Orgaanisista varjoista orgaaniseen äänitysmenetelmään – Haastattelussa Meshuggah

Meshuggah 2016Ruotsalainen Meshuggah järisytti maailmaa vuonna 1995 levyllään ”Destroy Erase Improve”, joka toimi yhtenä tärkeänä suunnannäyttäjänä nykyään nimellä djent tunnetulle tyylisuunnalle. Bändin ura on kestänyt pian jo kolmekymmentä vuotta ja kauas on tultu alkuvuosista, jolloin musiikki oli suhteellisen suoraviivaista, thrash-vivahteista metallia. Tänä päivänä ”suoraviivainen” ei todellakaan ole oikea sana kuvaamaan tätä teknisen metallin suurnimeä, joka julkaisee pian uusimman levynsä, ”Violent Sleep of Reasonin”. Levyllä bändi esittelee soittotaitojaan harvinaisen realistisessa muodossa levyn ollessa livenä studiossa äänitetty. Tästä syystä Kaaoszine otti yhteyttä bändin pitkäaikaiseen kitaristiin Mårten Hagströmiin ja kyseli hieman uuden albumin äänitysprosessista sekä siihen liittyvistä seikoista. Kysyimme myös miten Goyan maalaukset liittyvät bändin uuteen levyyn. 

Morjensta Mårten! Mitenkäs asiat tällä hetkellä sujuvat sinun ja bändin osalta?

Mårten Hagström: Tällä hetkellä valmistaudumme lähtemään parille keikalle Etelä-Afrikkaan. Keikat eivät liity uuteen levyymme, emmekä soita niillä uutta materiaalia. Kyseessä on vain kolmen keikan lyhyt kiertue. Albumi itsessään ilmestyy lokakuun seitsemäntenä päivänä ja me suuntaamme sen jälkeen USA:han kymmenes päivä High of Firen kanssa. Tämän jälkeen palaamme takaisin ja huilaamme hetken ja ryhdymme kiertämään Eurooppaa.

Meshuggah julkaisee pian yhdeksännen albuminsa, joka kantaa nimeä ”Violent Sleep of Reason”. Miten voisit kuvailla albumia faneille, jotka odottavat levyä?

Meshuggah CD 2016Mårten Hagström: Mikäli esimerkiksi vertaat sitä muutamaan edelliseen levyymme, uusi levymme on hieman raaempi äänimaailmaltaan, johtuen siitä, että se on nauhoitettu livenä studiossa koko bändin voimin eli kaikki soittivat siis yhtä aikaa. Täten se on eläväisempi ja dynaamisempi kuin edelliset levymme sekä hieman kaoottisempi. Levy kuulostaa todella hienolta ja olemme siihen hyvin tyytyväisiä. Toki toivomme, että fanimme pitävät siitä myös.

Jännitättekö edelleen fanien reaktiota uusiin julkaisuihinne, vaikka levyjä on takana jo useampi? Entä vaikuttaako uusi nauhoitustyyli siihen, että odotatte reaktioita vielä enemmän kuin yleensä?

Mårten Hagström: Toki, hommassa ei olisi mitään pointtia jos emme jännittäisi yhtään. Tiedämme, että ihmiset odottavat aina uutta levyämme ja se on hienoa. Koska jännitämme hieman tulevia tapahtumia, julkaisua ja keikkoja, se antaa meille tiettyä kihelmöintiä tähän hommaan. Albumin julkaisu purkaa jännityksemme kun ihmiset pääsevät kuulemaan sen. Emme enää mieti, pitäisikö albumia jotenkin muuttaa. Tällöin jännitys laukeaa ja sykli alkaa taas alusta seuraavaa levyä suunnitellessa.

Kuinka pitkä levyn luomisprosessi oli ja kauanko materiaalin tekemisessä kesti? Kuinka pian ryhdyitte ”Kolossin” julkaisun jälkeen kirjoittamaan materiaalia?

Mårten Hagström: Itse asiassa materiaalin valmistuminen vei niinkin pitkälle kuin studioon astumiseen asti. Aikaa kului siis noin kaksi vuotta materiaalin tekemiseen. Olimme kiertueella pari vuotta Kolossin julkaisun jälkeen. Vaikka joitain ideoita syntyi jo silloin albumia varten, alkoi oikea, keskittynyt kirjoittaminen albumille noin 1,5 vuotta sitten. Se on hyvin yleinen aikasykli meille ja näin olemme toimineet useimpien albumiemme kanssa.

Tuosta voisinkin vielä kysyä, että tapahtuuko suurin osa kirjoittamisestanne yleensä kiertueella vai tarvitsetteko sille ihan varattua aikaa?

Meshuggah 2016Mårten Hagström: En sanoisi, että tarvitsemme sille varattua aikaa, mutta suosimme asioiden tekemistä niin. Harvemmin kirjoitamme kiertueella, koska on siellä on yleensä niin kiire eri asioiden parissa. Olemme niin sanotusti ”kiertuemoodissa” ja keskitymme faneihin sekä musiikin soittamiseen. Tämän jälkeen ei yleensä tee mieli alkaa miettimään vielä uutta musiikkia. Haluamme tulla kotiin ja hitaasti kääntää rattaita päässämme, jotta pääsemme kirjoitusmoodiin, jonka jälkeen materiaalia alkaa yleensä syntyä.

Ymmärtääkseni albumi on nauhoitettu livenä studiossa, joka on nykyään melko harvinainen ratkaisu. Mistä saitte idean nauhoittaa albumin livenä?

Mårten Hagström: Idea saatiin kirjoittamisen alkuvaiheessa, kun keskustelimme siitä, miten yleensä teemme asiat albumiemme kanssa. Jossain vaiheessa ryhdyimme miettimään, että asiat voisi tehdä toisellakin tavalla. Tämän ajatuksen myötä ryhdyimme miettimään, miten voisimme rakentaa paremman tavan äänittää musiikkia, joka kuulostaisi hieman hengittävämmältä ja rajummalta. Halusimme hieman palata ajassa taaksepäin nuoruuteemme, jolloin teimme asioita enemmän ”orgaanisesti”, emmekä yrittäneet saada äänimaailmasta täydellistä, vaan siitä tuli luonnostaan elävämmän kuuloinen. Eli meillä oli paljon hyviä syitä tähän äänitystyyliin, mutta toisaalta ei tarvitsi miettiä tarkkaan miten toteutamme tämän, koska meillä oli vain rajallinen aika käytettävissä studiossa ja asiat täytyi organisoida tarkkaan, vaikka toimimmekin melko lailla tuli perseemme alla.

Aiheuttiko tämä nauhoitustyyli mitään epätavallisia ongelmia studiossa? Voisitko myös kertoa missä albumi nauhoitettiin?

Mårten Hagström: Nauhoitimme albumin Puk-studiossa Tanskassa. Valitsimme tämän studion koska miksaajanamme toiminut Tue oli työskennellyt siellä ennen ja kuuntelimme materiaalia, jota hän oli siellä työstänyt, kuten esimerkiksi The Hauntedia. Tapasimme Tuen jo ennen kuin päätimme mihin studioon menemme äänittämään. Meistä tuntui, että hän voisi tuoda oman panoksensa äänitykseen. Luonnollisesti nauhoittamisessa oli omat hankaluutensa, koska toisinaan tarvitsimme todella monta ottoa, 10 tai jossain kappaleissa lähemmäs 20. Enimmäkseen prosessi oli todella helppo, emmekä kohdanneet suuria ongelmia missään vaiheessa. Verrattuna esimerkiksi ”Kolossiin” tämä oli meille paljon helpompaa, eikä tässä nauhoitustavassa ollut juuri miinuspuolia. Jollain tavalla koko prosessi oli musiikin tavalla orgaanisempi, mutta ainoa oikea ongelma oli kipeä oikea olkapääni,  joten en voinut olla koko ajan studiossa, koska olkapää ei kestänyt. Se ei toki liittynyt millään tavalla nauhoitustapaan, vaan kehoni vittuili minulle. Nauhoitus oli hieno kokemus meille kaikille soittaa nämä kappaleet yhdessä livenä levylle. Joissain kappaleissa jopa Jens lauloi nauhoittaessa suoraan soiton mukana soittimia, mutta ei kaikissa kappaleissa, joten tämä on todella siinä suhteessa livealbumi.

Toivottavasti olkapääsi on nyt jo paremmassa kunnossa.

meshuggah-tomas-haake-2016Mårten Hagström: Sanotaan näin, että kykenen soittamaan livenä ja se riittää tällä erää.

Uuden albumin soundi on melkoisen orgaaninen nauhoitustyylin ansiosta, tuntuuko sinusta, että nykyään musiikki ja eritoten metallimusiikki on hieman liian kiillotettua ja puhdasta autotunen sekä tarkan studiotyöskentelyn aikakautena?

Mårten Hagström: Todellakin, ehkä se johtuu siitä, että olen jo vanha pieru, mutta silti musiikki itsessään on nykyään hyvin kiillotettua. Tiettyihin tyyleihin se sopii, kuten esimerkiksi poppiin sekä elektroniseen- ja klubimusiikkiin. Se korostaa näiden tyylien parhaita puolia, mutta metallimusiikissa se on kauheaa, koska se tappaa energian musiikista ja tunteen, jonka vuoksi ihmiset sitä kuuntelevat. Jos aiot tehdä kappaleen, jonka on tarkoitus olla uhkaava ja aggressiivinen kiillottaen sen täysin ”puhtaaksi”, et tule koskaan saamaan aikaiseksi oikeasti aggressiivista kappaletta.

Juuri näin, ehkä on olemassa tosin sellainen välimuoto, jossa musiikki on rajua, mutta ei kuulosta 90-luvun underground black metal-äänitteiltä, joista on vaikea saada selvää jopa soittimista.

Mårten Hagström: Kyllä! Ja uskoisin, että on tärkeää pysyä siinä välissä, sillä toki voit tehdä musiikista puhtaan kuuloista ja siinä voi olla korkeat tuotantoarvot ilman, että tapat täysin musiikin aggressiivisuuden kappaleista. Kunhan et poista kaikkea, joka tekee musiikista orgaanista eli virheitä ja ilmavuutta. Minua ei kiinnosta ”täydellinen” musiikki, vaan joskus pienet virheet ja seikat tekevät musiikista tunteellista. Toki se, että mikä on ylituottamista riippuu siitä keneltä kysyt. Mielestäni ammut itseäsi jalkaan, jos yrität tehdä hyvin rajua musiikkia ja sitten poistat siitä kaiken mikä tekee siitä rajua. Lopputulos on hyvin kädenlämpöinen esitys.

Albumilta on jo julkaistu yksi kappale ”Born in Dissonance”. Miksi ja miten tämä kappale valittiin ensimmäiseksi näytteeksi levyltä ja millaista palautetta olette saaneet siitä?

Mårten Hagström: Meillä oli ensimmäiseksi julkaisuksi levyltä useita vaihtoehtoja ja päädyimme lopulta kysymään levy-yhtiöltä, mikä kappale olisi heidän mielestään paras julkaistavaksi. Kaikki olivat hyvin pitkälti samaa mieltä kappaleesta. En itse miettinyt sitä kovin paljon, koska kappaleessa on hyvin tunnistettavia metallielementtejä, mutta toisaalta se ei täysin anna kuvaa siitä, mitä on luvassa loppualbumissa. Kappale on siis toivon mukaan helppo ”sisäänpääsy” levylle ja se sopii meille, sillä se on yksi niistä, joita on tarkoitus alkaa välittömästi soittamaan uudelta levyltä livenä. Jos me yksin olisimme päättäneet ensimmäisen julkaistavan kappaleen, valinta olisi varmaankin ollut ”Nostrum”, koska kappale on äärimmäisen raju. Toki ensimmäisellä kappaleella ei ole valtavasti väliä, sillä fanit haluavat varmaankin kuulla koko albumin joka tapauksessa. En ole itse nähnyt kovin paljon reaktioita, koska olen ollut studiolla. Muutamat reaktiot, joita olen saanut, ovat olleet positiivisia, mutta jossain määrin ihmiset ovat olleet sitä mieltä, että kappale muistuttaa ”Chaospheren” ajoista. En ole varma olenko heidän kanssaan samaa mieltä. Enkä osaa koskaan arvioida musiikkiamme objektiivisesti ennen kuin äänittämisestä on kulunut ainakin vuosi.

Fanit tuntuvat tosiaan pitävän kappaleesta, sillä esimerkiksi YouTuben tämänhetkinen top-kommentti on seuraavanlainen: ”Fuck fuck fuck fucking fuck fuck; how does Meshuggah do this, how the fuck is it just…fuuuuuck!”

Meshuggah 2014Mårten Hagström: Tuo on loistavaa! Olen iloinen siitä, että fanit pitävät kappaleesta. Toki voisin halutessani tutkia nettiä ja selvittää mitä ihmiset ovat mieltä kappaleesta, mutta se ei oikeastaan muuta mitään. Olen vain iloinen, että ihmiset ovat iloisia ja suurin osa niistä, jotka ovat kuulleet koko albumin, ovat pitäneet siitä. Minä todella välitän siitä, mitä mieltä ihmiset ovat albumista, mutta ennen heidän mielipiteitään, minun on päätettävä oma mielipiteeni. En halua muiden vaikuttavan siihen.

Albumin sanoituksien inspiraationa on käsittääkseni toiminut Goyan maalaus ”Sleep of Reason Produces Monsters”. Minkälaisia teemoja sanoitukset käsittelevät?

Mårten Hagström: Lyriikat käsittelevät pitkälti sitä, kuinka me tavallaan ”sammutamme järkemme” kaiken tämän informaatiotulvan keskellä ja kuinka vaikeaa meidän on käsittää, mitä ympärillämme tapahtuu kaiken tämän tietovirran keskellä. Faktat ovat kätketty hyvin syvälle tiedon valtamereen ja epävarmuus luo kasvualustan maailmankatsomuksille sekä uskonnoille, jotka tähtäävät vain omiin etuihinsa. Jos olet omilla aivoillasi ajatteleva ihminen, osaat heijastaa sanoituksia ympärilläsi tapahtuviin asioihin.

Nykyään tuntuu, että monet eivät halua olla tietoisia ympärillään tapahtuvista asioista, koska on helpompaa olla tietämätön.

Mårten Hagström: He suosivat sitä, että heidän järkensä nukkuu, kuten esimerkiksi Goya sanoo ”järjen unien tuottavan hirviöitä”. Samaten nykymaailmassa väkivaltaisuus ja useat muut asiat johtuvat siitä järjen unesta, missä ihmiset vellovat.

Millaista on luvassa kiertuerintamalla albumin julkaisun jälkeen? Lähdettekö välittömästi kiertueelle vai millaiset suunnitelmanne ovat? Ennen kaikkea, koske olette tulossa Suomeen keikalle?

meshuggah-nosturi-2013Mårten Hagström: Luvassa on Amerikan ja Euroopan kiertueet ennen tämän vuoden loppua. Ensi vuonna käymme Britanniassa muutaman keikan kiertueella ja sen jälkeen luvassa on muita keikkoja. Uskoisin, että käymme Suomessa ennen ensi kesää. Olemme soittaneet hyviä keikkoja Suomessa viime vuosina, joten tulemme mielellämme takaisin. Lisäksi olette melko lähellä, joten hyppäämme vain laivaan ja saavumme keikkailemaan!

Nykyään on hyvin yleistä, että bändit julkaisevat nimikkoalkoholijuomia. Jos Meshuggah julkaisisi omansa, minkälaista juomaa se olisi?

Mårten Hagström: Vaikea kysymys! Jotkut panimot ovat lähestyneet meitä ja kertoneet haluavansa julkaista IPA-oluen, joka on meidän ja kansitaiteemme inspiroima, mutta ei kuitenkaan meidän ”nimikkojuomamme”. Vastaus kysymykseesi riippuu siitä keneltä kysyisit, mutta minun valintani olisi viski, herkullinen single malt. Jos bändi äänestäisi demokraattisesti, valinta varmaan kallistuisi pienpanimo-olueen, joka olisi helvetin tylsää.

Kiitoksia haastattelusta ja hyvää jatkoa sinulle ja bändille! Mikäli haluat tähän loppuun sanoa vielä jotain suomalaisille faneillesi niin sana on vapaa!

KaaosZine levytMårten Hagström: Aion olla todella tylsä ja todeta vain, että kuunnelkaa uusi levymme. Toivomme sen vääntävän mielenne solmuun ja tulkaa katsomaan meitä livenä kun saavumme Suomeen!

https://www.facebook.com/meshuggah/

Haastattelu: Samuli Jalonen

Kommentoi julkaisua