei näytä nykyään olevan kovinkaan suurta arvoa monille ihmisille. Nyt on helppoa julkaista tavaraa. Jos saat levityksen, jos saat Amazonin levityksen ja digitaalisen levityksen, on todella helppoa julkaista musiikkia. On ihmisiä, joilla ei ole levy-yhtiöitä, ja he julkaisevat musiikkia jatkuvasti. Kun menen Facebookiin, mikä ei ole kovin usein, mutta kun menen sinne, postilaatikkooni tulee aina pari – ’Hei, tässä on albumini. Tsekkaa se’ -viestiä. Musiikilla ei näytä nykyään olevan kovin suurta arvoa monille ihmisille. Vaikka ihmiset kulkevat jatkuvasti kuulokkeet korvissaan ja haluavat viihdettä, he eivät vain halua nähdä vaivaa sen eteen tai [käyttää] rahaa sen hankkimiseen.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Luetuimmat

Uusimmat