Niin kornia, että korvia kuumottaa – arviossa The Murder of My Sweetin ”A Gentleman’s Legacy”
”A Gentleman’s Legacy” on kuudes albumi ruotsalaiselta The Murder of My Sweet -yhtyeeltä, joka on viehättynyt teatraalisesta ilmaisusta sekä elokuvien äänimaisemista. Vuonna 2007 Daniel Floresin perustama yhtye on julkaissut kiitettävän tiheään tahtiin albumeja 2010-luvulta lähtien. Uusimmalla pitkäsoitolla on kuitenkin aikaisempaa poikkeuksellisempi teema: ”A Gentleman’s Legacy” on jatko-osa toisen yhtyeen, Mind’s Eyen, ”A Gentleman’s Hurricane” -albumille.
Mistä tämä kummallinen kytkös The Murder of My Sweetin tuoreimman albumin ja Mind’s Eyen viidentoista vuoden takaisen pitkäsoiton välillä sitten on peräisin? The Murder of My Sweetin levy-yhtiö Frontiers Music Srl tietää kertoa albumitiedotteessaan, että Flores on molempien yhtyeiden rumpali ja myös osallistunut molempien albumien sanoittamiseen. Sen lisäksi ”A Gentleman’s Legacy” jatkaa nimensä mukaisesti siitä, mihin edeltäjä ”A Gentleman’s Hurricane” jäi: albumi on ikään kuin perintöosa, jonka herrasmies on jättänyt tyttärelleen. Perintö on kosto, jota tytär jatkaa isänsä innoittamana tämän jalanjäljissä. Erikoinen taustatarina, pakko myöntää, mutta omalla tavallaan kiinnostusta herättävä.
Joku lukija saattaa miettiä, että kuinka verisestä kostoretkestä sitten on kyse? Sen saa jokainen kuulija itse kuvitella kuulemansa perusteella. Tunnelmansa suhteen meno ei äidy kovinkaan aggressiiviseksi pitkäsoiton aikana, sillä vokalisti Angelica Rylin ääni on pehmeä ja kaunis, ja hän keskittyy laulamaan rauhallisesti ja puhtaasti. Myös yhtyeen muu ulosanti on itsessään AOR:in ja melodisen rockin suuntaan painottunutta.
Rylinin ääni ja kappaleiden melodiset äänimaisemat ovat kaikin puolin mukavaa kuultavaa, mutta kun albumin taustatarinan ottaa huomioon, on lopputulos yllättävän kepeänkuuloinen. Myöskään sanoituksissa ei tuoda suoranaisesti esille kostoretken teemaa, vaan lyriikat kuulostavat pikemminkin voimaannuttamiseen tähtääville tai kornille fiktiivisille ajatuskululle, jossa on yritetty tavoittaa erikoista isä-tytär-suhdetta. Tämä jos mikä vie pohjan uskottavuudelta kuvitteellisesta kostoretkestä ja saa lähinnä ärsyyntymään.
Kornius ei kuitenkaan ole ainoa häiritsevä asia, joka kiinnittää huomion ”A Gentleman’s Legacy” -albumilla. Muutamista kappaleista on muodostunut tunnelmansa puolesta niin hilpeitä, että ne ovat radikaalisti ristiriidassa synkistelevien sanoitusten kanssa. Näin on esimerkiksi ”Damnation”- ja ”Father’s Eyes” -kappaleilla, joista ensimmäisellä kuullaan hyväntuulista laulua siitä, kuinka maailma palaa. Jälkimmäisellä kappaleista kuullaan vastaavasti, kuinka taakse jätetyt asiat tulevat kummittelemaan elämässä myöhemmin, ja samalla kuullaan iloisia ”oh yeah” -huudahduksia. Ehkä sanoittajilla on vain erikoinen käsitys hyvästä tilannetajusta, tai sitten lyriikoita pitäisi tulkita sarkastisemmin kuin oletan.
Mitä tulee itse ”A Gentleman’s Legacy” -albumin sävellys- ja sovituspuoleen, on pitkäsoitto sisältönsä puolesta hillitty mutta hyvin jäsennelty. AOR:in ja pop-/sinfonisen metalin anti kulkevat sujuvassa sovussa keskenään, ja kappaleiden väliset siirtymät ovat saumattomia. Myös kauniin äänen omaavalle Rylinille on annettava kunnia äänenkäytöstä, joka on erityisen upeaa kuultavaa ”Rise Above” -kappaleella. Niin albumin korni tarinan toteutus kuin hyväntuulinen tunnelmakin vievät kuitenkin niin paljon uskottavuutta konsepti-idealta, että ”A Gentleman’s Legacyä” on vaikea ottaa tosissaan.
Kappalelista:
1. Six Feet Under
2. A Ghost of a Chance
3. Damnation
4. The Wheels of Time
5. Winged
6. Kill Your Darlings
7. Fathers Eyes
8. Rise Above
9. Trick of the Devil
10. Heads or Tails
11. Please, Don’t Wait Up
12. Finding Closure
Yhtyeen Facebook-sivulle pääset tästä: https://www.facebook.com/tmomsband
Kirjoittanut: Aleksi Parkkonen