Nightwish, Beast in Black @ Metro Areena, Espoo 13.11.2015

Kirjoittanut Ossi Kumpula - 16.11.2015

Nightwish Espoo 5Perjantaina 13. päivä Espoon Metro Areenalla esiintyi kaksi kovaa kotimaista, nimittäin Nightwish ja Battle Beast -arkkitehti Anton Kabasen uusi bändi Beast in Black. Ensimmäinen on kotimaisen metallin ykköstykki, jälkimmäinen taas ilmeisistä syistä Battle Beast -faneille ehdoton must see. Puitteet viikonlopun aloitukseen olivat siis kohdillaan. Konsertin jälkitunnelmia varjosti tieto siitä, että tismalleen samanaikaisesti Pariisissa islamistien terrori-iskussa henkensä menetti 129 ihmistä, joista suurin osa oli Eagles of Death Metal -yhtyeen keikalla olleita raskaan musiikin ystäviä. Vaikka viimeisin perjantai kolmastoista tullaan epäilemättä muistamaan tästä järkytyksestä, ei se muuta miksikään sitä, että samana iltana Espoossa järjestetty konsertti oli erittäin onnistunut molempien bändien osalta.

Nightwish Espoo 3Täsmällisyys on kohteliaisuuksien kuningas, sanotaan, ja ainakin tämä kriitikko pani hyväksyvästi merkille Beast in Blackin millintarkan aloitusajankohdan. Battle Beastin keikoilta tutun intronauhan päätyttyä Beast in Black (miinus Kasperi Heikkinen) polkaisi setin käytiin ”Let It Roar” -tykityksellä, joka samalla määräsi keikan kulun: balladeja ei tänään kuultaisi. Jo ensimmäisen kappaleen aikana koko orkesterin ja erityisesti laulaja Yannis Papadopoulosin pätevyys ei jättänyt moitteen sijaa. Positiivisten yllätysten sarja jatkui, kun heti seuraavaksi kuultiin ”Unholy Savior” -levyn paras kappale ”Lionheart”, jota Battle Beast ei vielä kertaakaan ole livenä soittanut.

Nightwish Espoo 6Kahdeksan biisiä kattanut setti koostui enimmäkseen Kabasen Battle Beast -aikakauden tuotannosta, mutta mukaan mahtui myös kaksi upouutta biisiä nimiltään ”Go to Hell” ja ”End of the World”. Näistä erityisesti jälkimmäinen teki välittömän vaikutuksen hieman ”Iron Handia” muistuttavalla synamelodiallaan, ja ”Go to Hell” taisi Berserk-vibojen ohella tiivistää aika hyvin Kabasen tunnot nykyistä Battle Beast -kokoonpanoa kohtaan. Henkilökohtaista vastenmielisyyttä tuntematta täytyy sanoa, että kyseisellä vallankumouskoplalla on edessään todellinen näytön paikka ensimmäisellä omalla levyllään. Beast in Blackissa kaikki peruspalikat tuntuvat nimittäin olevan kohdillaan, ja Yannis Papadopoulos pienenä kysymysmerkkinä osoittautui erinomaiseksi Battle Beast ja Beast in Black -tulkitsijaksi. Pääjehu Anton Kabanen puolestaan oli alusta loppuun yhtä hymyä, joten usko tulevaan on todella kova niin bändillä kuin suosiota osoittaneella yleisölläkin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Nightwish Espoo 2Noin 30 minuuttia kestäneen väliajan jälkeen pääesiintyjä Nightwish aloitti keikkansa odotetusti uuden levyn avauskappaleella ”Shudder Before the Beautiful”. Muutenkin setti mukaili suurimmaksi osaksi yhtyeen viime kesän suurkeikkoja Joensuussa ja Tampereella, mutta onneksi sekaan mahtui yllätyksiäkin. Merkittävimmät näistä olivat jo kahdeksan vuoden takaiselta ”Dark Passion Playlta” poimitut ”7 Days to the Wolves” ja ahdistavuudestaan huolimatta upea ”The Poet and the Pendulum”. Tutummista hiteistä puolestaan ”Ever Dreamin” paluu settiin ilahdutti, joskin kappaleen tunnelmaan olisi saanut lisäpotkua videoscreeniä hyödyntämällä. Ensimmäisen kolmen kappaleen aikana kyseistä proppia ei käytetty lainkaan, ja ehdin jo epäillä Nightwishin kyllästyneen siihen, mutta heti seuraavaksi esitetyn ”Storytimen” alkajaisiksi videotaulu välähtikin päälle eikä loppuillan aikana sammunut kuin hetkittäin.

Pariisin tapahtumien ohella tuoreessa muistissa on vielä Bukarestin tuhoisa yökerhopalo, ja Nightwish onkin ilmoittanut soittavansa tulevan keikkansa samassa kaupungissa ilman pyrotekniikkaa uhrien muistoa kunnioittaakseen. Allekirjoittaneen mielestä päätös on jokseenkin nurinkurinen, olisihan Nightwishilla kokeneena pyrojen käyttäjänä saumaa tarjota romanialaisyleisölle ammattitaidolla laadittu liekkishow keikkapaikan turvallisuuden niin salliessa. Joka tapauksessa Metro Areenalla oli koko arsenaali käytössä pommeista pyroihin, ja hienoltahan ne näyttivät. Pommien paukahtaessa erityisen kovaa kävi tosin sääliksi niitä, jotka olivat erehtyneet paikalle ilman korvatulppia.

Nightwish Espoo 1Vakavasta unettomuudesta kärsivää Jukka Nevalaista on jo yli vuoden tuurannut Kai Hahto, joka on kerännyt meriittiä muun muassa Rotten Soundin ja Wintersunin riveissä. Nightwishissa varsin konservatiivisiin rumpukuvioihin sidottu virtuoosi pääsi hetkeksi revittelemään ”Weak Fantasyn” introssa. Sanoituksiltaan poliittisesti varsin latautunut kappale on hilpeä ainakin siksi, että uskontojen vaikutus ihmisyyteen on aina ollut vähän liian voimakas ansaitakseen leiman ”heikko”. Mieleen muistui myös säveltäjä-sanoittaja Holopaisen oma mieltymys kaikenlaiseen fantasiaan ja eskapismiin. Ei sillä, viimeaikaisten tapahtumienkin valossa sitä parempi, mitä useampi palvoo lapsiin sekaantuvien profeettojen sijaan vaikkapa Roope-setää.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Bändin muista ”uusista” jäsenistä Troy Donockley jäi keikalla varsin pieneen rooliin, eikä miestä näkynyt lavalla neljän ensimmäisen biisin aikana ollenkaan. Toisaalta on tyylikkäämpää olla tilanteen mukaan sivussa kuin toimittaa tyhjää lavalla, ja kun Donockleyn vuoro tuli, huomasi hänen vaikutuksensa bändin soundiin sitäkin selvemmin. Floor Jansen puolestaan ei missään vaiheessa ollut pimennossa. Huikeiden laulusuoritusten ohella nainen otti lavan ja yleisön haltuun kuin vanhasta muistista, ja tulihan sieltä ne pakolliset suomenkieliset spiikkauksetkin. Veikkaanpa, että niitä laulaja ei tule kaipaamaan loppuvuoden kestävällä Euroopan kiertueella. Muuan Tarja Turusen tavoin Jansen on klassisen koulutuksen saanut sopraano, ja Nightwishin tähän aikakauteen mieltyneiden mieliksi ”Stargazers”-biisissä hollantilainen hyödynsi korkeampia äänialojaan.

Koska keikka kesti kaksi tuntia ja kattoi seitsemäntoista biisiä, joista kolme kesti yli kymmenen minuuttia, on Nightwishin konseptina tällä turneella selvästi elämys isolla E:llä. Itse koin tämän elämyksen jo kesällä Tampereella, joten nyt olisin toivottanut tervetulleeksi vähän tiiviimmän ja intensiivisemmän paketin. Toteutus oli kuitenkin kaikilta osin kunnossa eikä kenenkään suorituksessa ollut moitittavaa, joten eurooppalaisille on loppuvuodeksi luvassa maailman hienoin show mallia Nightwish.

Raportti: Ossi Kumpula
Valokuvat: Jana Blomqvist

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy