Neljän vuosikymmenen päivitetty läpileikkaus – arviossa Voivodin ”Morgöth Tales”

Kirjoittanut Mikko Nissinen - 21.7.2023

Neljänkymmenen vuoden ikään ehtinyt kanadalainen, kokeellisen jazz thrashin suunnannäyttäjä Voivod on leiponut vuosijuhlansa kunniaksi levyllisen uudelleen studiossa kypsyteltyjä versioita vanhoista biiseistään parilla yllätyksellä höystettynä. Albumin auditiivinen jälki on vakuuttavan rentoa. Sen soundipolitiikka on sopivan tuhti ja murea olematta liian hinkattu, kompressoitu tai kliininen.

Voivod on ollut mittavan uransa alusta lähtien thrash metalin kentällä melkoinen outolintu mutta oikeastaan pelkästään positiivisessa mielessä. Se on kuitenkin tinkimättömän musiikillisen kunnianhimonsa myötä saanut osakseen runsaasti tekemisiinsä fanaattisen oloisesti suhtautuvaa seuraajajoukkoa ja lukuisia tyylisuuntia yhdistelevyyttä mallintaneita seuraajia. Rumpali Michael ”Away” Langevinin, basisti Dominic ”Rocky” Larochen ja kitaristi Daniel ”Chewy” Mongrainin metallisen jazzahtavassa tulkinnassa on jo vuosikausien ajan ollut sopivasti lennokkuutta ja kulmikkuutta. Kokonaisuuden viimeistelee vokalisti Denis ”Snake” Bélangerin vahvalla, helposti tunnistettavalla vibratolla varustettu, pirullista sarkastisuutta huokuvalla vokalisoinnillaan.

Aina vuoden 1984 Metal Blade Recordsin ”Metal Massacre” -kokoelmalta löytyvästä, riuskasta ”Condemned To The Gallowsista” vuoden 1986 klassikkoalbumi ”Rrröööaaarrrin” vimmaisen teknisen power metal -tykityksen, ”Thrashing Ragen” ja
Killing Technologyn” (1987) kautta ”Dimension Hatröss:n (1988) upeaan
Macrosolutions To Megaproblemsiin” jälki on kauttaaltaan varmaotteista.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Veteraaniaikojen Voivodilla ei ole mikään kiire hosua biisejä piloille ylinopeuksilla, vaan ryhmän otteista kuuluu rento pidäkkeellisyys, mikä antaa äkkiväärille biiseille tilaa ja dynamiikkaa rullata kuin rasvattu monitoimihärveli. Vaikka kaikki albumin biisit eivät olekaan yhtyeen kirkkaimpaan parhaimmistoon kuuluvia, saa yhtye toimimaan ne yllättävän ehyenä kokonaisuutena. ”Nothingfacen” kulmikkaan kiihkeän ”Pre-Ignitionin” jälkeen ysärin alkupuolen Voivodin laskusuhdanneajoilta kopatut, post-punkimpi ”Nuage Fractal” ja metallisesti rockaava ”Fix My Heart” osoittautuvat kokonaisuuden kannalta massasta juuri sopivalla tavalla poikkeavanlaisiksi vedoiksi luoden kokonaisuuden musiikillisesta sektorista laajemman.

Lopun ryhtiliikkeestä vastaavat yhtyeen vanhojen alataajuuskomentajan vierailu albumilla. Upeasti jytältävä ”Rise” kohoaa albumin huippukihdaksi yhtyeen vuosituhannen taitteen basistin, Eric Forrestin hoitaessa biisin bassot. Samoin myös MotörheadinKilled By Deathin” ikonisella rumpuintrolla käynnistyvä ”Rebel Robot”, jonka bassottelusta vasta Metallicasta vuosituhannen alkumetrien basistiksi siirtynyt Jason Newsted. Albumin ainoa uusi kappale on albumin kiihkeän kokeellisesti puuskuttava nimikkobiisi, jonka jälkeen kirjavan kokonaisuuden päättää tuore ja kevrästi vaaniva cover-versio John Lydonin a’ka Sex Pistolsin Johnny Rottenin myöhempien aikojen Public Image Limitedin kasarihitistä ”Home”.

Voivodin uran varrelle on mahtunut niin traagisuutta kitaristi Piggyn menehtymisen.myötä myös kuin ylä- ja alamäkiä. Mikään helppo tai isoja yleisömassoja kosiskeleva bändi Voivod ei kuitenkaan koskaan ole ollut. Sen 40-vuotista taivalta juhlistava ”Morgöth Tales” tekee uskottavasti kunniaa yhtyeen menneisyydelle, nykyisyydelle kuin tulevaisuudellekin. Vaikka se kliseiseltä kuulostaakin, Voivod paranee kuin viini vanhetessaan, ja sen villisti rönsyilevä musiikki on syystäkin kokenut nykyajassa uuden renessanssin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy