”Olemme löytäneet uutta energiaa nauttia musiikista” – haastattelussa kakkosalbuminsa julkaissut Polymoon
Kotimainen psykedeelistä rockia ja progressiivista rockia esittävä Polymoon julkaisi juuri odotetun uuden albuminsa ”Chrysalis”. Levy on bändin toinen albumi, joka seuraa kehuja kerännyttä debyyttiä ”Caterpillars Of Creation”.
Kaaoszine tavoitti yhtyeen keskustelemaan sen uuden albumin synnystä, vastaanotosta ulkomailla sekä progerockin ravistelemisesta vuoteen 2023.
Moro! Kuinka keväänne on sujunut?
Moikka! Meillä on loppuvuosi 2022 ja alkuvuosi 2023 mennyt pitkälle uuden albumin julkaisua valmistellen. Viime syksyn Euroopan-kiertueelta palattuamme aloimme suunnittelemaan ja valmistelemaan vielä viimeistä musiikkivideota albumin toiselle singlelle “Set The Sun”, jonka toteutimme kokonaisuudessaan itse kuten muutkin musiikkivideot. Jotenkin sitä kerkesi jo unohtamaan, kuinka jännittävää aikaa albumin julkaisu on. Viime viikolla aloitimme yhteiskiertueen Death Hawksin kanssa, ja tänään juhlimme albumin virallisia levyjulkkareita Helsingin Tiivistämöllä!
Millainen prosessi uuden albumin säveltäminen ja äänittäminen oli? Mitä asioita teitte eri tavalla verrattuna debyyttialbumiinne?
Prosessihan alkoi jo ennen ensimmäisen albumin (Caterpillars Of Creation) julkaisua. Ensimmäinen demoversio “Instar”-nimisestä kappaleesta nauhoitettiin jo huhtikuussa vuonna 2020, ja kyseinen kappale loikin pohjan sille, miten lähestyimme musiikin tekemistä uudella albumilla. Meidän oli määrä pitää taukoa biisien tekemisestä palattuamme ensimmäisen levyn nauhoituksista, mutta ensimmäisten keikkojen peruunnuttua pandemian vuoksi meillä olikin käsillä ylimääräistä luovuutta, aikaa ja energiaa. Eli koko homma lähti käyntiin vähän niin kuin vahingossa.
Itse prosessi ei ollut kovinkaan erilainen edelliseen verrattuna. Jokainen meistä toi omia ideoita sävellyssessioihin ja tuttuun tapaan niitä soitettiin yhdessä, sävellettiin, sovitettiin ja harjoiteltiin. Toisen soittoon reagointi ja live-energia on ollut aina meille “se tapa” luoda musiikkia.
Saimme aika nopeasti jutun juuresta kiinni, ja kokonaisuus alkoi löytää muotoaan biisi toisensa jälkeen. Vuoden 2021 aikana teimme poikkeuksellisesti ihan oikeat demot kaikista kappaleista ikään kuin työkaluna sovittamiselle ja pienten yksityiskohtien viilaamiselle. Pidimme pienempien ryhmien sessioita aina sitä mukaan, kun uusia ideoita tuli ja tarkastelimme noita tuotoksia yhdessä. Se oli meille täysin uusi toimintatapa, sillä debyyttialbumin valmistelu pohjautui melkein loppuun asti yhteissoiton ja kännykkä-äänitysten perustalle.
Tammikuussa vuonna 2022 olimme albumin kanssa jo siinä vaiheessa, että uskalsimme lähteä kahdeksi viikoksi Berliiniin nauhoittamaan. Jo uutta levytyssopimusta Robotor Recordsin kanssa allekirjoittaessa meille tarjoutui mahdollisuus tehdä albumi Kadavar-yhtyeen rumpalin, vintage-guru Tiger Barteltin siipien suojissa. Tigerin kanssa albumin tekeminen oli upea kokemus ja toi paljon uutta näkökulmaa siihen, mitä tämä bändi tulee olemaan soundillisesti tulevaisuudessa. Huomattavasti rohkeampi ja itsevarmempi.
Onko levyllä kappale tai kappaleita, jotka erottuvat kokonaisuudesta erityisen onnistuneina?
Tänään musiikkivideon kanssa julkaistu “Viper At The Gates Of Dawn” on meille kaikille erityinen. Tuntuu siltä, että nimenomaan tätä kappaletta tehdessä meistä jokainen pisti itsensä vielä viimeisen kerran likoon henkisesti ja fyysisesti. Meille albumin lopetuskappale näyttää sen, mitä bändi tällä hetkellä on ja antaa luultavasti maistiaisen siitä, mihin olemme matkalla.
Miten suhtauduitte debyyttialbuminne ”Caterpillars Of Creationin” positiiviseen vastaanottoon? Tuliko se teille yllätyksenä?
Totta kai se tuli meille yllätyksenä. Omaa taidetta julkaistaessa on vaikea ajatella sen olevan jollekin toiselle maailmaakin suurempaa tai jonkin näköinen pakokeino mutta on ihanaa, jos se resonoi kuulijan kanssa. Taide kaikissa muodoissaan on parhaimmillaan henkilökohtainen asia, jolloin voi vain toivoa, että omat tunteet tulevat kuulluksi ja ymmärretyksi.
Millaiseen suuntaan haluatte viedä live-esiintymistänne uuden albumin myötä?
Meidän mielestä keikkoja tullaan katsomaan, eikä ainoastaan kuuntelemaan, joten live-esiintymisemme tulee jatkossakin olemaan yleisölle audiovisuaalinen kokemus. Aiomme edelleen kanavoida räjähtävää live-energiaa mutta olla enemmän läsnä. Koemme, että olemme tulleet pitkän matkan ensimmäisistä keikoistamme, jolloin tietoisesti pidimme yllä tietynlaista verhoa bändin ja yleisön välillä. Uuden albumin, useiden soitettujen keikkojen ja niiden mukana tulleen itsevarmuuden kautta olemme löytäneet uutta energiaa nauttia musiikista ja esiintymisestä yleisön kanssa. Se on meille erittäin tärkeää.
Olette saaneet myös hienoja tilaisuuksia keikkailla ulkomailla. Millainen vastaanotto musiikillenne on ollut Suomen ulkopuolella keikoilla ja ylipäätään?
Vastaanotto Suomen ulkopuolella on ollut mieletön. Fanikulttuuri on osoittautunut aivan erilaiseksi kuin keikoillamme kotimaassa. Mitä pohjoisemmaksi Euroopassa mennään, sitä hitaammin lämpenevää yleisö on. Nautimme joka tapauksessa jokaisesta hetkestä faniemme kanssa keikoilla ja niiden ulkopuolella. Lyövät otsat sitten riffien tahdissa lattiaa tai eivät.
Millä tavoin edustamanne tyylin rakenteita voi parhaiten ravistella ja päivittää vuoteen 2023?
Siihen on vaikea antaa mitään yleispätevää vastausta, mutta jokainen vaikuttaa omilla teoillaan siihen, millaisessa maailmassa elämme. Meidän kohdallamme rakenteiden ravistelu näkyy parhaiten siten, että koitamme parhaamme mukaan luoda omalla läsnäolollamme, ilmaisullamme ja taiteellamme edustamamme musiikkigenren ja niin kutsutun “skenen” sisälle turvallisen ympäristön, jossa jokainen voi ilmaista vapaasti itseään ja saa sitä kautta mahdollisuuden olla oma itsensä. Meille on äärimmäisen tärkeää, että pääsisimme tällä, ikävä kyllä vieläkin miesvaltaisella “alalla” täydelliseen tasa-arvoon ja suvaitsevaisuuteen. Voitte olla varmoja, että jos huomaamme keikoillamme minkäänlaista häirintää, siihen puututaan!
Polymoon on hyvin visuaalinen ja eri taidemuotoja hyväksi käyttävä yhtye. Millaisia visioita teillä on oman taiteellisen ilmaisunne laajentamiseksi?
Kuten sanoitkin, olemme hyvin visuaalinen yhtye, ja se on iso osa meidän tekemistämme. Pyrimme kehittämään sitä puolta kaikessa ilmaisussa sitä mukaan, kun kehitymme itse ja yhtyeenä. Tällä hetkellä on vaikea sanoa, mihin visuaalinen polkumme johtaa, mutta yritämme varmasti löytää uusia keinoja kanavoida visuaalisuuttamme tulevaisuudessakin. Tässähän haastattelua tehdessä alkaa jo itsekin innostua tulevaisuudesta.
Mitkä ovat suurimpia haasteita uraansa rakentavan yhtyeen näkökulmasta vuonna 2023?
Varmaankin se, kuinka paljon musiikkia on saatavilla tänä päivänä. Puhutaan tietenkin kuluttajan puolesta positiivisesta ongelmasta. Isompienkin yhtyeiden suusta on viime vuosina kuultu, kuinka vaikeaa tänä päivänä on saada äänensä kuuluviin. Vaikeahan tähän on ottaa kantaa, kun ottaa huomioon faktan, että teemme lähtökohtaisesti progressiivista rockia, joidenkin mielestä maailman epäseksikkäintä musiikkia. Omilla ehdoilla tehdessä tämmöisiä asioita tulee harvemmin ajateltua.
Mitä toivotte ihmisten saavan irti uudesta albumistanne sen kuuntelun jälkeen?
”Chrysalis” on eräänlainen virstanpylväs yhtyeemme matkalla. Meille on ollut mielenkiintoista tarkastella omaa kasvuamme ja edistymistämme tähän pisteeseen, jossa uusi albumi on valmis ja julkaistu. Toivomme, että kuulijat joko löytäisivät albumilta yksittäisiä kappaleita, jotka puhuttelevat, tai löytäisivät näiden kappaleiden muodostaman kokonaisuuden, jota silmällä pitäen olemme “Chrysaliksen” taianomaisen maailman luoneet. “Chrysalis” on meille erittäin henkilökohtainen ja emotionaalisesti merkityksellinen teos. Toivomme, että se välittyy äänitteeltä.