Murskaavaa doomia toiveikkaalla vivahteella: Alt. doom -trio Slowenyan debyytti ”Somer” Kaaoszinen ensisoitossa

Kirjoittanut Arto Mäenpää - 24.2.2021
Kuva: Tero Nordlund

Kotimainen vaihtoehtoista doom metalia soittava Slowenya on julkaisemassa debyyttialbuminsa nimeltä ”Somer” 26. helmikuuta Karhuvaltio Recordsin kautta. 2020 keväällä perustetun Slowenyan soinnissa raskaat matalavireiset kielisoittimet ja hitaasti vyöryvä rumputyöskentely luovat pohjan, jonka päälle trio kerrostaa kauniita ambient-elementtejä. Laulu on läsnä melodisena ja etäältä kaikuvana elementtinä. Slowenya mainitsee vaikuttajikseen genrensä tunnetuimpia tekijöitä, kuten Jesu, Pelican sekä Earth, löytäen musiikkiinsa vastapainoa artisteista kuten Boards of Canada. Yhtyeen kitaristi-laulaja Jan Trygg kertoo levystä seuraavaa:

“Kaikissa aiemmissa bändeissäni on ollut läsnä joku sellainen elementti, joka on viehättänyt mua älyttömästi. Slowenyan musiikkiin on saatu tuotua yhteen kaikki ne elementit. Kyseessä on itselleni selkeästi tähän asti tärkein ja henkilökohtaisin bändi. Asiaan vaikuttaa varmasti myös ensimmäistä kertaa sanoitusten tekeminen ja laulaminen. Asun tällä hetkellä Kustavin saaristossa, ja se ympäristö kuuluu materiaalissa vahvasti.”

Johon bändin rumpali Timo Niskala lisää:

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen Mainos päättyy

“Yhteensoitto on meille luontevaa sillä ollaan soitettu kaikki kolme yhdessä jo vuodesta 2005 ja Janin kanssa jatkettiin vielä Morbid Evils -yhtyeessäkin molemmat. Outoa, että ollaan soitettu yhdessä satoja keikkoja, mutta tällä bändillä ei vielä yhtään.”

Minialbumi nauhoitettiin Turun VR Studiolla syksyllä 2020. Äänittäjä ja miksaaja Kaj Mäki-Ullakko on ollut mukana monessa, mutta metallimusiikin painolasti puuttui mieheltä kokonaan. Basisti Tapani Levanto kertoo bändin päätöksestä nauhoittaa levy Kaj Mäki-Ullakon kanssa seuraavaa:

“Itselleni raskaampi metallimusiikki on vierasta. Ollaan alusta alkaen haettu soundiin omaa näkökulmaamme omista taustoistamme. Tätä kautta Kaj päätyi kiikariimme. Kaitsulla on vahva dubitausta, ennakkoluulottoman kokeileva asenne äänittämiseen sekä loputon mielenkiinto perinteisiä äänitystekniikoita kohtaan. Luotettiin, että hänen käsissään vältämme genren tunkkaisimmat kliseet, eikä voitaisi olla lopputulokseen tyytyväisempiä.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

“Masteroinnissa luotettiin ruotsalaisen Monolord-yhtyeen Esben Willemsin näkemykseen tuoda nyanssit esiin.” lisää Trygg ja avaa tulevan debyytin kappaleita Kaaoszinelle seuraavasti:

1. ”SLOWENYA”:
Alkusoitto Slowenya-yhtyeelle ja meidän ensimmäiselle äänitteelle. Haluttiin studiossa testata ideaa, jossa nauhoitetaan sama pätkä kaksi kertaa ja laitetaan molemmat otot sellaisinaan kuuntelualueen eri laitoihin. Klikkiä ei käytetty nauhoituksissa kertaakaan, mutta idea oli helppo testata tämän raidan kohdalla – ja se todettiin käyttökelpoiseksi.

2. ”UNRUHE”:
Ensimmäinen Slowenya-biisi, mitä soitettiin yhdessä. Sanoituksissa selkeästi maaliskuun 2020 tuomaa hämmennystä niin maailman kuin kun oman elämäntilanteen suhteen. Biisin nimi tuli myöhemmin X-Filesin jaksosta, joka sopi biisin teemaan ja sanoituksiin.

3. ”LARVAE BEAU”
:
Olisikohan tämä äänitteen raskain biisi? Kepeyttä raskauden vastapainoksi haettiin laulumelodioilla ja toivoa luovalla väliosalla heleine pianoineen. Kertoo kaiken elämän kiertokulusta ja miten olisi optimaalista olla sinut kaiken ja kaikkien kanssa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

4. ”PLETHORA”:
Tässä on omasta mielestä todella siisti TV On the Radio -viba. Ikäänkuin alkusoitto seuraavalle biisille, joskaan ei kovin suunnitelmallinen sellainen. Äänittäjä/miksaaja Kaj Mäki-Ullakko soitti raidan trumpetit improvisoiden muun musiikin joukkoon.

5. ”SOMER”:
Näin unta valokuvasta joka oli säilynyt jonkin apocalypsen jälkeen eikä maailmassa ollut enää muuta jäljellä. Kirjoitin sanat melkein kokonaan puhelimen muistioon heti herätessäni. Biisin nimestä ei ole muistikuvaa, mistä on tullut… saattaa olla jotain kesään viittaavaa? Äänittäjä pyöritteli toisinaan päätään saadessaan pyyntöjämme, kuten ”haetko sen 22-Pistepirkko -kohdan”. Hänen mielestään ”ei näistä voi kuulla mitään eroa aiempiin osiin”, mutta ihan selkeästi siellä on esim. 22-PP:n fuzzkitarasointukuvio läsnä kun laulu lähtee, eikö?

Voit kuunnella albumin kokonaisuudessaan tästä:

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy