Igorrr

Musiikkia, joka kuulijan täytyy itse kokea: haastattelussa barokkimusiikkia ja trip hoppia metallin äärimmäisiin muotoihin yhdistelevä kummajainen Igorrr

Kirjoittanut Arto Mäenpää - 21.11.2017
Igorrr

Ranskalainen, mm. barokkimusiikkia ja trip hoppia metallin äärimmäisiin muotoihin yhdistelevä Igorrr on yksi mielenkiintoisimpia tuttavuuksia metallin saralla pitkään aikaan. Igorrr esiintyi muutama viikko sitten Berliinissä osana Euroopan-kiertuettaan, ja Kaaoszine sai mahdollisuuden vaihtaa kuulumisia lahjakkaan muusikon, Gautier Serren kanssa ennen illan keikkaa. Istahdimme alas ja keskustelimme hänen musiikistaan, yhteistyökuvioistaan ja vähän kaikesta muustakin. Voit lukea haastattelun tästä:

Mitä kuuluu ja miten tämä kiertue on sujunut?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Igorrr: Kiertue sujuu erinomaisesti. Olemme olleet tien päällä jo kuukauden, joten tässä vaiheessa alkaa jo väsymys painaa. Jokainen ilta on erilainen, koska emmehän me soita popmusiikkia (nauraa), mutta meillä menee hyvin ja jokainen keikka on ollut loppuunmyyty. Olemme kaikki olleet hämmästyneitä siitä, että niin monet ihmiset tulevat keikoillemme, koska tämä lähti alkuun siitä, että olin vain minä yksin tietokoneella tekemässä outoja kokeiluja. Nyt homma on ottanut jo hieman muotoaan, joten olemme todella iloisia.

Kun katsotaan taaksepäin aikaan, jolloin ensimmäisen kerran aloitit sooloartistina Igorrrina, kuvittelitko silloin koskaan pääseväsi tähän, mihin olet nyt päässyt?

Igorrr: En ajatellut asiaa silloin. Kun alussa tehdään musiikkia, ei siinä ajatella kiertueita tai keikkoja. Minun tapauksessani ajatuksena oli tehdä musiikkia, jota myös itse halusin kuunnella ja josta myös itse pidin. En ajatellut liikaa sitä, miten asiat tulisivat tapahtumaan, tai jos olisin levy-yhtiön listoilla, tai mitään muutakaan sellaista. Kaikki keskittymiseni oli suunnattu itseäni miellyttävän musiikin tekemiseen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Mikä alun perin inspiroi sinua tekemään tai luomaan tämän tyylistä musiikkia?

Igorrr: Ehkäpä jonkinlainen turhautuminen. Kun olin teini-ikäinen, koin suurta tarvetta löytää uutta musiikkia, joka puhutteli minua sataprosenttisesti. Kun en sitten löytänyt tällaista musiikkia, motivoiduin tekemään omaa.

Miten kuvailisit musiikkiasi heille, jotka eivät ole vielä tutustuneet musiikkiisi?

Igorrr: Tuo on todella hyvä kysymys (nauraa)! En tiedä. Miten sinä kuvailisit sitä? Outoa musiikkia? (Nauraa.)

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Mistä saat inspiraatiota luodessasi musiikkiasi?

Igorrr: En mistään erityisestä paikasta, vaan kaikesta tässä ja nyt. Kun käyn lomalla, tai kun kokkaan. Teen paljon Välimeren ruokia, tykkään kanasta (nauraa). Tarkoitan sitä, että mikä tahansa inspiroi minua. Vaikkapa ulkoilu luonnossa, joet, koira, mikä tahansa. Kaikki, missä on todellista elämän tuntua, on inspiroivaa. Kaikki, mikä vaikuttaa elämään tai muokkaa aivoja jotenkin, joten ihan mikä tahansa voi olla lähde inspiraatiolle.

Uudella albumillasi ”Savage Sinusoidilla” päätit lakata käyttämästä sampleja ja luoda kaiken itse. Kuinka vaikeaa se oli, vai oliko se vaikeaa lainkaan?

Igorrr: Halusin luoda kaiken itse. Se oli vähän haasteellista, mutta halusin luoda barokkimusiikkia itse. Uskon, että lopulta itse tekeminen antaa minulle enemmän vapautta kokeilla mitä vain. Käyttämällä sampleja en olisi voinut luoda raitaa kuten esimerkiksi albumin lopussa, jossa on blast beattia. Ei ole olemassa barokkisoittajaa, joka tekee sellaista. Tekemällä barokkimateriaalin itse, sain mahdollisuuden mennä tuntemattomampaan suuntaan, ja se oli todella haastavampaa. Teen kuitenkin kaiken tehdäkseni hyvää musiikkia, enkä oikeastaan välitä ajoituksista.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Mistä syystä uuden albumisi, ”Savage Sinusoidin”, kirjoitustyö kesti neljä vuotta?

Igorrr: Niin, itse asiassa hieman enemmänkin kuin neljä vuotta. Halusin albumin olevan täydellinen. Minun täytyi opetella, kuinka tehdä barokkimusiikkia, kuinka palauttaa barokkimusiikki mieleen ja kuinka löytää oikea henkilö, joka osaisi soittaa ideani. Sama asia minkä tahansa tyylilajin kanssa. Levyllä on kappale ”Houmous”, jossa tarvitaan useita erilaisia taitoja, ja minun täytyi opetella paljon elektronisesta musiikista ja barokkimusiikista, jotta pystyin luomaan jokaisen osan materiaalista itse. Albumin luominen vaati paljon järjestelyjä ja se vei paljon aikaa.

”Savage Sinusoid” -levyllä Travis Ryan Cattle Decapitationista teki vokaalit muutamalle kappaleelle, ”Cheval”, ”Apopathodiaphulatophobie” ja ”Robert”. Miten tämä tapahtui?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Igorrr: Olimme Travisin kanssa yhteyksissä pitkään ja vaikutti ilmiselvältä, että hänen äänensä sopi täydellisesti näihin kappaleisiin. Ensimmäinen oli ”Apopathodiaphulatophobie”, joka oli loppusuoralla, ja sain ajatuksen pyytää häntä tekemään vokaalit. Olimme joka tapauksessa jo yhteyksissä, joten kysyin häneltä, mitä jos hän tekisi hieman growlia kappaleeseen ja lähetin raidan hänelle. Sen jälkeen hän lähetti minulle takaisin vokaalit ja tottakai se toimi. (Nauraa.)

Miten ja miksi päätit siirtyä sooloartistin urasta perustamaan bändin?

Igorrr: Se on hauskempaa, eikö niin? (Nauraa.) Tykkään tehdä musiikkia muiden kanssa. Olen aina halunnut tehdä musiikkia muiden kanssa. Ongelma alussa oli se, että halusin yrittää tehdä musiikkia ja tavoittaa omat ideani. Nyt olin onnekas, kun löysin oikeat ihmiset, ja olemme pystyneet yhdessä ilmaisemaan ja soittamaan musiikkiamme.

Kuinka vaikeaa oli löytää oikeat muusikot bändin kasaamiseen?

Igorrr: Kun kulkee aina samaa tietä, matkalla kohtaa monia mielenkiintoisia ihmisiä. Olen käyttänyt vuosia jakaen tätä musiikkia ja siitä lähteviä viboja, joten totta kai jotkut ihmiset ovat reagoineet. Jos jotain on tapahtuakseen, se tapahtuu. Musiikkini on todella tietyn tyylistä ja onnekseni olen löytänyt oikeat ihmiset.

Miten valitset elementit, joita käytät kappaleissasi?

Igorrr: Elementti on sopiva, jos se kuulostaa minulle loogiselta. Usein kappaleet ovat kuin tunteita tai maalauksia. Minulla on kuva mielessäni ja tarvitsen tiettyjä värejä ja tiettyjä palasia kuin palapelissä. Tunnen instrumentit ja kun kuulen niiden sointia, näen tiettyjä värejä tai muotoja. Kun tarvitsen jotain kappaleeseeni, minun täytyy vain löytää henkilö, joka pystyy tuomaan kappaleeseen tarvitsemani osan.

Onko mielessäsi muusikoita, joiden kanssa haluaisit työskennellä tulevaisuudessa?

Igorrr: Kyllä. Haluaisin työskennellä Cannibal Corpsen George Fisherin kanssa, koska rakastan hänen ääntään. Mike Patton on myös mahtava, ja totta kai haluaisin tehdä jotain myös hänen kanssaan.

Haluaisitko vielä sanoa jotain lukijoillemme ja faneillesi Suomessa?

Igorrr: Toivon, että voin jonain päivänä soittaa siellä.

https://www.facebook.com/IgorrrBarrroque/

Haastattelu: Patty Gonzalez

Interview in English:

Igorrr

A few weeks back Kaaoszine had the pleasure to catch up with an amazing musician Gautier Serre, better known as Igorrr. We caught up with Igorrr in Berlin, while he continued his European tour for his current album ”Savage Sinusoid”. We sat down with him before the show and talked about his music, collaberations and well everything else in between. To truly try to explain his music well it’s hard too because its a perfect concoction of electronic, death metal and baroque chaos that just mixes perfectly, with the growls, screams,operatic vocals, drumming and the acoustic guitars, piano and all the other elements in his music will leave you feeling mind fucked. You have to experience Igorrr’s music because no matter how many words I try to use I will not give it the true justice it deserves.

How are you doing, and how is it going on this current tour?

Igorrr: Oh, well its going really great, we have been on the road for one month already, so we start to be a bit tired you know.
Every single night is very different because we don’t play pop music you know,( laughs) but we are doing great. The shows have been sold out every night.
We are all in the band amazed that so many people come to our shows.
I mean in the beginning, it was me by myself alone on my computer you know, kind of weird experimentations, and now it takes a little shape so we are very happy.

Looking back to when you first started off as Igorrr a solo artist, did you ever imagine you would be where you are now?

Igorrr: I didn’t think about that, when you do music at the beginning, you don’t think about touring, you don’t think about gigs.
For me in my case, the idea was to make the music I wanted to listen to, the music I like.
I didn’t think too much of how that may happen if I will have a label, anything like that. All my attention was just for making the music I like.

What inspired you to do or create this type of music?

Igorrr: I think it’s a kind of frustration because when I was a teenager I was really in need to find new music which corresponded me 100% So because I didn’t find this music that motivated me.

So to those who are not familiar with your music, how would you describe it?

Igorrr: That’s a very good question (laughs) I don’t know. How would you describe it? Strange music? (laughs)

From what do you draw inspirations when creating your music?

Igorrr: Not any specific place really, everything like here right now, when I go on holidays, when I am cooking, I cook a lot of Mediterranean food. Chicken, I like chicken (laughs), I mean anything inspires me, could be when I am out in nature, rivers, a dog, anything. Anything that has real sense of life is inspiring, anything that impacts life, changes your brain somehow, so anything can be a source of inspiration.

In your current album ”Savage Sinusoid”, why did you decide to step away from sampling and decide to create everything yourself? How difficult was it or was it difficult to do that?

Igorrr: I wanted to create everything by myself, it was kind of a challenge but I wanted to create Baroque music, so I wanted to create baroque music by myself.
I think by the end, it makes me more free to experiment whatever. You know by using sampling I would not be able to make a track like, you know at the end of the album, there are blast beats, there is no baroque player doing that. So by doing the baroque material by myself this allowed me to go in the unknown way. That is definitely more challenging but I do everything to make the music good, and I don’t really watch the timing technique.

Why did your current album ”Savage Sinusoid” take 4 years to write?

Igorrr: Yes, a bit more than 4 years. I wanted this album to be perfect, I had to learn how to make Baroque music, how to recall baroque music, how to find the right person who will be able to play my ideas. The same with any style of music, there is the track like,“Houmous”, it needs like many different skills, and I had to learn a lot about electronic music, baroque music to be able to create every material by myself. It took great organization to create this album, and it took so much time.

Travis Ryan from Cattle Decapitation was on guest vocals on a few of your songs, ”Cheval”, ”Apopathodiaphulatophobie” and ”Robert”, on this current album ”Savage Sinusoid”. How did that come to happen?

Igorrr: We were in touch with Travis for a long time and it sounded obvious that his voice was fitting perfectly on those tracks. The first one was ”Apopathodiaphulatophobie”, I was finishing this and the idea went to my mind and was obvious that I should ask him. We were talking anyway, so I said what about trying some voices here, some growl and I sent him the tracks, and he sent me back the vocals, and of course it worked (laughs) .

How or why did you decide to go from solo artist to having as you said a ”band”?

Igorrr: It’s more fun, right? (laughs). I like to make music with people, I have always wanted to make music with people. The problem in the beginning was I wanted to try to make music and reach my personal ideas. Now I was lucky enough to find the right people, now we are all able to express and play this music.

How difficult was it to find the right musicians to create the band?

Igorrr: Well when you are always going on the same way, you cross the way of many interesting people. By spending years of sharing this music, musical vibes, of course some people will react. If something should happen, it’s going to happen. The music is very specific and fortunately for me I found the right people.

How do you choose what elements will go into your tracks?

Igorrr: It’s kind of fitting to me, if it sounds logical to me. Usually the tracks are like feelings or paintings. I have a picture in my mind and I need specific colors, specific pieces like a puzzle. I know instruments when I hear them play I see specific colors or shape. and when I need something for my track, now I just have to point the name of the person able to bring that piece of the track which I need.

Are there any musicians you would like to collaborate with in the future?

Igorrr: Yes, I would like to collaborate with George Fisher, (Cannibal Corpse) because I love his voice. Mike Patton is great, and of course I would love to do something with him too.

Anything you would like to say to your fans and our readers in Finland?

Igorrr: I wish I could play there one day.

https://www.facebook.com/IgorrrBarrroque/

Interview by: Patty Gonzalez