Nota Profana
Venezuelalainen sinfonista metallia soittava Nota Profana on viettänyt hiljaiseloa sitten muutaman vuoden takaisen täyspitkänsä ”The Devil’s Playground” (2013). Silti runsaasti klassisia instrumentteja ja elementtejä metallimusiikkiin yhdistelevä yhtye ei ole hajonnut lopullisesti, vaan lupailee jo varovaisesti paluuta metallin pelikentille. Kaaoszine jututti yhtyeen kitaristi Carlos Mosqueraa saadakseen lisätietoa yhtyeen tämänhetkisestä tilanteesta.
Voisitko aluksi esitellä yhtyeenne kertomalla lyhyesti sen historiikin sekä edustamanne musiikkityylin?
Yhtyeemme on perustettu vuonna 2005 nimellä Haggard Project, jonka ajatuksena oli kertoa ihmisille, että musiikkimme on sinfonista ja musiikilliset vaikutteemme tulevat Haggard-yhtyeeltä. Kun aloimme myöhemmin säveltää omaa materiaalia, siitä tuli aivan erilaista kuin Haggard, ja niinpä vuonna 2006 vaihdoimme nimemme Nota Profanaksi. Musiikkimme on melko kirjava sekoitus, sillä käytämme runsaasti klassisia instrumentteja, kuten viulua, alttoviulua, selloa, kontrabassoa sekä pianoa, ja sekoitamme ne metallimusiikissa kuultaviin elementteihin. Joskus kappaleemme ovatkin enemmän ”akateemista” musiikkia kuin metallia, ja joskus toisaalta taas aivan päinvastoin. Musiikissamme siis on melkoisen laaja ja mielenkiintoinen valikoima eri värejä ja energioita.
Julkaisitte viimeisimmän täyspitkän albuminne ”The Devil’s Playground” jo kaksi vuotta sitten. Koska voimme odottaa kuulevamme uutta materiaalia yhtyeeltä? Oletteko valmistelleet uusia kappaleita tuleville albumeille?
Vietämme tällä hetkellä hiljaiseloa, koska osa yhtyeemme jäsenistä asuu eri maissa, mikä tekee uusien kappaleiden säveltämisen ja nauhoittamisen hyvin haasteelliseksi. Suunnitelmissa kuitenkin on kirjoittaa uusia kappaleita seuraavalle albumille.
Mitkä yhtyeet ovat Nota Profanan suurimpia vaikuttajia? Kuunteletteko laisinkaan musiikkia metallin ulkopuolelta?
Vaikuttajista on aina hankala puhua, koska koskaan ei voi tietää, millä tasolla joku on vaikuttanut ihmisen tekemiin asioihin. Muutamia vaikuttajia mainitakseni King Diamond, Therion, Dimmu Borgir sekä Emperor. Ja metallin ulkopuolelta Beethoven, Mahler, Prokofiev sekä useita muita… Lista on aivan liian pitkä.
Mistä asioista ammennatte inspiraatiota musiikin luomiseen?
Inspiraatio tulee monista lähteistä. Se voi olla kirja, elokuva, musiikki tai jokin, joka saa tuntemaan surua tai iloa. Mikä tahansa voi olla inspiroivaa, mikäli mieliala ja ympäristö ovat oikeat. Joskus inspiroi H.P. Lovecraft sekä Terry Gilliam, toisinaan taas William Golding sekä H.R. Giger… Näitä yhdistelmiä on loputon määrä.
Kuinka kuvailisit musiikkianne käyttämättä laisinkaan tyypillisiä termejä, kuten ”metal”? Toisin sanottuna, kuinka kuvailisit musiikkianne henkilölle, joka ei ole koskaan kuullutkaan metallimusiikista?
Musiikkimme on sekoitus useita muotoja ja värejä. Se voi olla karheaa ja tummaa sekä pehmeää ja makeaa, riippuen täysin kyseisen kappaleen teemasta. Klassiset instrumenttimme tuovat monipuolisuutta ja eri muotoja muuten karheisiin ja aggressiivisiin kappaleisiin, ja ne ottavat useissa kappaleissa jopa pääroolin. Sähkökitara kuuluu luonnollisena osana tällaiseen musiikkiin (vaikkakaan ei jokaisessa kappaleessamme) ja toisinaan musiikissamme voikin kuulla kitaran ja jousisoitinten tai pianon vuoropuhelua. Mahdollisuuksia on monia.
Mitä voisit kertoa meille Nota Profanan sanoituksista? Mistä aiheista sanoituksenne yleensä kertovat ja kuinka tärkeä osa ne ovat taiteessanne?
Sanoituksillamme ei ole rajoituksia. Eräs kappaleemme, kuten ”The Trickster”, pohjautuu pohjoismaalaiseen mytologiaan ja toinen taas kertoo miehestä, jota piinaa tuskaiset lapsuusmuistot. Aiheet sanoituksiin tulevat mytologiasta, kokemuksista, uskonnosta ja muista sellaisista asioista. Viimeisimmällä albumilla yritimme saada musiikin todella heijastamaan sanoituksiamme, joten sanoituksetkin olivat todella tärkeässä osassa.
Tulette maasta, joka ei ole kovinkaan tunnettu metallimusiikistaan. Mitä muita yhtyeitä voisit suositella meille kuunneltavaksi Venezuelasta?
Dischord, Intemperia, Disrust sekä Dandelion.
Kuinka vaikeaa (tai helppoa) on soittaa metallia maassa, jossa se ei ole kovinkaan suosittua?
Onhan se vaikeaa, etenkin kun musiikki ei ole valtavirralle suunnattua ja suosittua. Lisäksi yhtyeessämme on 11 jäsentä lavalla, mikä tekee asioista entistä vaikeampia.
Kuinka paljon tiedät suomalaisesta metallimusiikista? Mitä yhtyeitä tiedät ja mistä pidät?
Rakastan Wintersunia, etenkin heidän ensimmäistä albumiaan. Ja Children Of Bodomia myös.
Mikä on mielestäsi suurin syy siihen, miksi Nota Profanan pitäisi olla metallimusiikin seuraava iso yhtye? Mikä on suurin myyntivalttinne?
Niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin, niin pyrimme olemaan omaperäisiä ja tekemään musiikkia, joka todella kumpuaa sisältämme. Yritämme tehdä hyvää musiikkia ja tavoittaa ihmisiä olemalla rehellisiä.
Minkä luulet olevan seuraava iso asia metallimusiikissa yleisesti puhuen?
On vaikea sanoa, koska asiat näyttävät muuttuvan koko ajan niin nopeasti. Ehkäpä seuraava iso asia on eri yhdistelmät ja progressiivisen metallin lähentyminen popmusiikin kanssa… Tai sitten olen väärässä ja seuraava iso asia onkin metallin sarjallisuus. Kuka tietää?
Missä uskot ja toivot Nota Profanan olevan kymmenen vuoden päästä?
Koska olen hyvällä tuulella, annan tähän optimistisen näkymän: Kymmenen vuoden kuluttua olemme vakaa yhtye, joka on julkaissut kaksi albumia lisää ja kiertänyt ympäri Eurooppaa.
Mitkä ovat Nota Profanan lähitulevaisuuden suunnitelmat?
Etsimme yhä hyvää levy-yhtiötä, jotta voimme jatkossa levittää musiikkiamme paremmin sekä digitaalisesti että fyysisinä levyinä.
Kiitos tästä haastattelusta. Olisiko sinulla vielä lopuksi terveisiä lukijoillemme?
Tervehdys kaikille! Siitä on pitkä aika, kun olemme viimeksi soittaneet keikkoja, mutta toivomme pääsevämme takaisin radalle mahdollisimman pian. Tällä hetkellä tärkeintä meille on kirjoittaa ja nauhoittaa musiikkia. Tulemme pitämään teidät ajan tasalla. Kiitos kaikille kannatuksesta!
Haastattelu: Riku Mäkinen
Nota Profana facebookissa
Nota Profana kotisivut
English version:
Hailing from Venezuela a symphonic metal orchestra called Nota Profana has been silent since their latest full-lenght album ”The Devil’s Playground”, which was released few years ago. Yet the band combining lots of classical instruments and elements to metal music is not split up for good, but on the contrary carefully promising their return to metal playground. Kaaoszine contacted the guitarist of the band Carlos Mosquera, to get more information about the situation of the band.
First of all, could you give our readers an introduction of Nota Profana by telling a short biography and the style of music you are playing?
The band was formed in 2005 as Haggard Project with the idea of letting people know that we had Haggard as musical influence and that our style was “symphonic”. Later, we started writing our own material (which is completely different from that of Haggard) and in 2006 we took the name of Nota Profana. Our music is quite diverse in style, we have “classical” instruments like violins, viola, cello, double bass and piano, and we blend them with elements that you find in metal music. Sometimes the songs are more on the “academic” side than that of metal music, and other times it’s the complete opposite! So there’s a wide and exciting range of colors and dynamics in ours music.
Your latest album “The Devil’s Playground” came out two years ago. When can we expect to hear new material from Nota Profana? Is there any new songs finished and how would you compare them to your previous material?
Right now we are on hiatus. Many of the band members are living in different countries and that makes the process of writing/recording music very difficult, but we are about to write new songs for our next album.
Which bands are biggest influences for Nota Profana? Is there any music outside of metal you like to listen?
It’s always difficult to talk of influences because you never know to what extent something has had an impact on the way you do things. To name a few I would say, King Diamond, Therion, Dimmu Borgir, Emperor. And outside of metal we have Beethoven, Mahler, Prokofiev and many others… the list is way too long.
From where do you draw inspiration for creating music?
Inspiration comes from many sources. It can be a book, a movie, music, something that conveys feelings of sadness or happiness. Anything can be inspirational depending of your mindset and environment. Sometimes is H.P. Lovecraft and Terry Gilliam, some other times is William Golding and H.R. Giger. The combinations are numberless.
How would you describe your music without using basic words like “metal”. In other words, you would you describe your music for a person who has never heard metal music before?
Our music is a mixture of many textures and colours, it can be rough and dark, smooth and sweet. It all depends of the theme of a particular song. The “classical” instruments are versatile and bring a lot good textures to the rough and aggressive songs, sometimes taking the lead and playing the main theme in many songs. Electric guitars are necessary (not in every song) in this kind of music and in many occasions you would hear a dialogue between the guitar and the string quintet or piano. There are many possibilities.
What can you tell us about the lyrics of Nota Profana? Which subjects are they basically about? How important part lyrics are for Nota Profana?
The lyrics have no boundaries, one song might be a about Nordic mythology like “The Trickster” and another one could be about a man being haunted by painful memories of his childhood. The themes come from mythology, experiences, religion. For our last album the lyrics were really important, we really tried to make into music the content of the lyrics.
You are hailing from country, which is not so familiar of metal music. Which bands you can recommend for us from Venezuela?
Dischord, Intemperia, Distrust and Dandelion.
How hard (or easy) it is to play metal music in a country where metal music isn’t such a huge thing?
It’s always tough, especially when the music is not mainstream or popular. We have 11 musicians onstage so that makes it a bit harder too.
How familiar you are with Finnish metal music? Which bands do you know and like from our country?
I love Wintersun, especially their first album, and Children Of Bodom too.
What do you think is the biggest reason why Nota Profana should be the next big thing in metal? What is your biggest selling point?
I know it sounds cliché, but we try to be “original” and do something that really comes from ourselves, we try to make good music and to reach out to other people whilst being honest.
What do you think will be the next big thing in metal generally speaking?
It’s tough to say since it all changes really fast. Perhaps the next big thing would be more combinations and progressive metal being closer to pop music… but perhaps I’m wrong and next big thing is metal serialism… Who knows?
Where do you see and hope Nota Profana will be after 10 years?
Since I’m in a good mood I’ll give you an optimistic view. In 10 years we’ll be stable, with two more records on our sleeve and touring in Europe.
Which are the main plans of Nota Profana for the near future?
Keep searching for a good record label so that we have the means to distribute our music both digitally and physically.
Thanks for the interview. Any last words for our readers?
Hello everyone! We know it’s been a while since we played live, but we are hoping to get back on track very soon. The important thing to do now is to write and record music. We’ll keep you informed. Thank you all for supporting us!
Interview: Riku Mäkinen
Nota Profana in facebook
Nota Profana website