Nicole ottaa kantaa pienten bändien puolesta somessa: ”Kannattaa silti miettiä, onko oma musiikkimaku kehittynyt valtamedian omistamien artistien pakkosyötöllä”

Kirjoittanut Samuel Järvinen - 12.12.2020

Jo vuodesta 1997 pystyssä ollut, kotimaisen metallin uranuurtaja Nicole työstää parhaillaan seuraavaa levyään. Bändi on julkaissut urallaan jo viisi studioalbumia, jotka kaikki on julkaistu Nicolen oman levy-yhtiön, Biotech Recordsin kautta.

Bändi on avannut sosiaalisessa mediassa hieman syitä sille, miksi se aikoinaan päätyi perustamaan oman levy-yhtiönsä. Takana ei alun perin ollut yhtyeen mukaan ajatus suurten levy-yhtiöiden riistosopimusten välttämisestä, vaan halusta näyttää epäilijöille.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

”Perustimme oman levy-yhtiön Biotech Recordsin vuonna 2001, emme alunperin siksi, että sopimukset alallamme olivat artisteja riistäviä (ks. Kanye West, Metallica, Prince….) vain sen takia kun kukaan ei uskonut, että joku voisi suomenkielisellä metallimusiikilla koskaan tehdä rahaa. No, voimme sanoa, että tähän touhuun on vuosien saatossa mennyt enemmän rahaa kuin mitä olemme sillä tienanneet ja olemme pitäneet sitä lähinnä aika kalliina ja aikaa vievänä harrastuksena.”

Oman levy-yhtiönsä perusti aikoinaan myös Mokoma, ja Sakara Records onkin tänä päivänä vaikutusvaltainen tekijä kotimaisella metallikentällä.

Nicole lähtee kirjoituksessaan avaamaan myös hiukan synkempää puolta, joka liittyy pienenä bändinä toimimiseen:

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

”Rahantulo perustui fyysiseen levy-myyntiin ja paitakauppaan kun keikkaliksoilla saatiin juuri ja juuri kulut maksettua muutamaa poikkeusta lukuunottamatta mm. Sonisphere 2010 ja Provinssirockit. Radiosoitto oli täysin olematonta kun isojen levy-yhtiöiden sedät olivat viikottain päättämässä yhdessä radiomafian, nykyisen YleX:n musiikkipäällikön kanssa mitä kappaleita yleisradion soittolistoille päätyy ja mitkä kappaleet sopivat soittoon esim. aamutuimaan kun ihmiset menevät töihin ja kuuntelevat eniten radiota. Radiosta kertyvät TEOSTO -korvaukset kun olivat silloin jo huomattavan suuret ja niillä artistit (tänä päivänä lähinnä Vain Elämää, Voice jne. tähdet) tienaavat vieläkin huikeita summia.”

Postauksessaan yhtye menee syvemmälle siihen, miten kotimainen tekijänoikeusjärjestö Teosto tuntuu palvelevan parhaiten niitä, jotka menestyvät musiikkialalla. Teoston koronatukea kykenivät Teoston verkkosivujen mukaan hakemaan ne ”tekijä- ja kustantaja-asiakkaat, joiden teosten esityksistä konserteissa ja tapahtumissa sekä kaupallisilla radio- ja televisiokanavilla vuosina 2017-2019 Teosto on maksanut tilityksiä yhteensä vähintään 1 500 euroa”.

Music Finlandilla oli puolestaan käynnissä oma erityinen musiikkivientitukensa koronasta kärsineille tahoille, mutta siinäkin hakukelpoisuus vaati esimerkiksi sitä, että hakijalla on näyttöä kansainvälisestä kysynnästä. Muusikkojen liitto puolestaan on jakanut apurahaa muusikoille, jotka ovat menettäneet tulojaan koronan takia ja jotka ”eivät ole saaneet menetettyjä tuloja kompensoivia etuuksia tai apurahoja tai joiden saamat etuudet tai apurahat eivät turvaa perustoimeentuloa”.

Nicole jatkaa kirjoituksessaan:

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy
”Toisaalla esim. Mikael Gabriel joka verotietojen mukaan tienasi 2.5 kertaa enemmän (n. 250 000 € ) kuin meidän pääministeri voi olla oikeutettu saamaan TEOSTON koronakorvausta jopa 10 000 €. Onhan se vaikeaa olla Mikael, kun ei uutta Bentleytä pysty tänävuonna hankkimaan festareiden keikkaliksoilla. Radiossa kappaleet soivat vanhaan tahtiin ja spotifystäkin tulee mukavat hillot kun teinit jotka musiikkia kuluttavat käyttävät Spotifyta ja niiden musiikkitottumuksia on ’kontrolloitu’ soittolistojen ja Vain Elämään avulla jo 6 -vuotiaasta lähtien. No kukin kuunnelkoon mitä musiikkia itse haluavat ja mistä pitävät. Kannattaa silti miettiä onko oma musiikkimaku kehittynyt valtamedian omistamien artistien pakkosyötöllä vai sillä mikä on oikeasti taidetta, tunteellista tai yhteiskunnan epäoikeudenmukaisuuksia käsittelevää musiikkia josta tämä taidemuoto on alunperin saanut alkunsa.”

Music Finlandin huhtikuussa 2020 kokoaman arvion perusteella kotimainen musiikkiala on kokenut mittavia tappioita, jotka ovat jopa 220 miljoonan euron suuruiset.Mikäli Nicolen kirjoitus ei näy alla, pääset siihen tästä.