Musiikki etsii teknologiasta oljen kortta selviytyäkseen pandemiasta

Festivaalien ollessa peruutettuna, keikkojen määrien pohjalukemissa ja keikkapaikkojen ollessa kiinni, musiikkiteollisuus on kuolemaisillaan pandemian aikana. Red Alertin toimittaman tiedotteen mukaan jopa 700 000 työpaikkaa yksistään Yhdysvalloisssa ovat vaakalaudalla koronan seurauksena. Tapahtumateollisuuden sektori on aina elänyt epävarmuuden kanssa, mutta nyt terveyden hätätila on vain pahentanut tilannetta. Selvitäkseen pandemiasta näyttelee teknologia yhä tärkeämpää roolia ja siitä toivotaankin rokotteiden ohella ratkaisua koronaviruksen leviämisen taltuttamiseen ja alan hengissä säilymiseen.

Taiteilijoiden välitön reaktio koronan levittyä maailmaan oli muuntaa sosiaalinen media tilapäiseksi keikkalavaksi. YouTuben. Instagramin, Twitchin, TikTokin sekä Facebookin kaltaiset alustat toimivat hyvänä tapana markkinoida ja soittaa striimikeikkoja joiden kautta artistit pysyvät yhteydessä faneihinsa haastavina aikoina. Ilmaisten striimikeikkojen lisäksi tulivat kuvioihin myös maksulliset striimikeikat, jotka nyt hallitsevat teollisuutta keikkojen osalta oikeiden keikkojen soittamisen ollessa mahdotonta hyvin suurelta osin maapalloa. Nämä musiikkialustat kilpailevat mm. Teslan kanssa osakemarkkinoista. Tesla osake on kasvanut melko nopeasti muutaman viime viikon aikana.

Eri yhtiöt ja startup-yritykset ovat löytäneet poistumistien muutoksesta. ”Hinta riippuu lähetyksen laadusta ja taiteilijan vaikutuksesta. Striimikeikkojen etu on siinä, että voimme nyt myydä lippuja ympäri maailman. Esimerkiksi tällä hetkellä suunnittelemme nyt suurta tuotantoa Björkin keikalle yhdessä orkesterin kanssa tammikuussa”, kertoo Olivier Geynet, liiketoiminnan kehityspäällillö, DICE-yrityksestä.

Mutta kaikki laulajat eivät kuulu tuohon pieneen eliittiin, jota Björk edustaa, ja jolle avautuvat helposti innovaation ovet. Näiden mahdollisuuksien täytyy myös tavoittaa järkevät teknikot, graafikot, miksaajat ja heidät, jotka ovat osa kulttuurista musiikkiteollisuutta. Näin syntyi idea DIUO:n kaltaiseen projektiin, jonka We Are Sound käynnisti viime vuonna. Alusta lähettää konsertteja kertakorvauksella. Sen avulla taiteilijat voivat myös perustaa omia tilauspohjaisia kanavia säännöllisten tapahtumien järjestämistä varten, kuten Melissa Etheridge on tehnyt. ”Valitsemme lähetykset, kuten Netflix, sen sijaan, että jätämme ne kaikille avoimeksi, kuten YouTube tekee, ja todella korkealla tuotantolaadulla”, We Are Soundin perustaja Andrea Cockerton kertoo.

Hänen innovatiivisin panoksensa striimikeikkoihin on kuitenkin ollut se, että 10 prosenttia jokaisesta myydystä lipusta on ohjataan avuksi koronasta kärsiville freelancereille, muusikoille sekä konserttisaleille. Cockertonin tarkoituksena on, että paikalliset liittyvät hankkeeseen vähitellen ja sallivat lähetysten nauhoittaminen tiloissaan. Vastineeksi hän tarjoaa alan työttömille työpaikkoja ja erityishintoja tilojensa vuokraamiseen. ”Livestriimaus on tullut jäädäkseen. Jokainen, joka haluaa selvitä tästä kriisistä, olisi hullu, jos ei integroisi sitä liiketoimintamalliinsa”, hän sanoo.

Erittäin suosituilla vaihtoehdoilla, kuten Zoomilla, Teamsilla tai Skypellä on tekniikassaan latenssiongelmia ja ne vääristävät ääntä ja kuvaa, joten Cockerton on yhteistyössä Elk Audion kanssa luonut Aloha-ohjelman, joka ratkaisee nämä ongelmat.

Huolimatta siitä, että digitalisointi pitää alan elossa, Mat Dryhurstin kaltainen akateeminen ja alan sisäpiiriläinen arvostelee paljon lyhytnäköisyyttä. Hän ymmärtää, että elävällä musiikilla ei ole paljon valinnanvaraa, vaikka olisi karhunpalvelus, jos hän vain omaksuisi innovaation. Hän arvostaa positiivisesti hajautettujen verkkosivustojen syntymistä, tulonjakoverkostoja, matkakulujen vähentämistä tai eri seurojen yhdistämistä etänä – ”se on tapa tuottaa kansainvälisiä kokemuksia kaupungistamme mutta siinä kaikki. Vaikka ihmisten kanssa ajan viettäminen Zoomissa varmasti voi olla myös hauskaa niin kaipaammeko me enää lisää vahvistusta siitä että kuinka kurjaa elämä olisi ilman musiikkia livenä jos kaikki olisi vain digitaalista etäistä ja eristäytynyttä kokemusta?”

Kommentoi julkaisua